Ryzyko jest nieodłącznym elementem każdej działalności biznesowej. Występuje zarówno w innowacyjnych projektach rozwojowych, jak też w standardowych procesach będących na przykład powtarzalnym cyklem wytwórczym. Istnieje wiele metod identyfikacji i pomiaru ryzyka, niemniej jednak warto wykorzystywać takie, które w jak najlepszy sposób odzwierciedlają rzeczywistość.

W prowadzeniu działalności biznesowej ryzyko określane jest jako niebezpieczeństwo nieosiągnięcia zamierzonego celu przy podejmowaniu zaplanowanych decyzji; wiąże się to z odchyleniami wyniku finansowego, co w skrajnym przypadku może wpłynąć na generowanie strat1. W jednostce gospodarczej poddanej procesowi prywatyzacji ważne jest, aby dokonać kwantyfikacji ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, co jest istotne z punktu widzenia potencjalnego inwestora, który oczekuje informacji na temat ryzyka.

Do miar ryzyka używanych przy jego kwantyfikacji w analizie ekonomicznej możemy zaliczyć wariancję, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności, estymatory oraz semiwskaźniki; zestawienie klasycznych narzędzi kwantyfikacji ryzyka przedstawia Tabela 1.

Narzędzia zaprezentowane w Tabeli 1 znacznie ułatwiają kwantyfikację ryzyka związanego na przykład z inwestycjami rzeczowymi lub finansowymi. Miary te można wykorzystać jako element analizy finansowej przedsięwzięcia inwestycyjnego, choćby pogłębiając analizę płynności w ujęciu statycznym. Wykorzystując miary statystyczne i procedury ilościowe, możemy uporządkować te informacje, a statystyczne miary ryzyka pozwalają wskazać obszary, które mogą być uznane za zagrożenie działalności biznesowej.

Wskaźniki statystyczne opisane w Tabeli 1 mogą być wykorzystywane w procesach modelowania i symulacji biznesowych pod pewnymi warunkami, niemniej jednak kompleksowe narzędzia do modelowania i symulacji procesów biznesowych mają wbudowane możliwości wykorzystania funkcji statystycznych w ocenie na przykład ryzyka. Ich wykorzystanie wymaga jednak zasilania modelu procesu biznesowego danymi, co może być realizowane na co najmniej trzy sposoby.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

The X files

MC_69_93.jpg

The world’s financial markets are gradually crossing the digital divide, and taking listed company annual reports with them

Czytaj więcej

Analiza trendu i sezonowości sprzedaży przy użyciu MS Excel

MC_69_41.jpg

Umiejętność przewidywania wysokości różnych wskaźników bądź parametrów jest niezwykle istotna, gdyż przydaje się nam na przykład przy planowaniu wielkości sprzedaży/produkcji. Prognozowanie wielkości takich parametrów może się opierać m.in. na analizie trendu oraz sezonowości. I w tym właśnie celu bardzo przydatnym narzędziem jest program Excel.

Czytaj więcej

Gdy powie się AI, warto powiedzieć BI ‑ czyli o nowych technologiach w biznesie

MC_69_37.jpg

Percepcja wizualna, rozpoznawanie mowy, tłumaczenie języków, podejmowanie decyzji czy określanie trendów to tylko niektóre obszary, którymi interesuje się sztuczna inteligencja (artificial intelligence). AI jako dziedzina nauki została zdefiniowana już w latach 50. XX w., jednak znaczące osiągnięcia odnotowała dopiero pod jego koniec. Obecnie coraz śmielej sięgają po nią także producenci systemów do zarządzania firmą typu SAP, bezpowrotnie zmieniając przy tym oblicze biznesu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama