Procesy produkcyjne charakteryzuje się na dwóch płaszczyznach. Po pierwsze, ze względu na ich treść, czyli przetwarzanie przedmiotu pracy, po drugie – ze względu na ich znaczenie ekonomiczne, czyli efektywność działalności prowadzonej przez przedsiębiorstwo. Dzięki odpowiednim narzędziom informatycznym możemy skutecznie badać znaczenie ekonomiczne dowolnego procesu produkcyjnego.

Produkcja jest jednym z podstawowych parametrów makroekonomicznych kształtujących PKB, jak też kluczowym elementem funkcjonowania wielu podmiotów gospodarczych (skala mikro). Jest ona specyficznym obszarem gospodarowania, gdyż w przeciwieństwie do świadczenia usług zawsze wiąże się z zużyciem odpowiednich zasobów. Generalnie w literaturze przedmiotu można znaleźć stwierdzenie, że „proces produkcyjny to całokształt działań związanych z przekształceniem surowców i półproduktów w produkty gotowe”1. Efektem ekonomiczno-finansowym procesu produkcyjnego jest wartość dodana, która w skali mikro działa dodatnio na zysk przedsiębiorstwa, a w skali makro buduje PKB gospodarki. Podstawowymi elementami procesu produkcyjnego są:

  1. Proces technologiczny.
  2. Procesy pomocnicze:
    1. kontrola jakości,
    2. magazynowanie,
    3. transport wewnętrzny.
  3. Transport poza przedsiębiorstwo.

Wszystkie te elementy mogą podlegać modelowaniu (tworzeniu mapy procesu) oraz symulacji, która może wpłynąć pozytywnie na pomiar procesu i jego optymalizację.

Modelowanie procesów produkcyjnych – po co?

Przygotowanie modelu procesu biznesowego dla procesu produkcyjnego to złożone zadanie, które wymaga od analityka wiedzy na temat przebiegu wszystkich modelowanych czynności, jak też znajomości organizacji. Gotowy model biznesowy, który jest również podstawą symulacji, może mieć rozbudowaną strukturę, co generuje pewne trudności.

Po pierwsze, skomplikowane modele procesów biznesowych są trudne w prezentacji, gdyż po prostu zajmują dużą przestrzeń. Generuje to problemy interpretacyjne, jak też utrudnia wykorzystanie takiego modelu jako wzorca postępowania w organizacji.

Po drugie, zaprojektowanie złożonego modelu procesu biznesowego może mieć swoje skutki uboczne w postaci ujawnienia wszystkich etapów przebiegu danego procesu dla każdego z użytkowników tak przygotowanego modelu.

Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technik i metod modelowania (jak również symulacji) procesów biznesowych możemy uniknąć tych dwóch problemów, a dobrze przygotowana mapa procesów pomaga w optymalizacji procesu produkcyjnego i w pomiarze jego kluczowych parametrów. Jest to o tyle istotne, że współcześnie biznes wymaga gruntownego badania i pomiaru procesów zachodzących w organizacji. Modne stają się dashboardy menedżerskie czy wskaźniki pomiaru KPI. Mają one jednak podstawową wadę – wymagają zasilania z zewnętrznych źródeł i zazwyczaj – jako budowane w MS Excel – są „oderwane” od natury procesu.

Budując mapę procesu w dedykowanych aplikacjach oraz synchronizując środowisko modelowania na przykład z systemem ERP, który „czuwa” nad przebiegiem procesu produkcyjnego, możemy uzyskać nie tylko realistyczną mapę procesu. W takim przypadku analityk może samodzielnie budować wskaźniki i dokonać opomiarowania procesu w taki sposób, aby w czasie rzeczywistym wygenerować kluczowe statystyki dotyczące badanego procesu.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.