System Kanban tradycyjnie kojarzy się z przedsiębiorstwami produkcyjnymi. Pozwala na zoptymalizowanie poziomu zapasów oraz takie zarządzanie procesami produkcyjnymi, by były one bardziej dopasowane do potrzeb zgłaszanych przez rynek. Korzyści wynikające z tego podejścia szybko zostały dostrzeżone również przez firmy działające w innych sektorach gospodarki. Nie dziwi zatem fakt, że koncepcja Kanban została adaptowana również na grunt zarządzania projektami.

Zwinne zarządzanie projektami IT

W branży IT do prowadzenia projektów najczęściej stosuje się metodyki zwinne. Ich najważniejszą zaletą jest wysoka podatność na zmiany, co ma szczególnie istotne znaczenie wtedy, gdy w projekcie pojawiają się nowe wymagania (zarówno funkcjonalne, jak i techniczne). Poza samą branżą informatyczną zwinne podejście warto stosować w szczególności do projektów innowacyjnych (na przykład rozwoju start-upów), a także tych przedsięwzięć, które:

  • organizacja realizuje po raz pierwszy,
  • nie mają jasno zdefiniowanego zakresu, a prace, które wiążą się z projektem i jego realizacją, nie są do końca znane,
  • wymagają elastycznego reagowania na zmiany, między innymi te wynikające z pojawienia się nowych potrzeb klienta,
  • mają charakter wieloetapowy i złożony, a klient oczekuje, że produkt będzie mu dostarczany w modelu przyrostowym.

Wysoka elastyczność metodyk zwinnych wynika między innymi z tego, że do minimum ograniczono w nich proces planowania. W efekcie szczegółowo planowane są tylko te prace, które mają być zrealizowane w najbliższym czasie („planowanie w samą porę”), natomiast pozostałe zadania są sformułowane w sposób ogólny i podlegają uszczegółowieniu wraz z postępem prac nad projektem.

Zwinne projekty rozpoczynają się od spotkania inicjującego, w czasie którego przeprowadza się dyskusję na temat wymagań, jakie w stosunku do produktu ma klient. W jego trakcie planuje się też prace niezbędne do osiągnięcia celu projektu. Cały cykl rozwoju produktu dzieli się na mniejsze „podprojekty”, zwane iteracjami, w czasie których realizowane są tylko te zadania, które zobowiązali się wykonać członkowie zespołu projektowego. Iteracje mają ściśle określone przedziały czasowe, dlatego ważne jest, po pierwsze, odpowiednie dobranie ilości prac do możliwości zespołu projektowego, zaś po drugie – sprawne zarządzanie przepływem pracy w projekcie, tak by nie powstawały opóźnienia czy przestoje.

Każdą iterację kończy spotkanie podsumowujące, podczas którego:

  • dokonuje się przeglądu zrealizowanych prac,
  • ustala się, jakie nowe wymagania powinien spełniać gotowy produkt,
  • określa się, jakie zmiany i poprawki należy wprowadzić w czasie kolejnej iteracji,
  • wybiera się prace, które należy zrealizować w czasie kolejnej iteracji w pierwszej kolejności.

Specyfika zwinnych projektów sprawia, że w procesie zarządzania ich przebiegiem ważne jest koordynowanie i monitorowanie przepływu prac, tak by poszczególne etapy projektu realizowane były terminowo i przy optymalnym wykorzystaniu zasobów. Celowi temu służy między innymi system Kanban, opracowany, co prawda, pod kątem przedsiębiorstw produkcyjnych, ale chętnie adaptowany również na grunt zarządzania projektami.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Rewitalizacja efektywności zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji a ryzyko personalne

MC_66_88.jpg

Kapitał ludzki to najważniejszy zasób przedsiębiorstwa, to zbiór właściwości tkwiący w ludziach, to umiejętności, talenty, zachowania, kompetencje – to wartość. Charakteryzuje go nietransferowalność praw własności, co oznacza, że kapitał ludzki jest jedynie w czasowej dyspozycji przedsiębiorstwa. Tym ważnym zasobem należy racjonalnie gospodarować, czyli wykorzystywać potencjał pracy dla wzrostu efektywności funkcjonowania i wartości przedsiębiorstwa. Proces ten wiąże się bezpośrednio z ryzykiem, a sposób zarządzania kapitałem ludzkim determinuje poziom ryzyka personalnego. Ryzyko personalne można modelować, stosując rewitalizację efektywności zarządzania kapitałem ludzkim.

Czytaj więcej

Proces realizacji zamówienia zdolny do generowania zysku, czyli ciąg dalszy o KPI

MC_66_38.jpg

W poprzednim, 65., wydaniu magazynu „Finanse + Controlling” rozpoczęliśmy cykl artykułów na temat KPI, których zadaniem jest zapewnienie zdolności przedsiębiorstwa do generowania zysku. Skupiliśmy się wówczas na wskaźnikach dla procesów sprzedaży i zakupów. Tym razem przyjrzymy się opomiarowaniu procesu realizacji zamówienia, zwanego inaczej strumieniem wartości.

Czytaj więcej

Teoria ograniczeń

Teoria ograniczeń (TOC, Theory of Constraints) to metoda zarządzania, sformułowana przez dr. Eliyahu M. Gold- ratta w latach 70. XX w. U jej podstaw leży założenie, że osiągnięcie długotrwałych zysków jest możliwe, jeśli przedsiębiorstwo właściwie zarządza ograniczeniami, czyli tak zwanymi wąskimi gardłami.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama