Jak unikać zagrożenia związanego z prowadzeniem dokładnych kalkulacji na podstawie niedokładnych bądź błędnych danych? Jak zapewnić odpowiednią jakość informacyjną raportów controllingowych? Odpowiedzi na te pytania stanowią cenną wskazówkę zarówno dla architektów, jak i dla użytkowników systemu controllingowego.

Obecnie w obszarze informacji zarządczej zaobserwować można wyraźne nasilenie działań marketingowych, akcentujących zalety informatycznych narzędzi controllingowych. Oferowane na rynku systemy wspomagania procesów decyzyjnych umożliwiają m.in. wieloprzekrojową obserwację stopnia i dynamiki zmian poziomu realizacji celów. Pozwalają również na prowadzenie wielowymiarowych analiz scenariuszowych. Stanowią one jednak tylko element złożonego systemu informacyjnego przedsiębiorstwa. Przetwarzane w nich dane pochodzą z licznych wewnętrznych modułów informacyjnych, m.in. z systemu rachunkowości finansowej firmy, której poprawność podporządkowana jest realizacji naczelnej zasady prezentacji wiernego i rzetelnego obrazu przedsiębiorstwa (ang. true and fair view). Ze względu na uzależnienie systemu controllingowego od informacji pozyskiwanej z systemu rachunkowości finansowej można stwierdzić, że realizacja wyżej wskazanej zasady stanowi warunek sine qua non jakości zarówno sprawozdań zewnętrznych, jak i wewnętrznych raportów zarządczych.

Rachunkowość jako system informacyjny

Podstawowym produktem systemu rachunkowości finansowej są sprawozdania finansowe. Na ich podstawie dokonywana jest ocena sprawności kierownictwa w zarządzaniu powierzonym mu majątkiem. Controlling, najczęściej definiowany jako system wspomagania zarządzania strategicznego i operacyjnego, realizuje swoje zadania przez planowanie, koordynowanie oraz kontrolę procesów ekonomicznych.

Ze względu na potrzebę optymalizacji funkcji obu wyżej wymienionych systemów konieczne jest ich stałe porównywanie i „dopasowywanie”. Szczególnie ważna jest koordynacja poziomów istotności zdarzeń gospodarczych, odmiennie definiowanych dla realizacji podstawowych funkcji rachunkowości zewnętrznej oraz controllingu. Zdarzenia ujmowane i przetwarzane w systemie rachunkowości w sposób uproszczony – syntetyczny mogą być istotnym przedmiotem zainteresowania zarządczego. Pojawia się zatem pytanie: jak na podstawie zaewidencjonowanej i przetworzonej w systemie rachunkowości syntetycznej informacji przeprowadzić dezintegrację i szczegółową analizę controllingową?

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.