Firmy świadczące usługi odroczonych płatności BNPL (buy now, pay later – kup teraz, zapłać później) w ostatnich pięciu latach pobrały z Krajowego Rejestru Długów prawie 13,5 mln raportów o konsumentach. Opcja ta cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Nic dziwnego – umożliwia klientom rozliczenie się po miesiącu lub nawet dłużej i rozłożenie kosztów zakupu na raty. Pokusa jest duża, bo można mieć wymarzoną rzecz szybciej, niż pozwala na to zawartość portfela.

Odroczone płatności kuszą Polaków – w tym roku ponad 4 mln klientów trafi pod lupę

Usługa BNPL daje klientowi możliwość zakupu produktu od razu, a zapłacenia za niego później – jednorazowo albo w ratach. Wszystko odbywa się w trakcie zakupów w systemie e-sklepu. Dzięki temu klienci zyskują wygodę i elastyczność finansową, a firmy zwiększają sprzedaż, oferując atrakcyjniejsze warunki płatności.

Najnowszy raport PayPo „Polak na zakupach z BNPL” pokazuje, że konsumenci najczęściej wybierają taką opcję, zaopatrując się w elektronikę – 55%, odzież i obuwie – 47% oraz produkty do domu i ogrodu – 34% Co druga osoba rezygnuje ze sklepów internetowych, które nie oferują odroczonych płatności. Choć zapotrzebowanie na tę usługę jest duże, nie każdy ma szansę z niej skorzystać.

Dziś okazja, dziś zakup

Przed transakcją firmy oferujące usługi odroczonych płatności weryfikują klientów w Krajowym Rejestrze Długów. Zabezpieczają się w ten sposób przed niesolidnymi konsumentami i ograniczają ryzyko biznesowe. Jeśli konsument widnieje w KRD jako dłużnik, może mieć utrudniony dostęp do tej usługi.

Nawet odroczoną płatność trzeba w końcu uregulować. Jest to forma kredytu i należy traktować ją z taką samą rozwagą, jak każde inne zobowiązanie finansowe. Chcąc zmniejszyć ryzyko transakcyjne, operatorzy pobierają z biur informacji gospodarczej raporty o wiarygodności płatniczej klientów. W ciągu niecałych pięciu lat zaczerpnęli oni z KRD 13,5 mln takich raportów. Szacujemy, że do końca tego roku pobiorą ponad 4 mln – wyjaśnia Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Impulsywne zakupy, realne długi

Badanie Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2025” pokazuje, że 93% internautów w ciągu ostatnich sześciu miesięcy dokonało zakupu online. To wzrost o 6 punktów procentowych w porównaniu do ub.r. W płatnościach elektronicznych dominują BLIK – 38% oraz szybkie przelewy – 31%. W gronie osób świadomych dostępności opcji BNPL korzysta z niej 66% klientów.

Z perspektywy sprzedawcy cały mechanizm wygląda tak, że otrzymuje on płatność natychmiast, a ryzyko, czy klient finalnie się rozliczy, ponoszą operatorzy BNPL.

Widać wyraźnie, że popularność odroczonych płatności to efekt rosnącej skłonności Polaków do szybkiego zaspokajania potrzeb konsumpcyjnych. Dla wielu z nich jest to stałe źródło kredytowania, a nie tylko okazjonalne rozwiązanie. Wprawdzie niektórzy operatorzy wysyłają klientom przypomnienia o nadchodzących terminach spłaty czy udostępniają im aplikacje, które monitorują dokonywane zakupy, to jednak nie chroni to w pełni konsumentów przed nadmiernymi wydatkami. Nasi negocjatorzy w rozmowach z dłużnikami nierzadko słyszą, że nie kontrolują już oni, ile mają do spłaty i w ilu miejscach – zauważa Jakub Kostecki, prezes firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

Kobiety częściej sprawdzane

Wśród konsumentów wnioskujących o odroczoną płatność, których w tym roku sprawdzali w KRD dostawcy usług płatniczych, przeważają kobiety – ok. 60%. To głównie osoby w wieku 26–35 lat. Stanowią ponad 1/3 wszystkich pań. Na kolejnych miejscach znalazły się klientki pomiędzy 36. a 45. rokiem życia – 31%. Za nimi są te w wieku 46–55 lat – 15%.

W gronie mężczyzn rozkład grup wiekowych wygląda podobnie, ale tu siły pomiędzy panami w wieku 26–35 lat a tymi pomiędzy 36. a 45. rokiem życia są wyrównane. W obu przypadkach jest to po 29% Za nimi są mężczyźni w przedziale 45–55 lat, ale to już mniejsza grupa, bo tylko 17%.

Struktura osób sprawdzanych w KRD pokazuje, że zakupami z odroczoną płatnością interesują się bardzo różne grupy konsumentów. Na tej liście pojawili się też małoletni, poniżej 18. roku życia. To sygnał dla rodziców, by zwrócili baczniejszą uwagę na zakupy online dokonywane przez dzieci. Z tej formy finansowania coraz częściej korzystają także dojrzałe osoby, które nierzadko mają już inne obciążenia, jak kredyty czy pożyczki, a ich budżet domowy bywa obarczony kosztami codziennego życia. Wyraźnie widać dominujący udział konsumentów w wieku 26–45 lat. Jest to grupa aktywna zawodowo, ale często zaciągająca różne zobowiązania naraz, np. kredyt mieszkaniowy, leasing czy raty za sprzęt RTV i AGD. Dla dostawców usług odroczonych płatności to sygnał, że możliwości płatnicze takich osób trzeba wcześniej zweryfikować. Oznacza to również konieczność szybszego reagowania i podjęcia działań windykacyjnych, jeśli dojdzie do opóźnień w zapłacie – mówi Jakub Kostecki.

Najwięcej sprawdzanych klientów mieszka w województwach: mazowieckim – 14%, śląskim – 13% i dolnośląskim – 10% Najmniej w podlaskim, świętokrzyskim i opolskim – po 2% oraz lubuskim i podkarpackim – po 3%.

Ale firmy oferujące usługi odroczonych płatności oraz klienci nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa. Według raportu PayPo prawie 3/4 Polaków deklaruje gotowość do korzystania z nowych produktów finansowania zakupów, a 60% jest skłonnych porzucić tradycyjne metody płatności na rzecz innowacyjnych rozwiązań. Co więcej, ponad 58% konsumentów aktywnie poszukuje i testuje nowe formy płatności, często jeszcze przed ich szerokim wejściem na rynek. 

Źródło: Informacja prasowa

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 11-12/2025

Zobacz również

MF przedstawiło projekt deregulacji ustawy o VAT

Przedsiębiorcy zyskają możliwość sprawdzenia statusu podatnika VAT do pięciu lat wstecz – zakłada projekt nowelizacji ustawy o VAT opublikowanej na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Przygotowany przez resort finansów projekt zawiera łącznie kilkadziesiąt zmian, w tym m. in. wprowadzenie instytucji składu VAT, rozszerzenie odpowiedzialności solidarnej nabywcy, doprecyzowanie zasad rozliczania VAT w systemie kaucyjnym.

Czytaj więcej

Księgowi w stanie głębokiej niepewności przed KSeF. Najbardziej obawiają się trzech rzeczy. Wyniki najnowszego badania „Księgowi i przedsiębiorstwa wobec KSeF”

Jakiej gotowości na KSeF spodziewamy się na trzy miesiące przed godziną zero? Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24 ściągają nas na ziemię. Prawie połowa księgowych (47,5%) nie potrafi jednoznacznie stwierdzić, czy jest przygotowana na nadchodzącą rewolucję, a niemal 1/3 mówi wprost, że nie jest. Co teraz budzi w branży największe obawy? Czy mimo wszystko są księgowi, którzy śpią spokojnie albo chociaż – spokojniej niż reszta?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.