Planowanie scenariuszowe

Tekst otwarty nr 55/2018

Jednym z narzędzi, które od kilkudziesięciu lat stosują w zarządzaniu strategicznym międzynarodowe korporacje (choć nie tylko), jest planowanie scenariuszowe (scenario planning). Metoda ta zakłada, że niepewność zmian jest na tyle duża, iż trudno wybrać jedną ścieżkę dalszego postępowania. Dlatego menedżerowie wyższego szczebla, stojąc przed dylematem podejmowania decyzji strategicznych i mając na uwadze istotny element niepewności, coraz częściej decydują się na wykorzystanie metod scenariuszowych – czyli takich, które polegają na tworzeniu alternatywnych opisów przyszłej działalności firmy.

Planowanie scenariuszowe

Scenariusze charakteryzują się tym, że do ich tworzenia przyjmuje się zarówno twarde fakty, jak i czynniki niepewności (m.in. opinie czy prognozy) na temat warunków, jakie mogą wystąpić w przyszłości. Jest to zatem metoda mocno intuicyjna, ale zapewnia szerokie spojrzenie na przyszłe środowisko, w którym będzie funkcjonować przedsiębiorstwo.

Tworząc takie alternatywne scenariusze, trzeba pamiętać, że pokazują one wpływ wydarzeń (zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych) na badaną organizację. Wynikiem analiz scenariuszowych są z kolei najczęściej przedstawione ryzyka – rozumiane jako szanse i zagrożenia oraz zdefiniowane związki przyczynowo-skutkowe (z propozycją konkretnych rozwiązań w przypadku zaistnienia jednego ze scenariuszy).

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 73/2021

Wyzwania nowej rzeczywistości perspektywą rozwoju biznesu w 2021

Wyzwania nowej rzeczywistości perspektywą rozwoju biznesu w 2021

20-21 stycznia br., podczas 11. Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG, eksperci wskazali przedsiębiorcom najnowsze zmiany w przepisach i uwarunkowania regulacyjne biznesu w 2021 r. oraz zasygnalizowali istotne aspekty działalności firm w nowej rzeczywistości. Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem „Business Reimagined”, a 13. wystąpień merytorycznych mogło oglądać 2 000 akredytowanych uczestników na co dzień obejmujących najwyższe stanowiska kierownicze. Kongres Podatków i Rachunkowości KPMG to największe tego typu przedsięwzięcie w Polsce organizowane przez firmę audytorsko-doradczą KPMG od 2011 r.

Czytaj więcej

Jak 2020 rok wpłynął na rynek M&A?

Jak 2020 rok wpłynął na rynek M&A?

Zmierzający ku końcowi 2020 rok niezaprzeczalnie zapisze się na kartach historii. Pandemia COVID-19, z którą świat mierzy się już od roku spowodowała ogromne roszady w globalnej gospodarce i przyspieszyła jednocześnie zmiany zachodzące w biznesie, prowadzące do wyraźnego ukształtowania się nowych trendów. Nie inaczej jest na rynku fuzji i przejęć.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama