Dwie trzecie dyrektorów finansowych deklaruje, że podejmuje działania w zakresie kreowania zrównoważonego rozwoju swoich spółek, a ponad połowa z nich zaznacza, że ich zaangażowanie w ten obszar działalności wzrosło w ciągu ostatniego roku. To najważniejsze wnioski najnowszego międzynarodowego badania Deloitte „Zrównoważony rozwój: Dyrektorzy finansowi zakasują rękawy”, w którym wzięło udział 250 dyrektorów z czternastu krajów na pięciu kontynentach.

Badanie przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte pokazuje, że na całym świecie osoby odpowiedzialne za finanse w swoich spółkach podejmują działania w zakresie zrównoważonego rozwoju, ponieważ rozumieją, że przekłada się to na wyniki finansowe i działalność biznesową całej organizacji. A to poprawia ich sytuację na tle konkurencji. Tak uważa aż 49% ankietowanych. „W związku z tym coraz więcej osób zarządzających podejmuje inicjatywy inwestycyjne zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, widząc w tym dodatkowe szanse wzrostu dochodowości, zwiększenia efektywności operacyjnej ich firm oraz zapewnienia pozytywnego wizerunku ich organizacji” – argumentuje Adam Czechanowski, starszy menedżer z Deloitte. Nic więc dziwnego, że odsetek dyrektorów finansowych i dyrektorów ds. operacyjnych, którzy są odpowiedzialni przed władzami swoich spółek za kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem, wzrósł w ciągu roku niemal dwukrotnie z 20 do 36%.

W ramach swoich nowych obowiązków dyrektorzy finansowi koncentrują się przede wszystkim na dwóch obszarach:

  1. Zwiększonym nacisku na zrównoważony rozwój w ramach sprawozdawczości podatkowej i finansowej. Większość dyrektorów finansowych twierdzi, że sprawy związane ze zrównoważonym rozwojem mają znaczący wpływ zarówno na sprawozdawczość finansową (74%), jak i na kwestie podatkowe (54%). W jaki sposób? Wprowadzanych jest coraz więcej ulg proekologicznych i motywacyjnych, dlatego menedżerowie odpowiedzialni za finanse przykładają coraz większą wagę do tych zagadnień.
  2. Większych nakładach na technologie. Aby nie przyczyniać się do jeszcze większego zanieczyszczenia środowiska, firmy inwestują w nowoczesne technologie. Dyrektorzy finansowi koncentrują się na obszarach związanych z redukcją przejazdów służbowych oraz zużyciem energii. Dlatego inwestują w wideokonferencje (56%), sprzęt zwiększający wydajność centrów przetwarzania danych (52%) i pojazdy z napędem elektrycznym (54%).

Międzynarodowe badanie firmy doradczej Deloitte potwierdza, że znaczenie zrównoważonego rozwoju w działalności biznesowej rośnie. Dyrektorzy finansowi biorący udział w badaniu wskazali na konkretne obszary związane z tym zagadnieniem, mające wpływ na wyniki ich firm. Rosnące zaangażowanie menedżerów odpowiedzialnych za finanse spółek w temat zrównoważonego rozwoju może oznaczać poważniejsze zmiany dla wielu organizacji. „Kryzys finansowy mobilizuje firmy do szukania nowych rozwiązań. Wykorzystanie strategii zrównoważonego rozwoju jest jedną z możliwości osiągnięcia dodatkowego wzrostu” – podsumowuje Adam Czechanowski.

Informacja o badaniu

Niezależne międzynarodowe badanie z udziałem 250 dyrektorów finansowych zostało przeprowadzone przez instytut analityczny Verdantix na zlecenie Deloitte Touche Tohmatsu Limited i jej firm członkowskich. Wszystkie firmy, w których pracują respondenci, wykazują roczny przychód powyżej 1 mld USD, a ich roczny średni przychód wynosi 12 mld USD. Badanie przeprowadzono w 14 krajach (Australii, Brazylii, Kanadzie, Chinach, Francji, Niemczech, Indiach, Indonezji, Meksyku, w regionie Bliskiego Wschodu, Rosji, RPA, Wielkiej Brytanii i USA) i objęło firmy reprezentujące piętnaście branż, przy czym nie mniej niż dziewięciu ankietowanych reprezentowało jedną branżę.

Źródło: Deloitte

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.