Applying an ethical approach to personal data processing is a matter of good governance never mind regulatory compliance, says John Bowman

The processing of personal data ought to be lawful, fair and transparent and should meet the reasonable expectations of the individuals concerned. This ethical principle is not only behind the European Union’s General Data Protection Regulation (GDPR), which became law in 2018, but is also a guide to robust ethical corporate behaviour generally.

Organisations that come within GDPR’s jurisdiction need to be able to demonstrate they have a lawful basis for processing data – by obtaining the consent of the individual, fulfilling the terms of a contract or meeting the legitimate interest of the organisation. They also need to be able to explain in clear terms what the processing is about, including the logic behind any automated decision-making. Where the processing activity presents a high risk to individuals or society, then a data protection impact assessment should be carried out and appropriate measures put in place to help mitigate the risk.

As a rule of thumb, quite apart from any legislative requirements, data should be sourced and shared responsibly. If organisations are unaware of the provenance of data and unsure whether data is properly protected when shared with third parties, the risk of data breaches rises.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Wykresy wodospadowe w praktyce

Wykresy są często nieodłącznym narzędziem wykorzystywanym przy różnego rodzaju raportach. Ich zadaniem jest zarówno przekazać pewne merytoryczne dane, jak również przyciągnąć uwagę odbiorcy. Jako że większość z nas jest wzrokowcami, to dobrze stworzony wykres pozwoli zapamiętać najważniejsze dane czy różne zależności.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 73/2021

Kłamstwo ma krótką oś Y, czyli jak wykreślić nieprawdę

Kłamstwo ma krótką oś Y, czyli jak wykreślić nieprawdę

Bohater telewizyjnego serialu, doktor House, zwykł mawiać, że wszyscy kłamią. Chcę wierzyć, że ludzie nie są aż tak źli i cyniczni, dlatego pozwolę sobie zmienić tę frazę. Wszyscy mogą kłamać. Niektórzy celowo, inni nieświadomie – efekt jest ten sam. Odbiorca kłamstwa jest wprowadzony w błąd, może wyciągnąć niewłaściwe wnioski – a na ich podstawie podjąć złe decyzje.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama