Zarządzanie szeroko pojętymi zasobami danych w firmie przybiera coraz nowsze i bardziej ergonomiczne formy. Informacje, które kiedyś wystarczyło przechowywać w zeszycie, a później zalegały w arkuszach kalkulacyjnych, dzisiaj potrzebują zaawansowanych technologii. Odpowiedzią na te potrzeby stawały się systemy kolejnych klas – ERP do zarządzania zasobami firmy, CRM do zarządzania klientami, WMS do zarządzania magazynem i tak dalej.

Kiedy okazało się, że klienci potrzebują coraz bogatszych i wyczerpujących opisów produktów, a firmy zaczęły prowadzić sprzedaż w wielu kanałach jednocześnie, zarządzanie informacją produktową stało się wyzwaniem i sposobem na budowanie przewagi konkurencyjnej. To dwa główne powody, dla których rośnie popularność narzędzi klasy PIM i coraz częściej idą one w parze z zaawansowaną sprzedażą w kanale e-commerce.

Czym jest PIM?

Przede wszystkim na początek należy wyjaśnić pojęcie informacji produktowej. Będą nią wszystkie dane, jakimi można opisać produkt. Za tym szerokim pojęciem idą poszczególne elementy składające się na opis:

  • tytuły i opisy produktów,
  • wszelkiego rodzaju specyfikacje,
  • atrybucja (np. zesłownikowane dane techniczne),
  • kategoryzacja,
  • media (zdjęcia oraz film),
  • instrukcje,
  • dodatkowe pliki.

Rozwiązania klasy PIM (Product Information Management) stanowią centralne repozytorium danych o produktach. Poza przechowywaniem, charakterystyczne dla PIM jest to, że z jednej strony narzędzie zbiera wszystkie informacje ze źródeł zewnętrznych (na przykład od dostawców), a z drugiej wysyła je na wszystkie dostępne w firmie kanały sprzedaży (na przykład do sklepu internetowego).

Co znajduje się pośrodku? Pracownicy działu produktu, którzy na co dzień wzbogacają dane i dostosowują je do sprzedaży.

„Ale przecież zarządzamy danymi w sklepie internetowym/ERP/arkuszu kalkulacyjnym*” (*niepotrzebne skreślić)

Wbrew pozorom takie podejście nie musi wcale być jednoznacznie niepoprawne (może poza arkuszem kalkulacyjnym). Nie należy się spodziewać optymalizacji, wdrażając PIM w środowisku, które funkcjonuje optymalnie.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Kiedy system ERP nie wspiera księgowości

MC_68_76.jpg

Przestarzałe systemy, odgórnie narzucone rozwiązania i ciągłe odmowy, gdy zespół wnosi o wprowadzenie zmian. Tak wygląda codzienność w lokalnych działach rachunkowości i finansów wielu międzynarodowych firm. W nieustannym wyścigu o maksymalizowanie wydajności i minimalizowanie kosztów księgowość znajduje się poza torem, nigdy nie mogąc doprosić się o traktowanie na równi z działami sprzedaży czy produkcji.

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 68/2020

Sprzedaz‑24.pl ‑ 100% praktycznej wiedzy na wyciągnięcie ręki

CiRZ_02_4.jpg

Sprzedaz-24.pl to jeden z ważniejszych adresów w polskim Internecie dla pracowników działów sprzedaży, zarówno tych, którzy pracują w branży B2B, jak i B2C. To pierwsza w Polsce w pełni profesjonalna platforma zawierająca bibliotekę wiedzy niezbędną w pracy m.in. menedżerów sprzedaży i handlowców. Bez wątpienia jest to również najbogatszy zbiór artykułów, szkoleń i opracowań wspierających ich rozwój zawodowy na wszystkich jego etapach.

Czytaj więcej

Zwinne zarządzanie

MC_67_71.jpg

Agile to dziś słowo odmieniane przez wszystkie możliwe przypadki. Mamy agile’owych coachów, konsultantów i trenerów, agile’owe zespoły, firmy, blogi, książki. W Internecie możemy znaleźć wiele definicji agile, które akcentują różne wartości, np. szybkie dostarczanie potencjalnie gotowych do użycia rozwiązań (potentially shippable) czy minimalizowanie kosztów zmiany wymagań. Czasami agile jest nazywane metodologią, którą nie jest. Czym więc jest?

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama