Prowadzący platformy cyfrowe będą mieli obowiązek przekazywania organom podatkowym danych o sprzedawcach działających z pomocą tych platform. Dzięki temu państwa członkowskie uzyskają informacje o transakcjach realizowanych za pośrednictwem platform, które powinny być u nich opodatkowane VAT.

Fiskus dowie się o sprzedaży dokonywanej na platformach cyfrowych

Transgraniczny charakter działalności polegającej na świadczeniu usług elektronicznych umożliwił wszystkim obywatelom Unii Europejskiej łatwy handel i świadczenie usług na jednolitym rynku, również przez podmioty nieprofesjonalne. Jednocześnie, wyegzekwowanie przepisów podatkowych w tym środowisku stało się niezmiernie trudne (także ze względu na liczbę transakcji).

Aby zapobiec unikaniu opodatkowania przez sprzedawców korzystających z platform cyfrowych, Rada UE wydała dyrektywę 2021/514 z 22 marca 2021 r. zmieniającą dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Dz. Urz. UE L 104/1 z 25.03.2021; dalej: dyrektywa DAC7).

Przepisy dyrektywy DAC7 mają być zaimplementowane do polskiego porządku prawnego ustawą o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, której projekt został opublikowany 7 lutego 2023 r.

Wdrażane przepisy dyrektywy DAC7 polegają na stworzeniu wspólnych, unijnych ram sprawozdawczości, które są konieczne do zgłaszania dochodów uzyskiwanych za pośrednictwem platform cyfrowych.

Przepisy te mają zapewniać:

brak podwójnej sprawozdawczości (tj. jeden punkt rejestracji i sprawozdawczości) oraz

ograniczenie automatycznej wymiany informacji o transakcjach do właściwych państw członkowskich (tych, które są państwami właściwymi podatkowo dla sprzedawcy), czyli takich, w których sprzedawcy powinni zapłacić podatki wynikające z ich działalności.

Raportowaniu nie będą podlegać sprzedawcy, którzy zawarli w okresie sprawozdawczym mniej niż 30 transakcji sprzedaży towarów, jeżeli ich łączne wynagrodzenie nie przekroczyło 2000 euro. Ma to na celu wykluczenie okazjonalnych sprzedaży, najczęściej prywatnych rzeczy, jak ubrania lub książki.

Dyrektywa DAC7 pozostawia państwom członkowskim kontrolę nad nakładaniem kar za nieprzestrzeganie przepisów.

Biorąc pod uwagę, że działalność platform jest transgraniczna, dyrektywa DAC7 wprowadza mechanizm wymiany informacji do tych państw członkowskich.

Automatyczna wymiana informacji między organami podatkowymi ma więc kluczowe znaczenie dla zapewnienia organom podatkowym niezbędnych informacji umożliwiających im określenie prawidłowej wysokości należnych podatków.

Ustawa ma objąć obowiązkiem sprawozdawczym te czynności, które stanowią najczęstszy przedmiot ofert na platformach. Są to:

najem nieruchomości lub ich części (np. garaży, pól kempingowych, pokoi, parkingów),

usługi świadczone osobiście (np. przewozu osób, transportowe/dostawcze czy drobne usługi codzienne, takie jak hydrauliczne, roboty budowlane, usługi fryzjerskie itp.),

sprzedaż towarów i najem środków transportu.

Artykuły 9 i 10 projektu mówią o tym, że pierwsza rejestracja i raportowanie przez raportujących operatorów platform odbywać się będzie w 2024 r. Składana informacja obejmie 2023 r. W związku z tym, że informacja musi zostać złożona do 31 stycznia, na złożenie formularza rejestracyjnego wyznaczono okres od 1 stycznia 2024 r. do 15 stycznia 2024 r.

Raportujący operator platformy w pierwszej kolejności ma być zobowiązany do złożenia formularza rejestracyjnego. Dopiero po otrzymaniu indywidualnego numeru raportującego operatora platformy będzie mógł złożyć informację o sprzedawcach. Raporty mają obejmować m.in.:

dane identyfikacyjne sprzedawcy,

wynagrodzenie, jakie uzyskał za pomocą platformy oraz

dane o jego rachunku.

Projektowana ustawa ma wejść w życie 1 maja 2023 r. (art. 12 projektu ustawy).

Źródło:

projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw – opubl. 8 lutego 2023 r. na www.legislacja.gov.pl

www.inforlex.pl

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 3-4/2023

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.