Na zawodzie biegłego rewidenta, który jest zawodem zaufania publicznego, ciąży obowiązek rzetelnego oraz prawidłowego wykonywania swojej pracy, utrzymując tym samym wysoką jakość przeprowadzanego badania sprawozdania finansowego.

Zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów z uwzględnieniem najnowszych zmian prawnych

Zasady etyki zawodowej zostały zawarte w Kodeksie etyki, które stanowią podstawę do dbania o środowisko biznesowe i prawidłowe wypełnianie swoich obowiązków. Biegli rewidenci powinni kierować się Międzynarodowym Kodeksem Etyki Zawodowych Księgowych (ang. International Ethics Standards Board for Accountants).

W Międzynarodowym kodeksie etyki zawodowych księgowych określone zostały podstawowe zasady etyczne dla biegłych rewidentów, które wskazują na uznanie przez profesję swojej odpowiedzialności za działanie w interesie publicznym.

Podstawowymi zasadami są:

  1. uczciwość – biegły rewident powinien postępować w sposób otwarty oraz uczciwy we wszystkich powiązaniach, zarówno gospodarczych, jak i zawodowych,
  2. obiektywizm – biegły rewident powinien kierować się dbałością oraz tym, żeby konflikty interesów, uprzedzenia czy niepożądane oddziaływanie przez osoby trzecie nie wpływały na wydawane osądy o charakterze gospodarczym lub zawodowym,
  3. należyta staranność oraz kompetencje zawodowe:
    • biegły rewident powinien posiadać i stale uzyskiwać specjalistyczną wiedzę i zawodowe umiejętności na wymaganym poziomie, który zapewni, że klienci czy też zatrudniające go przedsiębiorstwo uzyskają kompetentną i profesjonalną usługę, która oparta jest na najnowszych standardach zawodowych i technicznych, odpowiednim ustawodawstwie,
    • biegły rewident powinien zachowywać staranność i postępować zgodnie ze standardami zawodowymi i technicznymi,
  4. zachowanie poufności – biegły rewident zobowiązany jest do przestrzegania poufności związanej ze wszystkimi uzyskanymi podczas badania informacjami finansowymi w wyniku gospodarczych i zawodowych powiązań,
  5. profesjonalne postępowanie – biegły rewident powinien postępować w zgodzie z aktualnymi regulacjami i odpowiednimi przepisami prawa, powinien on również unikać zachowań, które mogłyby zdyskredytować zawód.

W przypadku badań, przeglądów czy innych usług atestacyjnych – kodeks określa Międzynarodowe standardy niezależności ustanowione poprzez zastosowanie ramowych założeń koncepcyjnych do zagrożeń dla niezależności związanych z tymi zleceniami.

Główną cechą, wyróżniającą zawód biegłego rewidenta jest akceptacja odpowiedzialności, którą przyjmują za ich działania w interesie publicznym. Odpowiedzialność związana z zawodem biegłego rewidenta nie jest ograniczona jedynie do zaspokojenia potrzeb zatrudniającej go organizacji czy też klienta indywidualnego. W związku z tym stworzony Kodeks etyki zawiera wszystkie wymogi i zastosowanie informacji w celu umożliwienia biegłym rewidentom wywiązanie się z obowiązku działania na rzecz interesu publicznego.

Warto zaznaczyć, że konieczność stosowania Kodeksu etyki wynika z przepisów prawa, bowiem w myśl art. 8 pkt 3 ustawy o biegłych rewidentach – biegły rewident jest w szczególności obowiązany:

  • postępować zgodnie ze złożonym ślubowaniem;
  • stale podnosić kwalifikacje zawodowe, w tym przez odbywanie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w każdym roku kalendarzowym;
  • przestrzegać krajowych standardów wykonywania zawodu, wymogów niezależności oraz zasad etyki zawodowej;
  • regularnie opłacać składkę członkowską;
  • przestrzegać uchwał organów Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w zakresie, w jakim dotyczą one biegłych rewidentów.

Jednocześnie, w myśl art. 139 ust. 1 i 2 ustawy o biegłych rewidentach – podlega on odpowiedzialności dyscyplinarnej, jeżeli dopuścił się przewinienia dyscyplinarnego, które dotyczy m.in. naruszenia zasad etyki zawodowej wynikających z Kodeksu etyki.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 01/2024

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.