Podatnicy, którzy w zakończonym roku podatkowym – 2022 zawierali transakcje z podmiotami powiązanymi, powinni w 2023 roku dokonać przeglądu, czy i jakie mają obowiązki w zakresie cen transferowych. W poniższym artykule, krok po kroku omówię, kto, kiedy i jakie obowiązki musi wypełnić w zakresie cen transferowych w 2023 roku za poprzedni rok podatkowy.

Obowiązki w zakresie cen transferowych w 2023 roku

Należy pamiętać, że jeżeli podatnik nie wypełni opisanych obowiązków, narazi się na sankcje karne skarbowe i spór z organami podatkowymi. Dodatkowo warto zauważyć, że ceny transferowe w ostatnim czasie stały się ulubionym obszarem kontroli organów skarbowych.

Zasady ceny rynkowej

Mówiąc o cenach transferowych, na początku warto się zastanowić, co to w ogóle oznacza. Cena transferowa to rezultat finansowy warunków ustalonych lub narzuconych w wyniku istniejących powiązań między podmiotami, w szczególności cena, wynagrodzenie, wynik finansowy lub wskaźnik finansowy.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują, że podmioty powiązane są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Dwa kluczowe określenia, na jakie należy tu zwrócić uwagę to:

( 1 ) podmioty powiązane oraz

( 2 ) warunki, które ustaliłyby między sobą podmioty powiązane.

Powyższe oznacza, że jeżeli dany podatnik zawiera jakąkolwiek transakcję z podmiotem powiązanym, która to transakcja wpływa na wynik finansowy tego podatnika (przychody, koszty, dochód), to warunki tej transakcji powinny być ustalone na takich samych zasadach, które ustaliłyby w porównywalnej transakcji podmioty niezależne (na warunkach rynkowych). Najczęściej w kontekście warunków transakcyjnych chodzi o cenę – cenę transferową. Przykład: jeżeli podatnik sprzedaje do podmiotu niepowiązanego produkt A za 100 zł, to podatnik powinien sprzedać produkt A do podmiotu powiązanego także za 100 zł. Jeżeli cena będzie inna (wyższa lub niższa), to powinno to znaleźć odpowiednie uzasadnienie, np. produkt A do podmiotu powiązanego jest sprzedawany za 80 zł, ale wynika to z tego, że podmiot powiązany płaci za produkt A w terminie 7 dni roboczych, a podmiot niezależny w terminie 60 dni roboczych.

Jeżeli natomiast cena produktu A, sprzedawanego do podmiotu powiązanego będzie wyższa lub niższa bez żadnego uzasadnienie ekonomicznego, to organ podatkowy będzie miał prawo zakwestionować „tę cenę” czy ogólnie wynik finansowy podatnika i doszacować dochód podatnikowi, podlegający opodatkowaniu. Znajdzie zatem zastosowanie poniższa zasada:

Jeżeli w wyniku istniejących powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, i w wyniku tego podatnik wykazuje dochód niższy (stratę wyższą) od tego, jakiego należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały, organ podatkowy określa dochód (stratę) podatnika bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 6/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.