Niepewna sytuacja w światowej gospodarce wymaga od przedsiębiorstw bardziej aktywnego podejścia do swoich finansów. Firmy muszą dostosować zarządzanie finansami do zmiennych warunków rynkowych po to, aby zapewnić sobie stabilny rozwój. Powinny im w tym pomóc nowo powstające przy radach nadzorczych firm komitety audytu oraz zewnętrzni audytorzy.

Takie wnioski wyciągnęli uczestnicy Debaty Publicznej „Na straży stabilności przedsiębiorstwa – czyli o roli audytu w firmie w warunkach ciągłej zmienności rynków", która 26 maja odbyła się w Warszawie. W debacie zorganizowanej przez ACCA udział wzięli przedstawiciele biznesu i firm audytorskich. Nie zabrakło również reprezentantów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, Związku Banków Polskich, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Przedstawiciele tych instytucji zwrócili uwagę, że Polska, w ślad za innymi krajami, od tego roku wprowadziła obowiązek powołania w spółkach publicznych komitetów audytu. Ich zdaniem fakt ten będzie miał przełomowe znaczenie dla jakości kontroli nad finansami firmy. Zwłaszcza, że do tej pory aż 80% spółek giełdowych takiego ciała nie posiadało. Jednak znaczenie komitetów – co podkreślali mówcy – zależeć będzie od tego, czy zachowają one niezależność, a ich uwagi i zalecenia będą uwzględniane przez zarządy. Większość z biorących udział w debacie zgodziła się, że komitety audytu w swojej działalności muszą brać pod uwagę nie tylko interesy zarządu, ale wszystkich interesariuszy, od tego zależy ich przyszłość.

– W okresie recesji, w tym szczególnym momencie cyklu koniunkturalnego, rola komitetów audytu szczególnie wzrośnie. Nie zawsze bowiem CEO rozumieją problemy związane ze standingiem finansowym. Powierzenie analizy tych problemów komitetowi audytu może pomóc. Lepiej też układa się współpraca i zrozumienie między komitetem a CFO – podkreślał Glenn Collins, członek i szef działu doradztwa brytyjskiego oddziału ACCA, podsumowując dyskusję na temat roli komitetów audytu. Dodał też, że audytorzy, odpowiedzialni za finanse, regulatorzy a także zwykli pracownicy firmy muszą zidentyfikować i wdrożyć sprawnie działający model zarządzania finansami, który pomoże w systematycznym podnoszeniu zyskowności firm w trudnych czasach.

Innym ważnym wątkiem poruszonym w trakcie dyskusji była nowa rola audytorów zewnętrznych. Padły dwa postulaty. Po pierwsze, musi się zmienić postrzeganie audytora jako „złego policjanta”. Zarządy – zdaniem przedstawicieli firm audytorskich – powinny traktować zewnętrznych audytorów jako tych, którzy wykrywają zagrożenia dla finansów spółki i wspólnie z nią zastanawiają się, jak im zaradzić. Po drugie, w trudnych czasach wychodzenia z recesji audytorzy biorą na siebie nową odpowiedzialną rolę identyfikujących i ostrzegających przed możliwymi ryzykami finansowymi.

W tym przypadku to przedsiębiorcy wskazywali, że w obecnie przyjętej praktyce biegli rewidenci nie są w stanie na bieżąco pilnować przestrzegania reguł księgowych i płynności finansowej.

Podsumowując spotkanie w Warszawie, Małgorzata Sawicka, dyrektor zarządzająca polskiego oddziału ACCA zwróciła uwagę, że przez minione 12 miesięcy od poprzedniej debaty środowisko finansistów wciąż szuka rozwiązań, które sprostają wymaganiom, jakie stawiają przed nimi niełatwe czasy w biznesie. – Tegoroczna Debata Publiczna zorganizowana przez ACCA jest kontynuacją rozpoczętego rok temu dialogu między wszystkim interesariuszami. Wówczas tematem dyskusji była rola audytu po kryzysie. Nasza inicjatywa spotkała się z dużym zainteresowaniem środowiska biznesowego, dlatego w tym roku poszliśmy o krok dalej. ACCA – organizacja, której głównym zadaniem jest szerzenie wiedzy, tworzenie dobrych praktyk oraz dzielenie się nimi ze środowiskiem finansistów zaproponowała wspólnie z Polskim Instytutem Dyrektorów opracowanie zbioru „Dobrych Praktyk Komitetów Audytu” dla spółek giełdowych oraz członków rad nadzorczych – poinformowała 

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.