Agile to dziś słowo odmieniane przez wszystkie możliwe przypadki. Mamy agile’owych coachów, konsultantów i trenerów, agile’owe zespoły, firmy, blogi, książki. W Internecie możemy znaleźć wiele definicji agile, które akcentują różne wartości, np. szybkie dostarczanie potencjalnie gotowych do użycia rozwiązań (potentially shippable) czy minimalizowanie kosztów zmiany wymagań. Czasami agile jest nazywane metodologią, którą nie jest. Czym więc jest?

W największym skrócie to sposób pracy w zgodzie z wartościami opisanymi niemal 18 lat temu w Manifeście Agile. Powstał on w środowisku programistycznym i bezpośrednio nawiązuje do pracy nad wytwarzaniem oprogramowania. Jego przesłanie ma jednak uniwersalny charakter i można go rozpatrywać szerzej.


Manifest programowania zwinnego:

Odkrywamy nowe metody programowania dzięki praktyce w programowaniu i wspieraniu w nim innych. W wyniku naszej pracy zaczęliśmy bardziej cenić:

  • Ludzi i interakcje od procesów i narzędzi
  • Działające oprogramowanie od szczegółowej dokumentacji
  • Współpracę z klientem od negocjacji umów
  • Reagowanie na zmiany od realizacji założonego planu.

Oznacza to, że elementy wypisane po prawej są wartościowe, ale większą wartość mają dla nas te, które wypisano po lewej.

Źródło: http://agilemanifesto.org/iso/pl/manifesto.html.


Założenia Manifestu Agile (Agile Manifesto)1:

  • osiągnięcie satysfakcji klienta poprzez szybkość wytwarzania oprogramowania,
  • działające oprogramowanie jest dostarczane cyklicznie (raczej tygodniowo niż miesięcznie),
  • podstawową miarą postępu jest działające oprogramowanie,
  • późne zmiany w specyfikacji nie mają destrukcyjnego wpływu na proces wytwarzania oprogramowania,
  • bliska, codzienna współpraca pomiędzy biznesem a deweloperem,
  • bezpośredni kontakt jako najlepsza forma komunikacji w zespole i poza nim,
  • ciągła uwaga nastawiona na aspekty techniczne oraz dobry projekt (design),
  • prostota,
  • samoorganizacja zespołów,
  • regularna adaptacja do zmieniających się wymagań.

Zasady agile

Zadowolenie klienta to absolutny priorytet

Klient jest zadowolony wówczas, gdy regularnie i szybko otrzymuje wartościowe, działające oprogramowanie, które jest mu dostarczane co kilka tygodni lub miesięcy. Im częściej, tym lepiej.

Motywujące środowisko pracy

Ludzie są zmotywowani wtedy, gdy mają do dyspozycji niezbędne środowisko; otrzymują wsparcie i zaufanie, że wykonają powierzone im zadania. Najlepsze rozwiązania architektoniczne, wymagania i projekty (ang. design) pochodzą od samoorganizujących się zespołów. Zwinne procesy umożliwiają wszystkim zaangażowanym (sponsorom, deweloperom i użytkownikom) zrównoważony rozwój.

Bezpośrednia komunikacja

Najskuteczniejszym sposobem przekazywania informacji zespołowi i w zespole jest rozmowa twarzą w twarz. Interesariusze i deweloperzy współpracują ze sobą na bieżąco przez cały czas trwania projektu.

Miarą postępu jest działające oprogramowanie

Ciągłe skupianie się na doskonałości technicznej i dobrym projektowaniu (design) wspiera zwinność. Najważniejsza jest prostota, czyli sztuka minimalizowania ilości niezbędnej pracy, a miarą postępu jest po prostu działające oprogramowanie.

Zmiana to szansa

W każdym momencie, nawet na późnym etapie realizacji projektu, możliwe są zmiany wymagań, co zapewnia klientowi przewagę konkurencyjną.

Zespół regularnie poprawia swoją wydajność

Zespół w regularnych odstępach czasu przeprowadza analizę, co zrobić, aby zwiększyć swoją efektywność. Następnie dostosowuje swoje działania do wyciągniętych wniosków i zmienia się na lepsze.

Odkąd w 2001 r. został wydany Manifest Agile, zwinne programowanie z każdym kolejnym rokiem zyskuje coraz większą popularność. Metoda ta polega na organizacji programistów w nieduże, samodzielne zespoły, a w nich członkowie sami szukają rozwiązań problemów, które pojawiają się w trakcie pracy. Celem tej metody tworzenia oprogramowania jest stworzenie środowiska sprzyjającego szybkiej adaptacji wytwarzanego produktu do stale zmieniających się warunków rynkowych oraz oczekiwań klientów. Wprowadzenie tego rozwiązania wymaga często gruntownych zmian w kulturze firmy.

 

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

MS Excel w planowaniu płynności finansowej (cz. 1)

MC_71_66.jpg

W czasie kryzysu spowodowanego globalną pandemią wiele firm za najważniejszą informację dotyczącą bieżącej działalności uznaje analizę płynności. Dla analityków i kontrolerów to wyzwanie, aby tego typu dane były prezentowane interesariuszom nie tylko dokładnie, ale też szybko.

Czytaj więcej

Płatności faktur na czas a zatory płatnicze

MC_71_55.jpg

Płacimy faktury na czas, by utrzymać dobre relacje z kontrahentami, by zapewnić sobie bezpieczeństwo dostaw lub by po prostu być uczciwym graczem na rynku i nie inicjować zatorów płatniczych. W artykule opiszemy sposoby pomiaru wskaźnika płatności na czas oraz omówimy możliwe powody opóźnień. Wskażemy sposoby i narzędzia stosowane do analizy procesu księgowania i płatności faktur.

Czytaj więcej

Inteligentniejsze planowanie – czyli jak narzędzia BI wspierają zarządzanie płynnością finansową?

MC_71_10.jpg

Planowanie i analiza finansowa pozwalają podejmować decyzje podparte wnioskami płynącymi z wiedzy z zakresu BI (Business Intelligence) oraz usprawniać zarządzanie wydajnością przedsiębiorstwa. Dzięki temu organizacja ma możliwość zostać cenionym partnerem biznesowym i zaufanym doradcą swoich klientów. Nowoczesne rozwiązania dostępne w systemie zintegrowanym SAP pomagają w planowaniu, analizie i raportowaniu wydajności, a przez to także w poprawie wyników firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama