Na rynku jest naprawdę wiele pieniędzy. Znamy cytat z „Ziemi obiecanej” Andrzeja Wajdy: „ludzie mają pieniądze”. Wielu z tych, którzy posiadają kapitał – inwestuje go, a jedną z wielu metod inwestowania jest modne ostatnio inwestowanie w start-upy na różnym poziomie rozwoju biznesu. Popularny, acz nieprawdziwy news (fake news) głosi, że 90% tych przedsięwzięć pada, kolejne 7% jest przejmowanych przez inne firmy, a tylko 3% podmiotów żyje dalej. Jak jest naprawdę, jakie są szanse w takiej inwestycji? Jakie ryzyka niesie inwestowanie w start-upy, jak je ograniczać? Jak bezpiecznie inwestować w start-upy, czego się wystrzegać? Jak je nadzorować i czy mamy na to czas? Czy mamy do czynienia z bańką start-upową? O tym wszystkim w niniejszym artykule.

Nadzór inwestycyjny w start-upach

Start-up – sukces gwarantowany?

Według raportu fundacji StartUp Poland1 ponad połowa założycieli firm start-upowych była w wieku 30–39 lat i aż 76% z nich mogło się pochwalić dyplomem wyższej uczelni. W przedmiotowej ankiecie 252 badanych odpowiedziało na pytanie o dokładną kwotę pozyskanego finansowania. Podmioty pozyskały aż 175 mln euro, przy czym mediana wyników finansowania znajdowała się na poziomie 188 tys. euro. Na polskim rynku znajdziemy kilka perełek, takich jak Brainly z Krakowa, które ostatnio pozyskało 39 mln dolarów w ramach kolejnej rundy finansowania, ale najwięcej jest bardzo małych firm, które zatrzymują się na pierwszym etapie finansowania i zwyczajnie nie rosną w zakładanym planie biznesowym, co uniemożliwia im pozyskanie większej ilości środków inwestycyjnych.

Oczywiście do mediów co i rusz przebijają się informacje o kolejnym jednorożcu wartym miliardy dolarów, który otrzymuje wielkie pieniądze, a później je dobrze wykorzystuje. Jest to nośny medialnie temat, który wzbudza duże zainteresowanie wśród odbiorców. Historie self made menów poruszają ludzi na całym świecie. Wśród firm internetowych, które na pewnych etapach swojego rozwoju pozyskały zewnętrznego inwestora, jest wiele, a ich właściciele przebili się do kategorii supermiliarderów takich jak Mark Zuckerberg, Sergey Brin, Larry Page, Jeff Bezos i wielu innych. Start-upy są tak popularne właśnie dlatego, że faktycznie z pewną dozą prawdopodobieństwa trafimy na sukces lub wręcz globalny sukces.

Ryzyka inwestycyjne

Z inwestowaniem w innowacyjne pomysły wiąże się wiele kategorii ryzyk. Głównym z nich jest ryzyko inwestycyjne, związane po prostu z tym, że zainwestowane pieniądze przepadną. Taki efekt może być wywołany przez szereg błędów popełnianych czy to przez inwestorów, czy to przez founderów (założycieli, pomysłodawców). W ryzyku inwestycyjnym trzeba też ująć ryzyko horyzontu inwestycyjnego, nie zawsze biznesplany w długiej perspektywie spełniają swoją rolę – wiele zmiennych może mieć wpływ na wyniki inwestycji. Warto pamiętać, że nie każdy biznes okazuje się sukcesem – czasem świetny pomysł na papierze, którego poprze wielu bardzo znanych inwestorów, może nie wypalić. Przykładem takim jest Segway. W 2001 r., kiedy wszedł na rynek, wyprzedzał swój czas o kilkanaście lat. Jak widzimy teraz, kiedy elektryczne hulajnogi szturmem zdobywają rynek i zyskują popularność w formacie najmu błyskawicznego, Segway w cenie kilku tysięcy złotych i mało wygodny w użytkowaniu cały czas nie jest popularny wśród osób fizycznych. W firmę tę przed uruchomieniem produktu zainwestował cały tłum gwiazd rynku internetowego, takich jak Steve Wozniak (współtwórca Apple) i John Doerr, jeden z najbardziej znanych inwestorów, który wróżył spółce rychły sukces i przebicie wartości 1 mld dolarów. Okazało się, że to nie ten czas i nie to miejsce, i czasem nawet najbardziej entuzjastycznie przyjęty przez inwestorów pomysł może nie przypaść do gustu klientów. Z tego względu w przypadku tak ryzykownych inwestycji jak firmy na etapie zalążkowym (lub wyższym) zaleca się inwestowanie małej części portfela inwestycyjnego, tak żeby w jak największym stopniu rozproszyć ryzyko.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Dotacje i fundusze nr 29/2019

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.