System Kanban tradycyjnie kojarzy się z przedsiębiorstwami produkcyjnymi. Pozwala na zoptymalizowanie poziomu zapasów oraz takie zarządzanie procesami produkcyjnymi, by były one bardziej dopasowane do potrzeb zgłaszanych przez rynek. Korzyści wynikające z tego podejścia szybko zostały dostrzeżone również przez firmy działające w innych sektorach gospodarki. Nie dziwi zatem fakt, że koncepcja Kanban została adaptowana również na grunt zarządzania projektami.

Zwinne zarządzanie projektami IT

W branży IT do prowadzenia projektów najczęściej stosuje się metodyki zwinne. Ich najważniejszą zaletą jest wysoka podatność na zmiany, co ma szczególnie istotne znaczenie wtedy, gdy w projekcie pojawiają się nowe wymagania (zarówno funkcjonalne, jak i techniczne). Poza samą branżą informatyczną zwinne podejście warto stosować w szczególności do projektów innowacyjnych (na przykład rozwoju start-upów), a także tych przedsięwzięć, które:

  • organizacja realizuje po raz pierwszy,
  • nie mają jasno zdefiniowanego zakresu, a prace, które wiążą się z projektem i jego realizacją, nie są do końca znane,
  • wymagają elastycznego reagowania na zmiany, między innymi te wynikające z pojawienia się nowych potrzeb klienta,
  • mają charakter wieloetapowy i złożony, a klient oczekuje, że produkt będzie mu dostarczany w modelu przyrostowym.

Wysoka elastyczność metodyk zwinnych wynika między innymi z tego, że do minimum ograniczono w nich proces planowania. W efekcie szczegółowo planowane są tylko te prace, które mają być zrealizowane w najbliższym czasie („planowanie w samą porę”), natomiast pozostałe zadania są sformułowane w sposób ogólny i podlegają uszczegółowieniu wraz z postępem prac nad projektem.

Zwinne projekty rozpoczynają się od spotkania inicjującego, w czasie którego przeprowadza się dyskusję na temat wymagań, jakie w stosunku do produktu ma klient. W jego trakcie planuje się też prace niezbędne do osiągnięcia celu projektu. Cały cykl rozwoju produktu dzieli się na mniejsze „podprojekty”, zwane iteracjami, w czasie których realizowane są tylko te zadania, które zobowiązali się wykonać członkowie zespołu projektowego. Iteracje mają ściśle określone przedziały czasowe, dlatego ważne jest, po pierwsze, odpowiednie dobranie ilości prac do możliwości zespołu projektowego, zaś po drugie – sprawne zarządzanie przepływem pracy w projekcie, tak by nie powstawały opóźnienia czy przestoje.

Każdą iterację kończy spotkanie podsumowujące, podczas którego:

  • dokonuje się przeglądu zrealizowanych prac,
  • ustala się, jakie nowe wymagania powinien spełniać gotowy produkt,
  • określa się, jakie zmiany i poprawki należy wprowadzić w czasie kolejnej iteracji,
  • wybiera się prace, które należy zrealizować w czasie kolejnej iteracji w pierwszej kolejności.

Specyfika zwinnych projektów sprawia, że w procesie zarządzania ich przebiegiem ważne jest koordynowanie i monitorowanie przepływu prac, tak by poszczególne etapy projektu realizowane były terminowo i przy optymalnym wykorzystaniu zasobów. Celowi temu służy między innymi system Kanban, opracowany, co prawda, pod kątem przedsiębiorstw produkcyjnych, ale chętnie adaptowany również na grunt zarządzania projektami.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Kontrola w projekcie ‑ zakres, metody, cele

MC_68_72.jpg

Kontrola w projekcie może budzić pewne obawy. Często jest ona uruchamiana, gdy pojawiają się jakieś odchylenia, a jej celem jest poszukiwanie winnych. Nie musi tak jednak być. Odpowiednio wcześnie zaplanowana, pozwala identyfikować zakłócenia, zanim wpłyną one na projekt i realizowane w nim zadania.

Czytaj więcej

Efektywność obsługi klienta ‑ czy da się policzyć "jakość"?

MC_68_67.jpg

Konkurencja na zdrowo funkcjonującym rynku prowadzi do bezpośredniej konfrontacji rywalizujących ze sobą podmiotów. I to zdecydowanie prędzej niż później. Rynek pozwalający klientowi dokonywać swobodnego i niczym nieskrępowanego wyboru świadczy zaś o dojrzałości działających mechanizmów sprzedażowych i zakupowych. W takich warunkach nowe bodźce, których używa się do przekonania go do wyboru naszych produktów czy naszej oferty, przestają krążyć wyłącznie wokół suwaka cenowego. Wtedy do gry wchodzi jakość obsługi klienta.

Czytaj więcej

Przetwarzanie informacji w audycie śledczym

MC_68_38.jpg

Przestępczość gospodarcza i jej różnorodne formy niezależnie od obowiązujących systemów ekonomicznych w sposób pośredni bądź bezpośredni wpływały negatywnie na stabilność rynków finansowych każdego kraju. Nowe metody przestępczej działalności zaskakują nie tylko organy ścigania i wymiar sprawiedliwości, ale przede wszystkim przedsiębiorców nieprzygotowanych na zagrożenia wynikające z oszustw czy nadużyć. Jak wskazuje praktyka organów ścigania, ale również doświadczenia audytorów i controllerów, najbardziej niepożądane z punktu widzenia podmiotów gospodarczych są oszustwa, w tym zawłaszczenia majątku firmy, fałszerstwa, nadużycia, korupcja czy też pranie brudnych pieniędzy, czyli przestępstwa generujące znaczne straty finansowe.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama