System Kanban tradycyjnie kojarzy się z przedsiębiorstwami produkcyjnymi. Pozwala na zoptymalizowanie poziomu zapasów oraz takie zarządzanie procesami produkcyjnymi, by były one bardziej dopasowane do potrzeb zgłaszanych przez rynek. Korzyści wynikające z tego podejścia szybko zostały dostrzeżone również przez firmy działające w innych sektorach gospodarki. Nie dziwi zatem fakt, że koncepcja Kanban została adaptowana również na grunt zarządzania projektami.

Zarządzanie przepływem pracy, czyli po co w projektach stosuje się system Kanban?

Zwinne zarządzanie projektami IT

W branży IT do prowadzenia projektów najczęściej stosuje się metodyki zwinne. Ich najważniejszą zaletą jest wysoka podatność na zmiany, co ma szczególnie istotne znaczenie wtedy, gdy w projekcie pojawiają się nowe wymagania (zarówno funkcjonalne, jak i techniczne). Poza samą branżą informatyczną zwinne podejście warto stosować w szczególności do projektów innowacyjnych (na przykład rozwoju start-upów), a także tych przedsięwzięć, które:

  • organizacja realizuje po raz pierwszy,
  • nie mają jasno zdefiniowanego zakresu, a prace, które wiążą się z projektem i jego realizacją, nie są do końca znane,
  • wymagają elastycznego reagowania na zmiany, między innymi te wynikające z pojawienia się nowych potrzeb klienta,
  • mają charakter wieloetapowy i złożony, a klient oczekuje, że produkt będzie mu dostarczany w modelu przyrostowym.

Wysoka elastyczność metodyk zwinnych wynika między innymi z tego, że do minimum ograniczono w nich proces planowania. W efekcie szczegółowo planowane są tylko te prace, które mają być zrealizowane w najbliższym czasie („planowanie w samą porę”), natomiast pozostałe zadania są sformułowane w sposób ogólny i podlegają uszczegółowieniu wraz z postępem prac nad projektem.

Zwinne projekty rozpoczynają się od spotkania inicjującego, w czasie którego przeprowadza się dyskusję na temat wymagań, jakie w stosunku do produktu ma klient. W jego trakcie planuje się też prace niezbędne do osiągnięcia celu projektu. Cały cykl rozwoju produktu dzieli się na mniejsze „podprojekty”, zwane iteracjami, w czasie których realizowane są tylko te zadania, które zobowiązali się wykonać członkowie zespołu projektowego. Iteracje mają ściśle określone przedziały czasowe, dlatego ważne jest, po pierwsze, odpowiednie dobranie ilości prac do możliwości zespołu projektowego, zaś po drugie – sprawne zarządzanie przepływem pracy w projekcie, tak by nie powstawały opóźnienia czy przestoje.

Każdą iterację kończy spotkanie podsumowujące, podczas którego:

  • dokonuje się przeglądu zrealizowanych prac,
  • ustala się, jakie nowe wymagania powinien spełniać gotowy produkt,
  • określa się, jakie zmiany i poprawki należy wprowadzić w czasie kolejnej iteracji,
  • wybiera się prace, które należy zrealizować w czasie kolejnej iteracji w pierwszej kolejności.

Specyfika zwinnych projektów sprawia, że w procesie zarządzania ich przebiegiem ważne jest koordynowanie i monitorowanie przepływu prac, tak by poszczególne etapy projektu realizowane były terminowo i przy optymalnym wykorzystaniu zasobów. Celowi temu służy między innymi system Kanban, opracowany, co prawda, pod kątem przedsiębiorstw produkcyjnych, ale chętnie adaptowany również na grunt zarządzania projektami.

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Pożegnanie z SCM? Nowa normalność w łańcuchach dostaw

Światowa gospodarka zdaje się podnosić z kolan w – określonej przez ekspertów – fazie poprzedzającej nową normalność (pre-new normal)1. Mimo niewątpliwie tragicznego charakteru samej pandemii, jej skutki – szczególnie te biznesowe – można podzielić na negatywne i pozytywne. Adaptacja nowych sposobów komunikacji, pracy czy zarządzania została wymuszona w firmach na całym świecie. Czy wrócimy do klasycznych podejść i metod? Jak wyglądać będą poszukiwania, negocjacje i współpraca z dostawcami? Czy wyciągniemy długofalowe wnioski i zabezpieczymy swoje organizacje, korzystając z doświadczeń, rozwiązań i zmian, jakie przyniosły ostatnie miesiące?

Czytaj więcej

Kontrola wewnętrzna jako element zarządzania

Kontrola wewnętrzna jako element zarządzania

Kontrola wewnętrzna jest niezbędnym elementem, który powinien zostać zaimplementowany w każdym przedsiębiorstwie, bowiem kontrola, identyfikacja, analiza i ocena wszelkiego rodzaju ryzyk stanowi prawidłowo zaprojektowany i wdrożony system, który jest integralną częścią sprawnie funkcjonującej nowoczesnej organizacji. Wspiera nie tylko skuteczne i efektywne działanie procesów biznesowych, ale – co jest niezwykle istotne – nadaje kształt i określa zasady współpracy, przepływu informacji oraz monitorowania działań w ramach całej organizacji.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama