Ryzyko walutowe jest jednym z podstawowych rodzajów ryzyka finansowego. Firma, która posiada jakiekolwiek należności lub zobowiązania denominowane w walutach obcych, których wartość w przeliczeniu na walutę krajową może ulec zmianie, narażona jest właśnie na ryzyko kursowe. Większość firm nie ma możliwości zbilansowania wpływów walutowych w danej walucie takimi samymi wypływami. Pojawia się wtedy konieczność zarządzania ryzykiem walutowym.

Zarządzanie ryzykiem walutowym

W Polsce od 2000 r. obowiązuje system płynnych kursów walutowych. Oznacza to, iż kurs złotówki w stosunku do innych walut zależy od popytu i podaży na polską walutę. Istotą ryzyka walutowego są zmiany kursów walutowych – im większa jest zmienność kursów walutowych, tym większe możliwe wahania wartości należności i zobowiązań w firmie.

Jak widać na Wykresie 1., kurs EUR/PLN charakteryzuje się zmiennością, która może mieć realny wpływ na wyniki spółek. Na zmianę kursów walutowych ma bowiem wpływ wiele czynników. Wahania te mogą być wywołane przez:

  • czynniki ekonomiczne (np. wzrost/spadek PKB,kryzysy gospodarcze, inflacja, bezrobocie),
  • popyt i podaż na daną walutę,
  • sentyment i oczekiwania uczestników rynku,
  • interwencje banku centralnego ,
  • czynniki polityczne (m.in. wypowiedzi i podejmowane decyzje).

 

Istotą ryzyka walutowego jest brak możliwości przewidzenia, gdzie kurs danej waluty będzie się znajdował nawet jutro (np. w sytuacji nieoczekiwanej wypowiedzi polityków bądź zaskakujących danych ekonomicznych), nie mówiąc już o dłuższym horyzoncie czasowym. Banki, przy zachowaniu wszelkiej staranności, starają się prognozować przyszłe poziomy kursów w oparciu o przewidywane dane ekonomiczne, możliwą sytuację polityczną i nastroje na rynkach wschodzących. Należałoby się jednak zastanowić, czy warto wynik finansowy firmy uzależniać od tego, czy dane prognozy się sprawdzą, czy też wydarzy się coś zaskakującego, co spowoduje znaczne zmiany kursów. Niekorzystne wahania kursów walutowych mogą mieć katastrofalne skutki dla wyników firmy. Właśnie dlatego tak ważna jest świadoma polityka zarządzania ryzykiem walutowym (tzw. hedging). Przedsiębiorstwo powinno podjąć przemyślaną decyzję: zabezpieczyć ryzyko czy pozwolić czynnikom niezależnym od firmy wpływać na wyniki finansowe. Niezabezpieczanie ryzyka walutowego może być decyzją przynoszącą wymierne skutki finansowe.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.