Szanse i ryzyka związane z ESG (z ang. Environmental, Social, Corporate Governance), czyli ładem środowiskowym, społecznym i korporacyjnym, mają coraz bardziej realny i mierzalny wpływ na biznes. Pozafinansowe wskaźniki ujęte w ramy ESG przyciągają uwagę inwestorów, funduszy private equity oraz instytucji finansowych. Presja regulacyjna i rynkowa oraz nacisk ze strony właścicieli kapitału prowadzą do transformacji gospodarek i firm. Sektor finansowy odegra w tym procesie decydującą rolę, ponieważ zgodnie z regulacjami unijnymi będzie musiał uwzględniać pozafinansowe ryzyka w swoim procesie inwestycyjnym i finansowym. Projekty stawiające na zrównoważony rozwój będą mogły pozyskać finansowanie na preferencyjnych warunkach.

ESG, czyli zrównoważony kierunek rozwoju dla biznesu

Pewne jest, że świadomość w zakresie ESG, czyli kwestii związanych z ładem środowiskowym, społecznym i korporacyjnym (z ang. Environmental, Social, Governance) rośnie bardzo szybko, choć nadal polskim spółkom wydaje się, że mają na to wiele czasu, a tak naprawdę obecny rok jest momentem, w którym każda firma powinna zacząć już przygotowania do określenia i wdrożenia własnej strategii ESG. To tym bardziej istotne, że obowiązek raportowania zagadnień ESG przez wszystkie spółki mające powyżej 250 pracowników (bez względu na branżę), wejdzie w życie już od 2023 roku.

Za skrótem ESG kryje się szereg zagadnień – nie wszystkie będą jednakowo adekwatne dla każdej branży. Na przykład firma oferująca usługi finansowe może bardziej skupić się na kapitale ludzkim i bezpieczeństwie danych, a producent z branży spożywczej może być bardziej zainteresowany tym, w jaki sposób pozyskuje surowce. Droga przedsiębiorstwa do zrównoważonej strategii zawiera kilka ważnych kroków. Każda firma na tej drodze musi wziąć pod uwagę swoje własne uwarunkowania – branżę, w której działa, regulacje prawne, strukturę właścicielską, poziom dojrzałości w obszarze klimatycznym, socjalnym i ładu korporacyjnego połączone z oczekiwaniami i wymaganiami interesariuszy i inwestorów oraz własnymi celami biznesowymi.

Co o ESG myślą zarządzający? Z badania PwC „Global CEO Survey” przeprowadzonego na początku 2021 roku wśród liderów biznesu wynika, że plany zwiększenia inwestycji na zrównoważony wzrost i ESG ma tylko 35% badanych organizacji w Polsce, w porównaniu do średniej globalnej na poziomie 60%. Widać tu więc sporą lukę. O poziomie przygotowania polskich firm do tematu zrównoważonego rozwoju mówi też bardzo wiele nasz inny raport „ESG – miecz Damoklesa czy szansa na strategiczną zmianę?”, który przedstawia wyniki badania przeprowadzonego w lutym i marcu tego roku wśród inwestorów, przedstawicieli spółek giełdowych i rad nadzorczych w Polsce. 62% ankietowanych inwestorów twierdzi, że spółki na polskim rynku są średnio lub słabo przygotowane do dostarczania inwestorom wymaganych rozporządzeniem 2019/2088 informacji w zakresie ESG. Co ważne, tylko 31% inwestorów sporządza politykę dotyczącą zaangażowania w zakresie monitorowania spółek pod kątem ryzyk ESG, a tylko 11% ją publikuje.

Co oczywiste, najbardziej zaawansowany w dostosowywaniu się do wymogów ESG jest sektor finansowy, bo to właśnie od tej branży zaczyna się cała „zielona rewolucja”. Przekierowanie przepływów kapitału w stronę bardziej zrównoważonej działalności i inwestycji ma realny wpływ na działalność instytucji finansowych, choć one same nie mają istotnego udziału w emisji CO2, natomiast swoim finansowaniem mogą wpływać na rozwój określonych branż.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: PwC

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.