Ryzyko jest nieodłącznym elementem każdej działalności biznesowej. Występuje zarówno w innowacyjnych projektach rozwojowych, jak też w standardowych procesach będących na przykład powtarzalnym cyklem wytwórczym. Istnieje wiele metod identyfikacji i pomiaru ryzyka, niemniej jednak warto wykorzystywać takie, które w jak najlepszy sposób odzwierciedlają rzeczywistość.

W prowadzeniu działalności biznesowej ryzyko określane jest jako niebezpieczeństwo nieosiągnięcia zamierzonego celu przy podejmowaniu zaplanowanych decyzji; wiąże się to z odchyleniami wyniku finansowego, co w skrajnym przypadku może wpłynąć na generowanie strat1. W jednostce gospodarczej poddanej procesowi prywatyzacji ważne jest, aby dokonać kwantyfikacji ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, co jest istotne z punktu widzenia potencjalnego inwestora, który oczekuje informacji na temat ryzyka.

Do miar ryzyka używanych przy jego kwantyfikacji w analizie ekonomicznej możemy zaliczyć wariancję, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności, estymatory oraz semiwskaźniki; zestawienie klasycznych narzędzi kwantyfikacji ryzyka przedstawia Tabela 1.

Narzędzia zaprezentowane w Tabeli 1 znacznie ułatwiają kwantyfikację ryzyka związanego na przykład z inwestycjami rzeczowymi lub finansowymi. Miary te można wykorzystać jako element analizy finansowej przedsięwzięcia inwestycyjnego, choćby pogłębiając analizę płynności w ujęciu statycznym. Wykorzystując miary statystyczne i procedury ilościowe, możemy uporządkować te informacje, a statystyczne miary ryzyka pozwalają wskazać obszary, które mogą być uznane za zagrożenie działalności biznesowej.

Wskaźniki statystyczne opisane w Tabeli 1 mogą być wykorzystywane w procesach modelowania i symulacji biznesowych pod pewnymi warunkami, niemniej jednak kompleksowe narzędzia do modelowania i symulacji procesów biznesowych mają wbudowane możliwości wykorzystania funkcji statystycznych w ocenie na przykład ryzyka. Ich wykorzystanie wymaga jednak zasilania modelu procesu biznesowego danymi, co może być realizowane na co najmniej trzy sposoby.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.