System Kanban tradycyjnie kojarzy się z przedsiębiorstwami produkcyjnymi. Pozwala na zoptymalizowanie poziomu zapasów oraz takie zarządzanie procesami produkcyjnymi, by były one bardziej dopasowane do potrzeb zgłaszanych przez rynek. Korzyści wynikające z tego podejścia szybko zostały dostrzeżone również przez firmy działające w innych sektorach gospodarki. Nie dziwi zatem fakt, że koncepcja Kanban została adaptowana również na grunt zarządzania projektami.

Zarządzanie przepływem pracy, czyli po co w projektach stosuje się system Kanban?

Zwinne zarządzanie projektami IT

W branży IT do prowadzenia projektów najczęściej stosuje się metodyki zwinne. Ich najważniejszą zaletą jest wysoka podatność na zmiany, co ma szczególnie istotne znaczenie wtedy, gdy w projekcie pojawiają się nowe wymagania (zarówno funkcjonalne, jak i techniczne). Poza samą branżą informatyczną zwinne podejście warto stosować w szczególności do projektów innowacyjnych (na przykład rozwoju start-upów), a także tych przedsięwzięć, które:

  • organizacja realizuje po raz pierwszy,
  • nie mają jasno zdefiniowanego zakresu, a prace, które wiążą się z projektem i jego realizacją, nie są do końca znane,
  • wymagają elastycznego reagowania na zmiany, między innymi te wynikające z pojawienia się nowych potrzeb klienta,
  • mają charakter wieloetapowy i złożony, a klient oczekuje, że produkt będzie mu dostarczany w modelu przyrostowym.

Wysoka elastyczność metodyk zwinnych wynika między innymi z tego, że do minimum ograniczono w nich proces planowania. W efekcie szczegółowo planowane są tylko te prace, które mają być zrealizowane w najbliższym czasie („planowanie w samą porę”), natomiast pozostałe zadania są sformułowane w sposób ogólny i podlegają uszczegółowieniu wraz z postępem prac nad projektem.

Zwinne projekty rozpoczynają się od spotkania inicjującego, w czasie którego przeprowadza się dyskusję na temat wymagań, jakie w stosunku do produktu ma klient. W jego trakcie planuje się też prace niezbędne do osiągnięcia celu projektu. Cały cykl rozwoju produktu dzieli się na mniejsze „podprojekty”, zwane iteracjami, w czasie których realizowane są tylko te zadania, które zobowiązali się wykonać członkowie zespołu projektowego. Iteracje mają ściśle określone przedziały czasowe, dlatego ważne jest, po pierwsze, odpowiednie dobranie ilości prac do możliwości zespołu projektowego, zaś po drugie – sprawne zarządzanie przepływem pracy w projekcie, tak by nie powstawały opóźnienia czy przestoje.

Każdą iterację kończy spotkanie podsumowujące, podczas którego:

  • dokonuje się przeglądu zrealizowanych prac,
  • ustala się, jakie nowe wymagania powinien spełniać gotowy produkt,
  • określa się, jakie zmiany i poprawki należy wprowadzić w czasie kolejnej iteracji,
  • wybiera się prace, które należy zrealizować w czasie kolejnej iteracji w pierwszej kolejności.

Specyfika zwinnych projektów sprawia, że w procesie zarządzania ich przebiegiem ważne jest koordynowanie i monitorowanie przepływu prac, tak by poszczególne etapy projektu realizowane były terminowo i przy optymalnym wykorzystaniu zasobów. Celowi temu służy między innymi system Kanban, opracowany, co prawda, pod kątem przedsiębiorstw produkcyjnych, ale chętnie adaptowany również na grunt zarządzania projektami.

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Strategie cenowe ‑ rodzaje i ich charakterystyka

Strategie cenowe - rodzaje i ich charakterystyka

W obecnych czasach coraz więcej miejsca w codziennej dyskusji poświęca się kosztom oraz sposobom na ich optymalizację. Jednak nie można również zapomnieć o drugiej stronie medalu, która finalnie wpływa na wielkość zysku, czyli o przychodach. One z kolei są uzależnione od właściwej strategii cenowej, która jest jednym z kluczowych elementów planowania strategicznego. Źle dobrana strategia i poziom cen wpływają na wolumen sprzedaży, a zarazem na wysokość przychodów, dlatego warto zapoznać się z rodzajami strategii cenowych i zastanowić się, która z nich jest najlepsza dla danego przedsiębiorstwa i oferowanego produktu.

Czytaj więcej

ABC planowania w warunkach niepewności

ABC planowania w warunkach niepewności

Każdy rodzaj planowania, we wszystkich rodzajach działalności, obarczony jest mniejszym lub większym ryzykiem. Jest ono także permanentnie wpisane we wszystkie procesy decyzyjne i kontrolno-zarządcze. W czasach, kiedy coraz trudniejsza staje się estymacja podstawowych wskaźników, takich jak poziom inflacji czy bazowych stóp NBP, a także cen zakupu paliw lub energii, nawet w stosunku do następnego miesiąca, planowanie strategiczne w roku 2023 wydaje się być ekstremalnym wyzwaniem. Jak się na to przygotować? Co warto wziąć pod uwagę? Kilka istotnych wskazówek wymieniono w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.