Które składniki aktywów można zaklasyfikować do środków trwałych? Jakie są różnice w definicji środków trwałych w aspekcie prawa bilansowego i podatkowego? Jak aktualizować wycenę środków trwałych, tworzyć odpisy z tytułu utraty wartości środków trwałych oraz je wycofywać?

Księgowe ujęcie środków trwałych

Środek trwały to składnik aktywów, który na dzień ujęcia, zgodnie z ustawą o rachunkowości, posiada formę rzeczową lub jest rzeczowym prawem majątkowym. Mowa tutaj o prawie wieczystego użytkowania gruntu, spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego bądź spółdzielczym prawie do lokalu użytkowego. Ponadto środek trwały posiada przewidywany okres ekonomicznej użyteczności danej jednostce, który wynosi nie mniej niż 12 miesięcy. Jednym z istotniejszych warunków jest fakt, iż środek trwały przeznaczony jest do wykorzystania na potrzeby jednostki. Musi on być również kompletny i zdatny do użytkowania.

W skład środków trwałych wchodzą:

  1. nieruchomości – na które składają się grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego, a także lokale będące odrębną własnością,
  2. ulepszenia w obcych środkach trwałych,
  3. inwentarz żywy,
  4. maszyny, urządzenia, środki transportu.

Należy pamiętać, że do środków trwałych zaliczyć nie można między innymi nieruchomości zaliczonych do inwestycji w nieruchomości, obcych środków trwałych przyjętych w odpłatne lub nieodpłatne użytkowanie na podstawie umów użyczenia, składników mających cechy środków trwałych wytworzonych we własnym zakresie oraz przeznaczonych do sprzedaży, które są wyrobami gotowymi, a także rzeczowych praw majątkowych.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 9/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.