Wdrożenie narzędzia do zarządzania kosztami jest przedsięwzięciem czaso-i zasobochłonnym. W czasie tego procesu controllerzy niejednokrotnie spotykają się z trudnościami – nie tylko technicznymi czy formalnymi, ale także z oporem innych działów. W artykule przeczytają Państwo, jak firma SPOMLEK z sukcesem przeszła od wielu plików Excela do wykorzystywania narzędzia do zasobowo-procesowego rachunku kosztów.

Jak się zaczęło?

Spółdzielcza Mleczarnia SPOMLEK z Radzynia Podlaskiego jest jednym z największych producentów sera żółtego w Polsce oraz największym producentem szlachetnych serów długodojrzewających. Wytwarzane sery żółte sprzedawane są pod markami Serenada, Old Poland i Sery z Radzynia Podlaskiego. Oprócz tego produkowane są również proszki mleczne i serwatkowe oraz masło.

W 2013 r. prawie 21 tys. ton serów typu szwajcarskiego i holenderskiego trafiło do konsumentów w Polsce i za granicą. Główny kierunek eksportowy to Rosja. Odzwierciedleniem długofalowej strategii wzrostu są przychody ze sprzedaży, które w 2009 r. wynosiły prawie 290 mln zł, a w 2013 r. ok. 653 mln zł, czyli ponad 2,5-krotnie więcej.

Zmiana strategii w 2009 r., dynamiczny rozwój firmy oraz systematyczne zwiększanie udziału w rynku to czynniki, które spowodowały, że firma wkroczyła na nowe tory. We wrześniu 2010 r. nastąpiło połączenie z Elbląską Spółdzielnią Mleczarską, a w sierpniu 2013 r. z Okręgową Spółdzielnią Mleczarską w Chojnicach. Obecnie przerabianych jest ok. 300 mln litrów mleka rocznie w czterech zakładach produkcyjnych: Radzyń Podlaski, Parczew, Młynary (koło Elbląga) i Chojnice.

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.