Niniejszy artykuł stanowi kontynuację cyklu opisującego produkty oferowane w ramach III filaru emerytalnego. Ogólnoeuropejski Indywidualny Produkt Emerytalny (dalej OIPE) to najnowsza propozycja, bazująca na unijnych zasadach. Czym dokładnie jest ten produkt? Komu jest dedykowany? Jakie koszty ponosimy inwestując za pośrednictwem OIPE? W co inwestuje OIPE? Jakie są główne aspekty, które trzeba znać? Między innymi na te pytania znajdą Państwo odpowiedzi w tym artykule.

Ogólnoeuropejski Indywidualny Produkt Emerytalny (OIPE) - nowy produkt w ramach III filaru emerytalnego

OIPE – charakterystyka produktu

OIPE to nowy produkt dedykowany dla osób, które mają oszczędności i zastanawiają się, co z nimi zrobić. Jest to produkt, który należy do III filaru emerytalnego i jest kolejną, całkowicie dobrowolną opcją do wyboru (oraz dostępną dla wszystkich) obok IKE oraz IKZE. Na ten moment jedynym licencjonowanym dostawcą OIPE (od września 2022) jest słowacki robo-doradca FINAX, który coraz mocniej wchodzi na nasz rynek z ofertą inwestowania w ETF (pasywne inwestowanie w fundusze naśladujące indeks, np. amerykański S&P500).

OIPE ma pewne punkty wspólne z IKE oraz IKZE, jednakże w opinii autora więcej te produkty różni niż łączy. Poniżej zaprezentowano główne aspekty, które warto poznać przed otwarciem konta OIPE:

1. Parasol podatkowy: OIPE jako produkt stanowi kolejny (obok IKZE i IKE) parasol podatkowy dla inwestorów. Co to znaczy? W przypadku inwestycji za pośrednictwem OIPE i zatrzymaniu na koncie środków do 60. roku życia (lub 55. roku życia w przypadku nabytych praw do emerytury) nie płacimy podatku od zysków kapitałowych (podatek Belki) w wysokości 19%. W tej kwestii OIPE jest zbieżne z IKE, natomiast bardziej korzystne od IKZE, gdzie wiek wypłaty bez konieczności zapłaty podatku Belki to 65 lat.

2. Mobilność: OIPE to tzw. europejska emerytura z tego względu, że konto można przenosić pomiędzy krajami. Jest to więc produkt silnie dedykowany np. osobom mobilnym, które nie zamierzają mieszkać całe życie tylko w jednym kraju. Oszczędności można gromadzić będąc w każdym kraju UE. Warto zaznaczyć, że możliwość zmiany kraju gromadzenia i wypłaty środków jest unikalna – żaden inny produkt III filaru nie oferuje jak dotąd takiej możliwości.

3. Jednolite zasady w UE: co do zasady, w całej UE portfel w ramach OIPE ma wyglądać tak samo, kosztować tyle samo. Osoby posiadające konto mogą dokładnie sprawdzić, jak wygląda portfel i jak się zmienia jego wartość.

4. Niskie opłaty: ustawowy limit kosztów to 1%, natomiast warto nadmienić, że FINAX jako dostawca produktu oferuje prowadzenie konta OIPE za 0,6% rocznie + VAT, co daje 0,72% rocznie (kwota liczona od wysokości aktywów zgromadzonych na koncie). Jest to jedyny koszt posiadania konta OIPE.

5. Roczny limit: podobnie jak IKZE oraz IKE, także dla OIPE został przewidziany roczny limit wpłat, który będzie się zmieniać z każdym rokiem – stanowi on 3-krotność przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok. W 2023 roku wyniósł on 21.312 zł (limit jest inny niż w przypadku IKE w drodze wyjątku. Od kolejnego roku limit IKE i OIPE będzie taki sam, jako że liczony będzie na tej samej podstawie). Przy wpłacie ponad limit odbiorca (w tym wypadku FINAX) odsyła nadwyżkę. Można oczywiście wpłacić mniej niż ustalony limit. Jest to cecha zbieżna z pozostałymi produktami w ramach III filaru emerytalnego.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 11-12/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.