Raporty finansowe i controllingowe mogą przyjmować różne formy w zależności od potrzeb i specyfiki danej organizacji. Ich twórcy i użytkownicy często mogą nie zdawać sobie sprawy, że korzystają z określonego wzorca raportowania, który technicznie można nazwać raportem typu P&L (Profit and Loss Statement).

P&L wsparte narzędziami informatycznymi

W tym artykule postaram się usystematyzować, na ogólnym poziomie, rodzaje P&L oraz przedstawić kluczowe zagadnienia przy wdrażaniu tego typu raportów w firmie. Ponadto, skoncentruję się na możliwych rozszerzeniach analityki oraz korzyściach, jakie w kontekście P&L daje nam zaprzęgnięcie do pracy narzędzia BI (Business Intelligence).

Spełnianie obowiązków raportowych lub analiza danych

W polskim ustawodawstwie RZiS (Rachunek Zysków i Strat) to jedno z kluczowych narzędzi sprawozdawczości finansowej. Jest to dokument, który przedsiębiorstwa muszą sporządzać, aby dostarczyć informacje o swojej sytuacji finansowej i wynikach działalności.

Status RZiS regulowany jest przede wszystkim przez Kodeks spółek handlowych oraz Ustawę o rachunkowości. Przepisy te określają wymogi dotyczące zawartości, sposobu sporządzania oraz zatwierdzania RZiS.

Ponieważ RZiS jest formalnym dokumentem finansowym składanym przez spółki do KRS lub urzędu skarbowego, jego struktura jest ściśle zdefiniowana. Z tego powodu również, każdy system ERP posiada możliwość wygenerowania RZiS w standardowym układzie.

Natomiast prawie żaden ERP nie pozwala na tworzenie rachunków zarządczych. Dlaczego? Ponieważ systemy ERP są hermetyczne, nie są przystosowane do przyłączania danych z innych źródeł. A przecież w rachunku zarządczym analizujemy nie tylko dane księgowe, ale również dane operacyjne.

Rachunek Zarządczy

Rachunek Zarządczy, Rachunek Marż, Rachunek Wyników, Rachunek Kosztów Produkcji to różne nazwy tego samego rodzaju raportu. Zależnie od branży i ewentualnie odbiorcy w firmie pozycje tego rachunku będą różne.

Struktura rachunku

Podstawowym zadaniem przy budowie rachunku zarządczego jest ustalenie jego struktury. Każda z pozycji będzie sumować wartości z odpowiedniego, przypiętego źródła danych. Tabela z prostym rachunkiem zbiera gotowe wyniki wcześniejszych kalkulacji. Obliczenia te mogą być wykonane w różnych systemach: ERP, w arkuszach kalkulacyjnych lub w samym narzędziu Business Intelligence. Dobranie odpowiedniego miejsca do kalkulacji kosztów (źródło danych vs narzędzie raportowe) to balansowanie pomiędzy nakładem pracy a jakością danych.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 02/2024

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.