Komitet Standardów Rachunkowości opublikował nowe stanowisko w sprawie ustalania wartości godziwej dla potrzeb rozliczania połączeń jednostek. Ma ono na celu rozstrzygnięcie wątpliwości i podanie wskazówek dotyczących stosowania przepisów ustawy o rachunkowości w zakresie ustalania wartości godziwej poszczególnych kategorii aktywów i zobowiązań przejętej jednostki dla potrzeb rozliczania połączeń jednostek metodą łączenia – z punktu widzenia jednostki przejmującej jako uczestnika rynku.

Wartość godziwa przy łączeniu spółek – nowe stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości

Ustawa o rachunkowości wskazuje (art. 44b uor), że:

Rozliczenie połączenia metodą nabycia polega na sumowaniu poszczególnych pozycji aktywów i pasywów spółki przejmującej, według ich wartości księgowej, z odpowiednimi pozycjami aktywów i pasywów spółki przejętej, według ich wartości godziwej ustalonej na dzień ich połączenia.

Z zacytowanego przepisu wynika zatem, że jednym z podstawowych elementów metody nabycia jest ustalenie wartości godziwej aktywów i zobowiązań przejmowanej jednostki. Niestety ustawa o rachunkowości wskazuje dość ogólne zasady jej ustalania. Ich stosowanie często sprawia problemy zarówno pod względem interpretacyjnym, jak i merytorycznym. Dlatego też Komitet Standardów Rachunkowości opracował i opublikował nowe stanowisko w sprawie ustalania wartości godziwej dla potrzeb rozliczania połączeń jednostek metodą nabycia (Dz. Urz. Min. Fin. z 2024 r. poz. 23). Zawiera ono przede wszystkim:

  • omówienie wraz z przykładami szczegółowych zasad ustalania wartości godziwej składników aktywów i pasywów jednostki przejętej, takich jak: środki trwałe, środki trwałe w budowie, inwestycje w nieruchomości, wartości niematerialne i prawne, zapasy, aktywa finansowe, rozliczenia międzyokresowe, aktywa i rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego, zobowiązania finansowe, rezerwy, ujemna wartość firmy, fundusze specjalne;
  • przedstawienie alternatywnych podejść w zakresie wyceny wartości godziwej, tj.:
    • podejście porównawcze – opierające się na ustalaniu wartości godziwej z wykorzystaniem informacji o cenach, kwotowaniach lub innych wynikających z transakcji lub ofert rynkowych dotyczących identycznych lub podobnych (tj. porównywalnych) aktywów, zobowiązań,
    • podejście dochodowe – opierające się na ustalaniu wartości godziwej na podstawie przyszłych przepływów pieniężnych generowanych przez oceniany składnik,
    • podejście kosztowe – opierające się na kwocie, która odzwierciedla obecnie wymagane koszty zastąpienia zdolności użytkowej i ekonomicznej ocenianego składnika,
    • podejście mieszane – łączące np. podejście porównawcze z podejściem kosztowym;
  • sposób ujawniania informacji na temat wartości godziwej i jej ustalania.

Stanowisko weszło w życie 8 marca 2024 r. i ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się 1 stycznia 2024 r. lub po tym dniu, z możliwością jego wcześniejszego zastosowania.

Podstawa prawna

  • komunikat Ministra Finansów z 5 stycznia 2024 r. w sprawie ogłoszenia uchwały Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie przyjęcia Stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ustalania wartości godziwej dla potrzeb rozliczania połączeń jednostek metodą nabycia – Dz.Urz. Min. Fin. z 2024 r. poz. 23

www.inforlex.pl

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 02/2024

Zobacz również

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Zakończenie roku obrotowego dla danej jednostki gospodarczej wiąże się z wymogiem sporządzenia sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest częścią grupy kapitałowej, to musi wówczas podlegać obowiązkowi konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami prawa. Informacje związane z tym zagadnieniem zostały opisane w ustawie o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej 10 – Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które szczegółowo opisują proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Sprzedaż jest jednym z najistotniejszych elementów kształtowania się wyniku finansowego firmy, ponieważ to właśnie wyniki działania sprzedaży mają bezpośredni wpływ zarówno na przychodową, jak i kosztową stronę budżetu przedsiębiorstwa. Plan przychodów ze sprzedaży z kolei determinuje właściwie wszystkie pozostałe – budżet pozostałych wydziałów, inwestycje, strategię i inne plany operacyjne. Sprzedaż jest ściśle powiązana z przyjętym modelem biznesowym, ma wpływ na kształtowanie się wydatków, etatyzacji, jest także jednym z miernikiem wielkości i atrakcyjności z perspektywy inwestorskiej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.