Prowadzenie działalności gospodarczej zarówno z poziomu zarządzającego korporacją, jak i jednoosobowej firmy wiąże się nierozerwalnie z podejmowaniem decyzji. Każdy proces decyzyjny to podejmowanie ryzyka wynikającego ze swoistego kompromisu między oczekiwanymi rezultatami, czasem realizacji i dostępnością zasobów niezbędnych do wdrożenia decyzji w życie.

Zadaniem zarządzania finansami w tej sferze jest wyposażenie managera w narzędzia umożliwiające wybór najbardziej efektywnego rozwiązania, które przy określonych nakładach pozwoli na uzyskanie najlepszego efektu, lub przy założonym efekcie pozwoli na minimalizację konsumpcji zasobów.

Specyficznym rodzajem decyzji są decyzje inwestycyjne, które dotyczą wyboru optymalnego rozwiązania realizacji projektu inwestycyjnego. W literaturze finansów metody oceny projektów inwestycyjnych są bogato reprezentowane poprzez szereg rozwiązań analitycznych umożliwiających porównanie wielu wariantów inwestycyjnych. Najbardziej popularne metody to tzw. metody dyskontowe, uwzględniające w sobie wartość pieniądza w czasie. Wśród tych metod najczęściej wykorzystywana jest metoda zaktualizowanej wartości netto, tzw. NPV.

Wartość zaktualizowana netto (NPV) jest to suma wszystkich przepływów pieniężnych generowanych przez projekt wyrażona w kategoriach dnia dzisiejszego. W tym celu każdy przyszły przepływ finansowy sprowadza się do wartości aktualnej, wykorzystując do tego technikę dyskontowania. Dyskontowanie z kolei polega na obliczeniu takiej wartości dzisiaj, która z uwzględnieniem przyjętej stopy dyskonta zwróci określoną wartość w przyszłości.

 

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Promocyjny nr 7-8/2025

Gdzie Excel nie może, tam bliźniaka cyfrowego pośle

Gdzie Excel nie może, tam bliźniaka cyfrowego pośle

Od razu na wstępie chciałbym zaznaczyć, że ten artykuł to dopiero wprowadzenie do praktycznych zastosowań technologii, która dzisiaj jest rozumiana na wiele sposobów. Przedstawię sposób, w jaki ja ją rozumiem. To praktyczny manifest do wdrożenia narzędzi, które łączą ze sobą to, co dzisiaj lubimy najbardziej: dane, rzeczywistość, modele predykcyjne, z tym, czego nie lubimy, czyli koniecznością dawania prostych odpowiedzi na złożone pytania.

Czytaj więcej

Wyliczanie parametrów kredytowych przy pomocy narzędzia „Szukaj Wyniku” w Excelu

Wyliczanie parametrów kredytowych przy pomocy narzędzia „Szukaj Wyniku” w Excelu

Kiedy wyliczamy parametry kredytowe, zazwyczaj interesuje nas wysokość raty, jaką mamy do spłaty. Na wyliczenie tej wartości istnieje oczywiście odpowiednia funkcja w Excelu, którą można wykorzystać.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.