Porównanie metod konsolidacji sprawozdań finansowych. Kiedy i w jaki sposób przeprowadzić konsolidację metodą pełną, proporcjonalną lub praw własności?

Metody konsolidacji sprawozdań finansowych

Metody konsolidacji stosowane do przygotowania skonsolidowanego sprawozdania finansowego

Celem konsolidacji jest sporządzenie wspólnego sprawozdania Grupy Kapitałowej, obejmującej wszystkie podmioty należące do grupy1. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej powinno prezentować Rachunek Wyników, Bilans oraz Sprawozdanie z Przepływów Pieniężnych w taki sposób, jakby spółki podlegające konsolidacji tworzyły jeden podmiot gospodarczy.

W artykule przedstawiamy trzy metody konsolidacji stosowane w praktyce, do przygotowania skonsolidowanych sprawozdań finansowych zgodnie z Ustawą o Rachunkowości oraz Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej:

  • Konsolidacja metodą pełną
  • Konsolidacja metodą proporcjonalną
  • Konsolidacja metodą praw własności.

Metody konsolidacji – porównanie

Zastosowanie danej metody konsolidacji przekłada się wprost na wartości prezentowane w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Grupy Kapitałowej. W zdecydowanej większości przypadków wybór odpowiedniej metody konsolidacji zależy wprost od wielkości udziału w kontroli, jaki spółka dominująca ma nad spółką podlegającą konsolidacji.

W tabeli (Rys. 1) przedstawiamy najważniejsze informacje o stosowaniu poszczególnych metod konsolidacji.

W kolejnej części artykułu szczegółowo omawiamy każdą z wymienionych metod konsolidacji sprawozdań finansowych. Dla każdej z wymienionych powyżej metod konsolidacji zaprezentowane zostały informacje na temat zastosowania oraz szczegółowe wyjaśnienia, w jakich warunkach należy ją zastosować.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 9/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Sekrety tabeli przestawnej w 5 minut – część druga

Sekrety tabeli przestawnej w 5 minut – część druga

Umiejętność budowania i edytowania tabeli przestawnej to jedna z najważniejszych umiejętności w Excelu. W części pierwszej zaprezentowałem, jak szybko zbudować i edytować tzw. pivota. Wskazałem także, jak zbudować i używać slicerów, podsum oraz takich przycisków, jak „Repeat all items labels”. Tym razem pójdziemy krok dalej i poznamy kolejne najważniejsze funkcje tabeli przestawnej, które najczęściej są używane w codziennej pracy.

Czytaj więcej

Wykres pociskowy

Wykres pociskowy

Czasami chcemy pokazać na wykresie cel, do którego dążymy wraz z faktycznym wynikiem, a dodatkowo chcemy zaznaczyć, jak oceniamy wyniki w poszczególnych przedziałach wartości. Do tego idealnie nadaje się tzw. wykres pociskowy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.