Ryzyko jest nieodłącznym elementem każdej działalności biznesowej. Występuje zarówno w innowacyjnych projektach rozwojowych, jak też w standardowych procesach będących na przykład powtarzalnym cyklem wytwórczym. Istnieje wiele metod identyfikacji i pomiaru ryzyka, niemniej jednak warto wykorzystywać takie, które w jak najlepszy sposób odzwierciedlają rzeczywistość.

W prowadzeniu działalności biznesowej ryzyko określane jest jako niebezpieczeństwo nieosiągnięcia zamierzonego celu przy podejmowaniu zaplanowanych decyzji; wiąże się to z odchyleniami wyniku finansowego, co w skrajnym przypadku może wpłynąć na generowanie strat1. W jednostce gospodarczej poddanej procesowi prywatyzacji ważne jest, aby dokonać kwantyfikacji ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, co jest istotne z punktu widzenia potencjalnego inwestora, który oczekuje informacji na temat ryzyka.

Do miar ryzyka używanych przy jego kwantyfikacji w analizie ekonomicznej możemy zaliczyć wariancję, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności, estymatory oraz semiwskaźniki; zestawienie klasycznych narzędzi kwantyfikacji ryzyka przedstawia Tabela 1.

Narzędzia zaprezentowane w Tabeli 1 znacznie ułatwiają kwantyfikację ryzyka związanego na przykład z inwestycjami rzeczowymi lub finansowymi. Miary te można wykorzystać jako element analizy finansowej przedsięwzięcia inwestycyjnego, choćby pogłębiając analizę płynności w ujęciu statycznym. Wykorzystując miary statystyczne i procedury ilościowe, możemy uporządkować te informacje, a statystyczne miary ryzyka pozwalają wskazać obszary, które mogą być uznane za zagrożenie działalności biznesowej.

Wskaźniki statystyczne opisane w Tabeli 1 mogą być wykorzystywane w procesach modelowania i symulacji biznesowych pod pewnymi warunkami, niemniej jednak kompleksowe narzędzia do modelowania i symulacji procesów biznesowych mają wbudowane możliwości wykorzystania funkcji statystycznych w ocenie na przykład ryzyka. Ich wykorzystanie wymaga jednak zasilania modelu procesu biznesowego danymi, co może być realizowane na co najmniej trzy sposoby.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Kiedy system ERP nie wspiera księgowości

MC_68_76.jpg

Przestarzałe systemy, odgórnie narzucone rozwiązania i ciągłe odmowy, gdy zespół wnosi o wprowadzenie zmian. Tak wygląda codzienność w lokalnych działach rachunkowości i finansów wielu międzynarodowych firm. W nieustannym wyścigu o maksymalizowanie wydajności i minimalizowanie kosztów księgowość znajduje się poza torem, nigdy nie mogąc doprosić się o traktowanie na równi z działami sprzedaży czy produkcji.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 68/2020

Sprzedaz‑24.pl ‑ 100% praktycznej wiedzy na wyciągnięcie ręki

CiRZ_02_4.jpg

Sprzedaz-24.pl to jeden z ważniejszych adresów w polskim Internecie dla pracowników działów sprzedaży, zarówno tych, którzy pracują w branży B2B, jak i B2C. To pierwsza w Polsce w pełni profesjonalna platforma zawierająca bibliotekę wiedzy niezbędną w pracy m.in. menedżerów sprzedaży i handlowców. Bez wątpienia jest to również najbogatszy zbiór artykułów, szkoleń i opracowań wspierających ich rozwój zawodowy na wszystkich jego etapach.

Czytaj więcej

Zwinne zarządzanie

MC_67_71.jpg

Agile to dziś słowo odmieniane przez wszystkie możliwe przypadki. Mamy agile’owych coachów, konsultantów i trenerów, agile’owe zespoły, firmy, blogi, książki. W Internecie możemy znaleźć wiele definicji agile, które akcentują różne wartości, np. szybkie dostarczanie potencjalnie gotowych do użycia rozwiązań (potentially shippable) czy minimalizowanie kosztów zmiany wymagań. Czasami agile jest nazywane metodologią, którą nie jest. Czym więc jest?

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama