Wybór właściwego systemu klasy WMS jest trudnym i czasochłonnym zadaniem. Błędny wybór może spowodować, że cele firmy nie zostaną zrealizowane, a koszty przekroczą potencjalne korzyści.

Firma, decydując się na wymianę systemu, oczekuje konkretnych korzyści, takich jak:

  • usprawnienie procesów magazynowych,
  • pozyskanie dokładnych danych,
  • zmniejszenie kosztów logistyki,
  • poprawa ogólnej efektywności firmy,
  • poprawa jakości i terminowości dostaw,
  • skrócenie czasu dostaw.

Wymagania biznesowe wpływają z kolei na wymagania techniczne. Systemy klasy WMS muszą zagwarantować ciągłość pracy magazynu, co z kolei przekłada się na wymaganie wysokiej niezawodności oraz bardzo krótkich przerw technologicznych. System taki musi spełnić restrykcyjne wymagania wydajnościowe oraz cechować się odpowiednią pojemnością ze względu na potrzebę przetworzenia relatywnie dużych wolumenów danych w krótkim czasie oraz przechowania informacji archiwalnej w dłuższych okresach.

WMS-y mogą współpracować z różnymi rodzajami systemów w organizacji. Rodzi to z kolei potrzebę zapewnienia odpowiedniej architektury, otwartości oraz przepustowości danych.

Podejmując decyzję o wymianie systemu w przyszłości, nie należy zapominać o historii firmy. Organizacja pracy jest istotnym czynnikiem wpływającym na wybór systemu zarządzania magazynem. Decyzja o wdrożeniu systemu klasy WMS wpłynie na inne procesy logistyczne i biznesowe oraz organizację pracy. Wybierając WMS, należy ocenić gotowość danej organizacji do zmian. Założenie, że po wdrożeniu WMS inne procesy się istotnie nie zmienią, zawęża liczbę dostępnych na rynku opcji oraz wymusza staranne dopasowanie WMS do istniejącej organizacji.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na wybór WMS jest niepowtarzalność danej organizacji. Na pewnym poziomie szczegółowości procesy lub czynności magazynowe mogą być unikatowe nawet w porównaniu do podmiotów działających w tej samej branży. Szczególnie trudne jest zastąpienie istniejącego systemu innym WMS-em ze względu na konieczność wpięcia nowego bytu w istniejące procesy biznesowe i logistyczne, które były dostosowywane do potrzeb przez lata. Znacznie łatwiej jest dokonać wyboru systemu w firmie, która pierwszy raz wdraża system do zarządzania magazynem. W takiej sytuacji może skorzystać z prostszych rozwiązań, które po uruchomieniu będą optymalizowane.

Ze względu na powyższe kryteria proces wyboru systemu do zarządzania magazynem jest poważnym, czasochłonnym i kosztownym przedsięwzięciem. W skrajnym wypadku konsekwencją niewłaściwego wyboru systemu do zarządzania magazynem mogą być nieoptymalne procesy lub konieczność ponownego wdrożenia, co może znacząco wpłynąć na wyniki firmy.

 

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Kontrola w projekcie ‑ zakres, metody, cele

MC_68_72.jpg

Kontrola w projekcie może budzić pewne obawy. Często jest ona uruchamiana, gdy pojawiają się jakieś odchylenia, a jej celem jest poszukiwanie winnych. Nie musi tak jednak być. Odpowiednio wcześnie zaplanowana, pozwala identyfikować zakłócenia, zanim wpłyną one na projekt i realizowane w nim zadania.

Czytaj więcej

Efektywność obsługi klienta ‑ czy da się policzyć "jakość"?

MC_68_67.jpg

Konkurencja na zdrowo funkcjonującym rynku prowadzi do bezpośredniej konfrontacji rywalizujących ze sobą podmiotów. I to zdecydowanie prędzej niż później. Rynek pozwalający klientowi dokonywać swobodnego i niczym nieskrępowanego wyboru świadczy zaś o dojrzałości działających mechanizmów sprzedażowych i zakupowych. W takich warunkach nowe bodźce, których używa się do przekonania go do wyboru naszych produktów czy naszej oferty, przestają krążyć wyłącznie wokół suwaka cenowego. Wtedy do gry wchodzi jakość obsługi klienta.

Czytaj więcej

Przetwarzanie informacji w audycie śledczym

MC_68_38.jpg

Przestępczość gospodarcza i jej różnorodne formy niezależnie od obowiązujących systemów ekonomicznych w sposób pośredni bądź bezpośredni wpływały negatywnie na stabilność rynków finansowych każdego kraju. Nowe metody przestępczej działalności zaskakują nie tylko organy ścigania i wymiar sprawiedliwości, ale przede wszystkim przedsiębiorców nieprzygotowanych na zagrożenia wynikające z oszustw czy nadużyć. Jak wskazuje praktyka organów ścigania, ale również doświadczenia audytorów i controllerów, najbardziej niepożądane z punktu widzenia podmiotów gospodarczych są oszustwa, w tym zawłaszczenia majątku firmy, fałszerstwa, nadużycia, korupcja czy też pranie brudnych pieniędzy, czyli przestępstwa generujące znaczne straty finansowe.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama