Wzrost zanieczyszczenia środowiska naturalnego, stopniowe ocieplanie się klimatu, a także wyczerpywanie się złóż naturalnych to tylko przykładowe przesłanki, dla których należy i warto zajmować się zrównoważonym rozwojem, w tym problemami ochrony środowiska. Te ostatnie są dzisiaj przedmiotem szczególnego zainteresowania jako reakcja na dynamiczne procesy industrializacji.

Narastająca świadomość znaczenia środowiska sprawia, że troska o jego ochronę nabiera doniosłego znaczenia w wymiarze społecznym. Można wręcz powiedzieć, że rodzi się pewien ruch społeczny. Kwestiami środowiskowymi zaczynają interesować się nie tylko środowiska na rzecz ochrony, lecz także inne, w tym controllerzy. I właśnie spojrzenie controllingowe na kwestie środowiskowe stara się uwypuklić prof. Péter Horváth w wywiadzie poświęconym idei zrównoważonego rozwoju.

Sylwetki i dorobku Pétera Horvátha przedstawiać nie trzeba, bo jest on przecież niekwestionowanym autorytetem w świecie controllingu. Skoro w wywiadzie z profesorem zajęto się tak wydatnie kwestiami związanymi z ideą zrównoważonego rozwoju, w tym aspektami ekologicznymi, powinien być to sygnał dla środowiska controllerów, że wiele jest jeszcze do zrobienia w tym zakresie. Parafrazując zapisy raportu Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju, controlling powinien wspierać taki rozwój przedsiębiorstw, który umożliwia zaspokajanie potrzeb współczesnych klientów nie przez pozbawianie przyszłych pokoleń możliwości ich zaspokajania.

Controlling interesuje się kwestiami związanymi z ochroną środowiska w wymiarze teoretycznym i praktycznym od dawna, a już na pewno od momentu narodzin idei zrównoważonego rozwoju, która pojawiła się pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Jest to tzw. green controlling, który zakłada, że przedsiębiorstwo realizujące strategię powinno dążyć do pomnażania swojej wartości przez realizację celów zarówno ekonomicznych, jak i środowiskowych (społecznych). Te ostatnie odnoszą się do utrzymywania jak najwyższej jakości środowiska naturalnego oraz dostępności jego zasobów.

Trzeba absolutnie zgodzić się z profesorem Horváthem, że kwestie ekologiczne są ważne nie tylko z powodów czysto formalnych oraz regulacyjnych. Przedsiębiorstwa powinny zwracać uwagę na zagadnienia ekologiczne również dlatego, że są one ważne dla konsumentów. Jak podkreślił prelegent, konsumenci coraz częściej są wrażliwi na kwestie ekologiczne. Rozwijając jeszcze dalej tę myśl, konsumenci są głównym źródłem wpływów gotówkowych dla przedsiębiorstwa, a więc podstawowym źródłem kreacji wartości przedsiębiorstwa.

Zwracając uwagę na kwestie formalne i regulacyjne, profesor zapewne chciał podkreślić znaczenie wielu aktów prawnych regulujących kwestie związane z ochroną środowiska i fakt, iż ich wielość może wywoływać wrażenie, że w zrównoważonym rozwoju chodzi przede wszystkim o przestrzeganie prawa, a więc: Konstytucji, ustawy o ochronie przyrody, ustawy Prawo ochrony środowiska itp. A przecież równie ważne jest to, aby przedsiębiorstwa z czysto ekonomicznego punktu widzenia wzięły pod uwagę, że współcześnie coraz częściej zaznacza się potrzeba uwzględnienia zasad idei zrównoważonego rozwoju.

Wypełnianie obowiązków w zakresie ochrony środowiska jest oczywiście bardzo ważne i konieczne. Sprowadza się w rzeczywistości do przestrzegania limitów i norm dopuszczalnych zanieczyszczeń, wykonywania nakazów wstrzymywania emisji, ponoszenia opłat oraz płacenia podatków. Instrumentami tymi posługują się instytucje ochrony środowiska, takie jak naczelne organy państwowe, naczelne organy administracji państwowej, organy kontrolne, terenowe organy administracji oraz lokalne organy samorządowe. Spełnianie obowiązków w zakresie ochrony środowiska oznacza dla przedsiębiorstwa dodatkowe koszty. Chociażby z tego punktu widzenia kwestie ekologiczne są ważne dla controllingu.

Péter Horváth słusznie podkreśla, że postrzeganie kwestii ekologicznych w przedsiębiorstwie tylko przez pryzmat rosnących kosztów jest zdecydowanie zbyt wąskie. Żyjemy przecież w czasach, w których przedsiębiorstwa powinny zdawać sobie sprawę, że bycie ekologicznym jest nie tylko modne, lecz także coraz bardziej konieczne. Wzrost znaczenia wykorzystywania zasobów w ramach ochrony środowiska sprawia, że przedsiębiorstwa coraz częściej zmuszane będą do funkcjonowania zgodnie z zasadą eko-efektywności. Będą musiały produkować użyteczne produkty, redukując negatywny wpływ, jaki wywierają one na środowisko naturalne. Profesor zauważa też, że efektywność ekologiczna powinna „iść w parze” z efektywnością ekonomiczną.

W procesie podnoszenia efektywności z uwzględnianiem aspektów środowiskowych szczególną rolę do odegrania ma controlling ekologiczny, nazywany również (eco)controllingiem. To od jego jakości istotnie zależy tworzenie trwałej wartości przedsiębiorstwa na bazie efektywności ekologicznej i ekonomicznej. To (eco)controlling ma umożliwić sformułowanie strategii podnoszenia ekoefektywności, a następnie – przez odpowiednie budżetowanie, monitorowanie, raportowanie oraz analizę wyników – wspierać zarząd w osiąganiu celów ekonomicznych i środowiskowych.

Ecocontroller powinien ustalać w przedsiębiorstwie zadania w dziedzinie ochrony środowiska, planować i kontrolować zużycie materiałów oraz energii, badać obciążenia środowiska naturalnego jako konsekwencji działalności przedsiębiorstwa, a także prowadzić rachunek kosztów i korzyści związanych z korzystaniem z zasobów środowiska. W rachunku kosztów i korzyści korzystania z zasobów środowiska controller powinien umieć zmierzyć, w jakim stopniu aspekty środowiskowe wpłynęły na tworzenie wartości przedsiębiorstwa, w sferze zarówno operacyjnej, jak i finansowej (kapitałowej). Determinanty tworzenia wartości przedsiębiorstwa w przedsiębiorstwie z uwzględnieniem aspektów środowiskowych przedstawiono na Rysunku 1.

Z omawianego wywiadu można też wywnioskować, że profesor zachęca controllerów do analizy wpływu dążenia przedsiębiorstwa do zrównoważonego rozwoju przez planowanie, koordynowanie oraz kontrolę działań ekologicznych. W analizie przyczynowej należy dążyć do identyfikacji czynników ekologicznych, które wywierają wpływ na zmianę wartości przedsiębiorstwa, takich jak zmiana poziomu i struktury sprzedaży, poziomu kosztów, zmiana podatków i kosztów kapitału (Rys. 2.). Należałoby także badać siłę i kierunek wpływu poszczególnych czynników ekologicznych na zmianę wartości przedsiębiorstwa. Zwieńczeniem analizy powinna być interpretacja zmian cząstkowych w powiązaniu z realizowaną strategią ponoszenia ekoefektywności oraz identyfikacja czynników zewnętrznych niezależnych od przedsiębiorstwa.

Skuteczny (eco)controlling powinien sprzyjać wzrostowi popytu na produkty ekologiczne, obniżce kosztów (np. energii), oszczędnościom podatkowym, większej innowacyjności (przez poszukiwanie rozwiązań ekologicznych) oraz poprawie wizerunku przedsiębiorstwa, w następstwie których obniżeniu może ulec koszt kapitału. O tym, czy rzeczywiście występuje poprawa sytuacji w zakresie ekoefektywności, powinien świadczyć poziom mierników odnoszących się na przykład do charakterystyk ekologicznych materiałów, urządzeń oraz produktów; relacji kosztów do uzyskanych efektów ekologicznych; zużycia materiałów i energii oraz wyemitowanych zanieczyszczeń.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.