Rok 2023 obfituje w zmiany w najważniejszych ustawach, w tym w szczególności w Kodeksie postępowania cywilnego czy w Kodeksie pracy. Na mocy ostatniej nowelizacji Kodeksu pracy zmieni się wiele m.in. w urlopach, zatrudnianiu pracowników na czas określony czy w uprawnieniach związanych z rodzicielstwem. Zmiany prawa pracy mogą wymagać zmian w działach kadr i dokumentach obowiązujących wewnątrz firmy. Jakie konkretnie zmiany wchodzą w życie w 2023 roku i jak się na nie przygotować?

Aktualne zmiany w prawie pracy - czego możemy się spodziewać w 2023 roku?

Dlaczego wprowadzane są zmiany w Kodeksie pracy?

Jak większość zmian w przepisach w ostatnim czasie, również najnowsze zmiany w Kodeksie pracy wynikają z przepisów unijnych. Omawiane regulacje są ściśle związane z tzw. dyrektywą work-life balance oraz tzw. dyrektywą rodzicielską.

Warto w tym miejscu wyjaśnić, że dyrektywy unijne nie mają mocy bezpośrednio obowiązującej w krajowym porządku prawnym. W praktyce oznacza to, że aby unijna dyrektywa obowiązywała w danym kraju członkowskim, musi zostać zaimplementowana do krajowego porządku prawnego. Implementacja dyrektywy to nic innego, jak wdrożenie jej postanowień w ustawach, np. w nowelizacji Kodeksu pracy.

Co zmieni się w 2023 roku?

W 2023 roku ma miejsce jedna z największych nowelizacji Kodeksu pracy. Przepisy wprowadzają nie tylko zmiany tzw. redakcyjne, które mają niewielki wpływ na praktyczne stosowanie prawa, ale zmiany w fundamentalnych kwestiach przewidzianych w Kodeksie pracy. Zmiany, które wejdą w życie w 2023 roku dotyczą bowiem m.in. zatrudniania w oparciu o umowy na czas określony, urlopów, pracy zdalnej czy uprawnień związanych z rodzicielstwem. Szerzej najważniejsze zmiany opisujemy poniżej.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 5/2023

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.