Ewolucja informatyki jako nauki stosowanej już dawno sprawiła, że systemy komputerowe stały się nieodłącznym narzędziem współczesnego menedżera. Obecnie nikt rozsądny nie wyobraża sobie zarządzania przedsiębiorstwem bez wykorzystania narzędzi do analizy danych, jak też oprogramowania typu finanse i księgowość (FK). Należy jednak zauważyć, że zwłaszcza dla większych podmiotów tego typu systemy są niewystarczające, stąd potrzeba wdrożeń oprogramowania typu Enterprise Resource Planning (ERP).

System klasy ERP jest pewnego rodzaju układanką funkcjonalności, które powinny pokrywać jak najszerszy obszar działania przedsiębiorstwa. Do klasycznych cech oprogramowania ERP należą:

  • uwzględnienie maksymalnie wszystkich dziedzin funkcjonowania podmiotu – od definicji produktu/usługi po sprawy związane ze sferami FK;
  • modułowa budowa systemu, pozwalająca po pierwsze na dobór interesujących przedsiębiorstwo modułów, a po drugie na ich etapowe wdrożenie;
  • możliwość integracji z zewnętrznymi systemami lub możliwość zasilania systemu ERP zewnętrznymi danymi, jak też możliwość eksportu danych z systemu do standardu np. arkusza kalkulacyjnego;
  • uwzględnienie zarówno specyfiki wewnętrznego systemu organizacyjnego przedsiębiorstwa, jak też możliwość zarządzania relacjami zewnętrznymi, np. poprzez analizę łańcucha dostaw, funkcję zarządzania partnerami handlowymi (CRM);
  • moduł zarządzania produkcją.

SAP Business One (BO) jako przykład systemu ERP

SAP to jedna z największych korporacji zajmujących się tworzeniem aplikacji do zarządzania wszystkimi sferami funkcjonowania przedsiębiorstw. Jednym z jej flagowych produktów jest system SAP BO, który w hierarchii SAP-a jest dedykowany do obsługi średnich podmiotów. Należy jednak pamiętać, że w przypadku tej klasyfikacji nie można brać pod uwagę klasycznej definicji MŚP, która odwołuje się do liczby zatrudnionych czy wielkości obrotów. W tym przypadku pod uwagę należy wziąć kwestie związane z kulturą organizacji oraz systemem zarządzania. Oznacza to, że tego typu system powinien być dedykowany podmiotom, które mają rozbudowaną strukturę organizacyjną oraz stawiają nacisk na nowoczesne techniki zarządzania.

SAP BO spełnia przesłanki, które klasyfikują go w tej grupie oprogramowania, gdyż zawiera takie funkcjonalności, jak:

  1. finanse i księgowość,
  2. sprzedaż i szanse sprzedażowe,
  3. zakupy,
  4. partnerzy handlowi,
  5. banki,
  6. gospodarka materiałowa,
  7. zasoby (infrastruktura i środki trwałe),
  8. produkcja,
  9. MRP,
  10. zarządzanie usługami,
  11. pracownicy,
  12. zarządzanie projektem,
  13. raporty.

Na Rysunku 1 zaprezentowano pulpit systemu SAP BO po zalogowaniu użytkownika.

Jak łatwo zauważyć, zaprojektowany system został oparty na przyjaznym graficznym interfejsie użytkownika (GUI) i pozwala na łatwe zarządzanie pulpitem. Nawigacja opiera się na dwóch obszarach:

  1. Menu główne – które służy do nawigowania po kafelkach głównych funkcjonalności systemu oraz zarządzania podstawowymi skojarzeniami typu „przeciągnij i upuść”;
  2. Wstążki systemu, która swoją funkcjonalnością jest zbliżona do wstążki pakietu MS Office i ma charakter „zadaniowy”, tzn. każdy z przycisków wstążki wywołuje funkcjonalność lub odpowiada za „akcję”.

SAP BO jako CRM

Istotną funkcjonalnością systemów klasy ERP jest możliwość obsługi łańcucha dostaw i zarządzanie kontaktami z partnerami handlowymi. SAP BO ma taką użyteczność niejako z definicji, a obszar ten w menu głównym zarządzany jest przez kafelek Partnerzy handlowi. Po jego rozwinięciu pojawiają się funkcjonalności dostępne z tego poziomu menu (Rysunek 2).

Funkcjonalność ta pozwala na analizę danych PH, tworzenie działań, kampanii, rozliczenia wewnętrzne oraz tworzenie zaawansowanych raportów PH. Miejsce to pozwala również na przeglądanie tabel widoków PH z punktu widzenia np. obrotu z wybraną grupą partnerów handlowych.

Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Crowdfunding w biznesie ‑ czy to się udaje?

Crowdfunding w biznesie - czy to się udaje?

Finansowanie społecznościowe kojarzy się przede wszystkim z pozyskiwaniem środków na realizację celów prywatnych. Tymczasem okazuje się, że ta forma finansowania wchodzi również do świata biznesu, a mechanizm crowdfundingu pozwala firmom w skuteczny sposób pozyskiwać duże grupy inwestorów. Wielu inwestorów w ten sposób znajduje perełki inwestycyjne.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 77/2021

Dla kogo tokenizacja?

Dla kogo tokenizacja?

Tokenizowana na Binance Tesla przechodzi inny proces tokenizacji niż polska spółka chcąca pozyskać 4 miliony złotych. Intencją artykułu jest przedstawienie pełnego obrazu i realiów tokenizacji, które dotyczą głównie małych i średnich firm. Dla kogo jest tokenizacja i jak zrobić to dobrze?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.