Compliance z angielskiego oznacza „zgodność” – jest to zespół procedur i systemów, które mają zapobiegać ryzyku natury prawnej. Ryzyko prawne to podkategoria ryzyka operacyjnego, związanego z możliwością występowania strat wynikających z niepożądanych lub zawodnych procesów zachodzących wewnątrz przedsiębiorstwa. Mogą to być błędy popełniane zarówno przez ludzi, jak i przez systemy techniczne1.

Potencjalnym problemem może być szerokie wykorzystanie arkusza MS Excel do analizy danych. Ponieważ w wielu przypadkach analizowane dane wpisywane są wprost do arkusza, powstaje ryzyko operacyjne manipulacji danymi źródłowymi. Z tego względu przy procesach wrażliwych z punktu widzenia polityki zgodności zasadne powinno być oparcie analiz na bazie danych, tak aby arkusz MS Excel stanowił jedynie narzędzie analizy, z wyłączeniem funkcji gromadzenia danych. Powstają zatem pytania – jak korzystać z danych zewnętrznych oraz czy z arkusza MS Excel można utworzyć interfejs dla wprowadzania danych bezpośrednio do bazy.

Odpowiedź na powyższe pytania jest twierdząca, a funkcjonalność tę postaram się przedstawić na przykładzie współpracy Excela i bazy danych MS Access. Wyjściowa postać problemu jest przedstawiona na Rysunku 1.

 

Mamy przykładową tabelę danych w Excelu, którą można w dowolny sposób zmienić, wpływając na wyniki późniejszej analizy. Sytuacja zmienia się, jeśli tę samą tabelę umieścimy w bazie danych MS Access, do której „podłączony” zostanie Excel (Rysunek 2.).

 

Aby „połączyć” się z bazą danych, w menu „Dane zewnętrzne” należy wybrać opcję „Z programu Access” i określić sposób wyświetlania danych (Rysunek 3.).

 

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.