Określenia takie jak Business Intelligence, hurtownia danych, Data Mining etc. wydają się medialną podstawą dobrego raportowania korporacyjnego. Co więcej – coraz częściej postrzegane są one jako panaceum na problemy związane z przetwarzaniem i analizą informacji zarządczych.

Wykorzystanie BI w raportowaniu Controllingowym

Co do zasady, powyższe tezy mogą wydawać się prawdziwe, ponieważ z definicji Business Intelligence to proces, w którym dane zamieniane są na informacje, informacje w wiedzę, natomiast wiedza stanowi element budowania przewagi konkurencyjnej. W literaturze tematu przy definicji BI często wskazuje się na jego funkcjonalność, polegającą na udostępnieniu informacji zarządczej na każdym poziomie zarządzania z możliwością wykonania analizy.

Słuchając prezentacji wdrożeniowych, widzimy z reguły „zabłąkanego” menedżera, który nagle w raporcie odnajduje anomalie. Dzięki funkcjonalności BI szybko dociera do danych szczegółowych, wykonuje szybką analizę i odnajduje źródło problemu, ratując firmę przed negatywnymi konsekwencjami. Obraz iście idealny, jednak czy możliwy do zrealizowania? Pojawia się jeszcze jedno pytanie – gdzie w tej całej układance znajdują się działy finansów i controllingu, zwyczajowo odpowiedzialne za controlling i informację biznesową? Czy wdrożenie BI może być substytutem controllingu?

Zanim jednak spróbujemy odpowiedzieć na te pytania, warto przyjrzeć się, jakie przesłanki stoją za rozwojem narzędzi typu BI. Z ewolucyjnego punktu widzenia systemy te są kolejnym etapem rozwoju zintegrowanych systemów informatycznych typu ERP. Rozwój tych systemów, coraz większa ilość przetwarzanych informacji postawiła nowe wyzwania przed systemami raportowania. W literaturze tematu bardzo dużo miejsca poświęca się roli IT. Przeciążone nadmiarem zadań związanych z przygotowaniem raportów – kierują zapytania do zdefiniowanych systemów BI. Z kolei systemy te mogą być obsługiwane przez laików informatycznych, przez co odciążają strudzonych programistów.

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.