Pojęcie „dashboard” wywodzi się od angielskiego określenia używanego do opisania układu wskaźników w kokpicie. Powstała zatem paralela między tym, co widzi np. pilot samolotu, a tym, co powinien widzieć menedżer. Bardzo „nośne” hasło zrównało pod względem stopnia odpowiedzialności rolę pilota oraz menedżera, gdyż zarówno jeden, jak i drugi swoimi decyzjami wpływają na losy wielu ludzi, a podejmują je w maksymalnie krótkim czasie.

W raportowaniu finansowym i controllingowym „dashboard”, czyli w polskim tłumaczeniu „pulpit menedżerski”, jest: „prostym do odczytania, zazwyczaj jednostronicowym raportem, pokazującym w czasie rzeczywistym bieżący stan oraz trendy historyczne wskaźników niezbędnych do podejmowania decyzji. W budowie pulpitów wykorzystywane są zazwyczaj elementy graficzne, ułatwiające i optymalizujące interpretację danych”.

Definicja ta spełnia klasyczne warunki dobrego raportu, z których wynika, że raport powinien być: (1) przygotowany na bieżąco w możliwie krótkim czasie, (2) zawierać tylko właściwe dane niewprowadzające szumu informacyjnego i (3) dostosowany do odbiorcy. Tym, co rozszerza ten zakres, jest (4) możliwość dynamicznej pracy użytkownika z raportem, (5) jego skondensowana postać i (6) wykorzystanie grafiki.

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wykorzystanie fragmentatora i osi czasu w raportach sprzedażowych z wykorzystaniem tabel przestawnych

Wykorzystanie fragmentatora i osi czasu w raportach sprzedażowych z wykorzystaniem tabel przestawnych

Jeśli pracujemy w Excelu z tabelami przestawnymi, może się zdarzyć, że będziemy potrzebować w pewien sposób przefiltrować dane, które są pokazywane w tabeli przestawnej. Takie filtrowanie można wykonać na kilka sposobów. Pierwszym, tradycyjnym sposobem jest wykorzystanie przycisków do filtrowania w tabeli przestawnej, które są dostępne w momencie, gdy dodamy jakieś pole do obszaru wierszy i/lub kolumn w tej tabeli. Przyciski te dla przykładowej tabeli przestawnej pokazującej wartość sprzedaży towarów w poszczególnych kolorach dla poszczególnych segmentów przedstawiono na Rysunku 1.

Czytaj więcej

Przydatne funkcjonalności wykresów w Excelu

Przydatne funkcjonalności wykresów w Excelu

Wykresy ułatwiają przekazanie informacji kryjącej się za danymi, dlatego warto poznać funkcjonalności i sztuczki z nimi związane. W tym artykule poznasz dziewięć takich sztuczek.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.