Na rynku jest naprawdę wiele pieniędzy. Znamy cytat z „Ziemi obiecanej” Andrzeja Wajdy: „ludzie mają pieniądze”. Wielu z tych, którzy posiadają kapitał – inwestuje go, a jedną z wielu metod inwestowania jest modne ostatnio inwestowanie w start-upy na różnym poziomie rozwoju biznesu. Popularny, acz nieprawdziwy news (fake news) głosi, że 90% tych przedsięwzięć pada, kolejne 7% jest przejmowanych przez inne firmy, a tylko 3% podmiotów żyje dalej. Jak jest naprawdę, jakie są szanse w takiej inwestycji? Jakie ryzyka niesie inwestowanie w start-upy, jak je ograniczać? Jak bezpiecznie inwestować w start-upy, czego się wystrzegać? Jak je nadzorować i czy mamy na to czas? Czy mamy do czynienia z bańką start-upową? O tym wszystkim w niniejszym artykule.

Start-up – sukces gwarantowany?

Według raportu fundacji StartUp Poland1 ponad połowa założycieli firm start-upowych była w wieku 30–39 lat i aż 76% z nich mogło się pochwalić dyplomem wyższej uczelni. W przedmiotowej ankiecie 252 badanych odpowiedziało na pytanie o dokładną kwotę pozyskanego finansowania. Podmioty pozyskały aż 175 mln euro, przy czym mediana wyników finansowania znajdowała się na poziomie 188 tys. euro. Na polskim rynku znajdziemy kilka perełek, takich jak Brainly z Krakowa, które ostatnio pozyskało 39 mln dolarów w ramach kolejnej rundy finansowania, ale najwięcej jest bardzo małych firm, które zatrzymują się na pierwszym etapie finansowania i zwyczajnie nie rosną w zakładanym planie biznesowym, co uniemożliwia im pozyskanie większej ilości środków inwestycyjnych.

Oczywiście do mediów co i rusz przebijają się informacje o kolejnym jednorożcu wartym miliardy dolarów, który otrzymuje wielkie pieniądze, a później je dobrze wykorzystuje. Jest to nośny medialnie temat, który wzbudza duże zainteresowanie wśród odbiorców. Historie self made menów poruszają ludzi na całym świecie. Wśród firm internetowych, które na pewnych etapach swojego rozwoju pozyskały zewnętrznego inwestora, jest wiele, a ich właściciele przebili się do kategorii supermiliarderów takich jak Mark Zuckerberg, Sergey Brin, Larry Page, Jeff Bezos i wielu innych. Start-upy są tak popularne właśnie dlatego, że faktycznie z pewną dozą prawdopodobieństwa trafimy na sukces lub wręcz globalny sukces.

Ryzyka inwestycyjne

Z inwestowaniem w innowacyjne pomysły wiąże się wiele kategorii ryzyk. Głównym z nich jest ryzyko inwestycyjne, związane po prostu z tym, że zainwestowane pieniądze przepadną. Taki efekt może być wywołany przez szereg błędów popełnianych czy to przez inwestorów, czy to przez founderów (założycieli, pomysłodawców). W ryzyku inwestycyjnym trzeba też ująć ryzyko horyzontu inwestycyjnego, nie zawsze biznesplany w długiej perspektywie spełniają swoją rolę – wiele zmiennych może mieć wpływ na wyniki inwestycji. Warto pamiętać, że nie każdy biznes okazuje się sukcesem – czasem świetny pomysł na papierze, którego poprze wielu bardzo znanych inwestorów, może nie wypalić. Przykładem takim jest Segway. W 2001 r., kiedy wszedł na rynek, wyprzedzał swój czas o kilkanaście lat. Jak widzimy teraz, kiedy elektryczne hulajnogi szturmem zdobywają rynek i zyskują popularność w formacie najmu błyskawicznego, Segway w cenie kilku tysięcy złotych i mało wygodny w użytkowaniu cały czas nie jest popularny wśród osób fizycznych. W firmę tę przed uruchomieniem produktu zainwestował cały tłum gwiazd rynku internetowego, takich jak Steve Wozniak (współtwórca Apple) i John Doerr, jeden z najbardziej znanych inwestorów, który wróżył spółce rychły sukces i przebicie wartości 1 mld dolarów. Okazało się, że to nie ten czas i nie to miejsce, i czasem nawet najbardziej entuzjastycznie przyjęty przez inwestorów pomysł może nie przypaść do gustu klientów. Z tego względu w przypadku tak ryzykownych inwestycji jak firmy na etapie zalążkowym (lub wyższym) zaleca się inwestowanie małej części portfela inwestycyjnego, tak żeby w jak największym stopniu rozproszyć ryzyko.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Źródło: Dotacje i fundusze nr 29/2019

Zobacz również

World Class Manufacturing (WCM), czyli budowanie zaangażowania pracowników do ciągłego doskonalenia

MC_70_76.jpg

Kompleksowe podejście do Lean Management, czyli traktowanie go jako strategii, to istotny krok na drodze transformacji organizacji. Tylko w jaki sposób uzyskać kompleksowość i holistyczne podejście, by niczego nie pominąć we wdrażaniu tej koncepcji? Z pomocą przychodzi system zarządzania zwany World Class Manufacturing.

Czytaj więcej

Korzyści z rejestracji znaku towarowego

Ochrona prawna wartości niematerialnych stanowi ważny element ochrony przedsiębiorstw. O doniosłości znaczenia ochrony wartości niematerialnych świadczy utworzenie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej – jako jednej z pierwszych instytucji po odzyskaniu niepodległości przez Polskę. W odradzającym się kraju ważną kwestię stanowiło bowiem zapewnienie ochrony i uznania praw polskich twórców i wynalazców, których pomysłowość przyczyniała się do rozwoju gospodarki. Współcześnie ta kwestia jest równie istotna.

Czytaj więcej

Sytuacja prawna wierzyciela w postępowaniu restrukturyzacyjnym (cz. 2)

MC_70_66.jpg

Zgromadzenie wierzycieli, które zostało zwołane w celu głosowania nad układem, stanowi centralny punkt postępowania restrukturyzacyjnego. Decydująca rola należy do wierzycieli, od których zależy przyjęcie układu, a co za tym idzie – przyznanie drugiej szansy dłużnikowi. Wierzyciele powinni jednak udzielać tego kredytu świadomie, mając na uwadze swoje własne interesy, zarówno te krótkoterminowe, jak i długoterminowe.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama