Większość polskich firm nie ujmuje w sprawozdaniach finansowych ryzyk, które powstają w związku z funkcjonowaniem spółki. Tymczasem, według ekspertów Deloitte, właściwe analizowanie ryzyk w sprawozdaniach pozwala uniknąć wielu błędów w podejmowaniu strategicznych dla spółki decyzji.

Podstawą sukcesu podczas takiej analizy jest współpraca wszystkich działów firmy w zakresie sprawozdawczości, a także kooperacja z audytorem, który dzięki obiektywnej ocenie może pomóc w wyborze właściwego rozwiązania powstałych kwestii.

Z danych firmy Deloitte wynika, że w ponad 70% firm w Polsce nie działa system zarządzania ryzykiem, który powinien być powiązany z procesem sporządzania sprawozdań finansowych. Brak takiego przełożenia może nie tylko spowodować nierzetelność sprawozdania i błędne decyzje gospodarcze, ale także przyczynić się do zastrzeżeń w opinii audytora lub istotnych zmian wyniku finansowego w rezultacie audytu. Skutkiem braku powiązania procesu zarządzania ryzykiem ze sporządzaniem sprawozdań finansowych może być także utrata reputacji firmy i problemy z pozyskaniem zewnętrznego finansowania.

Wzorcowy model procesu ujmowania ryzyka w sprawozdaniu finansowym podzielony jest na pięć głównych etapów. Najistotniejszym i jednocześnie najtrudniejszym z nich jest identyfikacja ryzyk. Kolejne kroki to analiza i ocena, podczas których powinien powstać model wyceny ryzyka dla potrzeb „zaksięgowania” ryzyka w bilansie zysków i strat. Ostatnim etapem jest traktowanie ryzyk, czyli wybór właściwej opcji adresującej zidentyfikowane ryzyka oraz określenie możliwości zarządzania tymi ryzykami. Oczywiście można zastosować również uproszczony proces ujmowania ryzyka w sprawozdaniu – podkreśla Piotr Waliński, dyrektor w dziale audytu Deloitte.

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Deloitte

Zobacz również

Termin wdrożenia KSeF nie zostanie przesunięty

W odpowiedzi na interpelację poselską MF poinformowało, że projekt ustawy w zakresie KSeF zostanie skierowany pod obrady Rady Ministrów w II kwartale 2025 r. MF nie planuje kolejnego przesunięcia terminu wejścia w życie KSeF. Dla dużych firm będzie to 1 lutego 2026 r., a dla pozostałych 1 kwietnia 2026 r.

Czytaj więcej

Stawki VAT od 1 kwietnia 2025 r. – konsekwencje zmian

Stawki VAT od 1 kwietnia 2025 r. – konsekwencje zmian

Od 1 kwietnia 2025 r. uległy zmianie stawki VAT na wybrane produkty. W niektórych przypadkach zmieniona została tylko podstawa prawna stosowania obniżonej stawki. Dotyczy to m.in. takich produktów, jak nawozy, środki ochrony roślin, pasza dla zwierząt. W związku z tym z dniem 1 kwietnia 2025 r. zostały wygaszone również WIS-y dla tych produktów, mimo że zmieniła się tylko podstawa prawna stosowania stawki obniżonej. Posiadacze tych WIS-ów utracili ochronę.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.