Prowadzenie działalności gospodarczej zarówno z poziomu zarządzającego korporacją, jak i jednoosobowej firmy wiąże się nierozerwalnie z podejmowaniem decyzji. Każdy proces decyzyjny to podejmowanie ryzyka wynikającego ze swoistego kompromisu między oczekiwanymi rezultatami, czasem realizacji i dostępnością zasobów niezbędnych do wdrożenia decyzji w życie.

Zadaniem zarządzania finansami w tej sferze jest wyposażenie managera w narzędzia umożliwiające wybór najbardziej efektywnego rozwiązania, które przy określonych nakładach pozwoli na uzyskanie najlepszego efektu, lub przy założonym efekcie pozwoli na minimalizację konsumpcji zasobów.

Specyficznym rodzajem decyzji są decyzje inwestycyjne, które dotyczą wyboru optymalnego rozwiązania realizacji projektu inwestycyjnego. W literaturze finansów metody oceny projektów inwestycyjnych są bogato reprezentowane poprzez szereg rozwiązań analitycznych umożliwiających porównanie wielu wariantów inwestycyjnych. Najbardziej popularne metody to tzw. metody dyskontowe, uwzględniające w sobie wartość pieniądza w czasie. Wśród tych metod najczęściej wykorzystywana jest metoda zaktualizowanej wartości netto, tzw. NPV.

Wartość zaktualizowana netto (NPV) jest to suma wszystkich przepływów pieniężnych generowanych przez projekt wyrażona w kategoriach dnia dzisiejszego. W tym celu każdy przyszły przepływ finansowy sprowadza się do wartości aktualnej, wykorzystując do tego technikę dyskontowania. Dyskontowanie z kolei polega na obliczeniu takiej wartości dzisiaj, która z uwzględnieniem przyjętej stopy dyskonta zwróci określoną wartość w przyszłości.

 

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Sekrety tabeli przestawnej w 5 minut – część druga

Sekrety tabeli przestawnej w 5 minut – część druga

Umiejętność budowania i edytowania tabeli przestawnej to jedna z najważniejszych umiejętności w Excelu. W części pierwszej zaprezentowałem, jak szybko zbudować i edytować tzw. pivota. Wskazałem także, jak zbudować i używać slicerów, podsum oraz takich przycisków, jak „Repeat all items labels”. Tym razem pójdziemy krok dalej i poznamy kolejne najważniejsze funkcje tabeli przestawnej, które najczęściej są używane w codziennej pracy.

Czytaj więcej

Wykres pociskowy

Wykres pociskowy

Czasami chcemy pokazać na wykresie cel, do którego dążymy wraz z faktycznym wynikiem, a dodatkowo chcemy zaznaczyć, jak oceniamy wyniki w poszczególnych przedziałach wartości. Do tego idealnie nadaje się tzw. wykres pociskowy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.