Zarządzanie szeroko pojętymi zasobami danych w firmie przybiera coraz nowsze i bardziej ergonomiczne formy. Informacje, które kiedyś wystarczyło przechowywać w zeszycie, a później zalegały w arkuszach kalkulacyjnych, dzisiaj potrzebują zaawansowanych technologii. Odpowiedzią na te potrzeby stawały się systemy kolejnych klas – ERP do zarządzania zasobami firmy, CRM do zarządzania klientami, WMS do zarządzania magazynem i tak dalej.

Kiedy okazało się, że klienci potrzebują coraz bogatszych i wyczerpujących opisów produktów, a firmy zaczęły prowadzić sprzedaż w wielu kanałach jednocześnie, zarządzanie informacją produktową stało się wyzwaniem i sposobem na budowanie przewagi konkurencyjnej. To dwa główne powody, dla których rośnie popularność narzędzi klasy PIM i coraz częściej idą one w parze z zaawansowaną sprzedażą w kanale e-commerce.

Czym jest PIM?

Przede wszystkim na początek należy wyjaśnić pojęcie informacji produktowej. Będą nią wszystkie dane, jakimi można opisać produkt. Za tym szerokim pojęciem idą poszczególne elementy składające się na opis:

  • tytuły i opisy produktów,
  • wszelkiego rodzaju specyfikacje,
  • atrybucja (np. zesłownikowane dane techniczne),
  • kategoryzacja,
  • media (zdjęcia oraz film),
  • instrukcje,
  • dodatkowe pliki.

Rozwiązania klasy PIM (Product Information Management) stanowią centralne repozytorium danych o produktach. Poza przechowywaniem, charakterystyczne dla PIM jest to, że z jednej strony narzędzie zbiera wszystkie informacje ze źródeł zewnętrznych (na przykład od dostawców), a z drugiej wysyła je na wszystkie dostępne w firmie kanały sprzedaży (na przykład do sklepu internetowego).

Co znajduje się pośrodku? Pracownicy działu produktu, którzy na co dzień wzbogacają dane i dostosowują je do sprzedaży.

„Ale przecież zarządzamy danymi w sklepie internetowym/ERP/arkuszu kalkulacyjnym*” (*niepotrzebne skreślić)

Wbrew pozorom takie podejście nie musi wcale być jednoznacznie niepoprawne (może poza arkuszem kalkulacyjnym). Nie należy się spodziewać optymalizacji, wdrażając PIM w środowisku, które funkcjonuje optymalnie.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Podróż do źródła… dostaw – czyli o nowoczesnych narzędziach wspierających zakupy w kryzysie i nie tylko

MC_70_45.jpg

Decyzje strategiczne w obszarze zakupowym podejmowane są przez wyższy szczebel zarządzania. Do wdrożeniowców należy jednak zapewnienie narzędzi niezbędnych do sprawnego realizowania założonych planów. W czasach pandemii koronawirusa sytuacja się komplikuje, dlatego dla działu zakupów ważne jest, aby mieć możliwie jak najprostsze, jak najszybsze i jak najbardziej niezawodne w obsłudze narzędzia poświęcone rozwiązaniom zakupowym. To do wdrożeniowców należy zadanie zaproponowania narzędzi wspierających zakupy, także podczas kryzysów.

Czytaj więcej

The X files

MC_69_93.jpg

The world’s financial markets are gradually crossing the digital divide, and taking listed company annual reports with them

Czytaj więcej

Analiza trendu i sezonowości sprzedaży przy użyciu MS Excel

MC_69_41.jpg

Umiejętność przewidywania wysokości różnych wskaźników bądź parametrów jest niezwykle istotna, gdyż przydaje się nam na przykład przy planowaniu wielkości sprzedaży/produkcji. Prognozowanie wielkości takich parametrów może się opierać m.in. na analizie trendu oraz sezonowości. I w tym właśnie celu bardzo przydatnym narzędziem jest program Excel.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama