Wizualizacja danych ma bardzo szerokie zastosowanie w tworzeniu rozmaitych raportów, a z im bardziej skomplikowanymi kontekstami biznesowymi mamy do czynienia, tym bardziej możemy rozwinąć skrzydła, tworząc piękne, treściwe i funkcjonalne prezentacje danych. Dzisiaj jednak nie będę się skupiał na propozycjach rozwiązań specyficznych dla danej branży czy obszaru. Opowiem o bardzo uniwersalnych formach wizualizacji, dla których z całą pewnością duża część czytelników znajdzie zastosowanie w swojej codziennej pracy. Mam na myśli raportowanie realizacji celów. Pokażę trzy szybkie sposoby na to, jak pokazać targety oraz ich wykonanie w przejrzysty i efektowny sposób.

Jak przedstawić realizację celów w raportach?

Każda ze wspomnianych metod będzie się różniła od pozostałych w kilku kwestiach. Będą to na przykład: poziom szczegółów, które wykres będzie w stanie pomieścić, liczba elementów, dla których chcemy pokazać realizację celów, czy czasochłonność wykonania.

Narzędzia

W kontekście wizualizacji danych lub też całego procesu tworzenia interaktywnych raportów, najczęściej wymienia się trzy konkurencyjne narzędzia. Choć są one nastawione głównie na front-end związany z całym obszarem business intelligence, to coraz lepiej sobie radzą również w dziedzinie pozyskiwania danych czy też przygotowywania ich do finalnego raportowania. W niniejszym tekście posłużę się jedną z najpopularniejszych technologii, czyli Tableau Software. Tableau to producent oprogramowania, które od pierwszych wersji kładzie największy nacisk na dostarczanie narzędzi umożliwiających tworzenie raportów, które będą nie tylko wizualizacją danych, ale również narzędziami do analityki wizualnej z perspektywy ich odbiorców. Obecnie doskonale wpisuje się również w schemat, o którym wspominałem wyżej, uzupełniając swoje portfolio o aplikację Tableau Prep, która służy do prostego, wizualnego przygotowywania danych do analizy poprzez budowanie przejrzystych procesów.

Problematyka

Wracając zaś do naszego tytułowego tematu, wizualizację realizacji targetów zacznę od propozycji, która na pierwszy rzut oka nie będzie niczym wyjątkowym. Ot – wykres słupkowy. Co jest takiego specjalnego w wykresie słupkowym zbudowanym w Tableau w porównaniu do tych, które oferują nam arkusze kalkulacyjne? Otóż diabeł tkwi w szczegółach.

Pierwsza rzecz, na którą trzeba zwrócić uwagę to coś, co będzie dotyczyło wszystkich propozycji wizualizacji, o których tu piszę. Mam na myśli łatwość pozyskania i połączenia ze sobą danych. Żeby prezentowane przeze mnie przykłady były najbardziej uniwersalne dla wszystkich czytelników, osadzę je w środowisku sprzedażowym. Przyjmijmy więc, że cel, o którym będziemy mówić w kontekście realizacji, to określona na dany okres, np. miesiąc, wartość sprzedaży.

Często stajemy w obliczu sytuacji, w której dane dotyczące bieżącej sprzedaży zapisywane są w bazie danych jakiegoś systemu, na przykład SAP-a. Wysokości targetów dla poszczególnych zespołów, przedstawicieli czy też segmentów rynku przechowywane są w lokalnych plikach na przykład excelowych. Proces budowy raportu wygląda tak, że najpierw importujemy dane z bazy do Excela, następnie obrabiamy je tak, żeby z układu bazodanowego były bardziej przystępne w arkuszu kalkulacyjnym, po czym je agregujemy, łączymy z celami i przedstawiamy raport, którego czytelność najczęściej pozostawia wiele do życzenia. Z całą pewnością czytają to osoby, które są odbiorcami lub twórcami takich raportów. Jeśli mój opis wydaje wam się znajomy, to odpowiedzcie sobie jeszcze na pytanie, ile czasu czekacie lub przygotowujecie taki raport?

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tekst otwarty nr 83/2022

Kontroler finansowy na LinkedIn. Jak 21 razy zwiększyć widoczność swojego profilu?

Kontroler finansowy na LinkedIn. Jak 21 razy zwiększyć widoczność swojego profilu?

Co minutę pracę przez LinkedIn znajduje 6 osób1. Ten największy biznesowy portal skupia obecnie 810 milionów użytkowników na świecie, z czego 211 mln w Europie. Wśród polskich userów aż 22% stanowią decydenci, a jedną z najliczniej reprezentowanych branż, poza IT, są finanse2. Jak zatem budować profesjonalny profil kontrolera finansowego na LinkedIn? Oto 17 kroków z instrukcjami i praktycznymi przykładami personal brandingu.

Czytaj więcej

Matryca KPI w praktyce

Matryca KPI w praktyce

W gąszczu danych z różnych źródeł komfort pracy może zagwarantować matryca, która odwołując się do art. 9c ust. 1 ustawy Prawo bankowe, jest opisem powiązanych celów z procesami w działalności firmy, które przez zarządzających zostały uznane za istotne oraz są kluczowymi mechanizmami kontrolnymi i niezależnym monitorowaniem (weryfikacją lub testowaniem) przestrzegania tych mechanizmów kontrolnych. Te mechanizmy kontrolne to właśnie nasze KPI. Stąd narodziła się idea matrycy KPI, którą dziś można wykorzystać na kilka sposobów, między innymi do kontroli procesów oraz podejmowanych decyzji.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.