Różnorodne cele stawiane przedsiębiorstwu wymagają stosowania odpowiednich mierników oceny ich realizacji. Mierniki efektywności są wykorzystywane także przez kierownictwo jednostki w procesie zarządzania, aby ukierunkować działania przedsiębiorstwa na maksymalizację stawianych mu celów. 

Należy jednak pamiętać, aby przy korzystaniu z tych narzędzi zwracać uwagę na to, czy dane będące przedmiotem analizy zostały prawidłowo ustalone.

Rachunek kosztów pełnych

Rozważmy następujący przykład: jednostka wynajmuje halę produkcyjną, płacąc miesięczny czynsz w wysokości 5000 zł. W procesie produkcyjnym wykorzystuje także dzierżawione maszyny, płacąc za każdy miesiąc 25 000 zł. Kierownictwo jednostki ocenia, że przy optymalnym wykorzystaniu dostępnych maszyn miesięczna produkcja wynosi 10 000 szt. wyrobów. Firma nie zatrudnia pracowników, ale korzysta z usług osób zatrudnionych przez inny podmiot, płacąc za ich pracę stałą kwotę – 2 zł za każdą wyprodukowaną sztukę wyrobu gotowego. Koszty materiałów oraz energii potrzebnych do wyprodukowania jednej sztuki wyrobu wynoszą 3 zł.

Przez trzy miesiące optymalnej produkcji wyprodukowano 30 000 szt. wyrobów. W kolejnym kwartale jednostka zmniejszyła swoją produkcję o 50% – z uwagi na ograniczony popyt. Mimo zmniejszenia popytu na produkowane wyroby zarząd jednostki zdołał utrzymać w całym analizowanym okresie stałą cenę sprzedaży, wynoszącą 10 zł za sztukę. W tej sytuacji przy standardowym podejściu do kalkulacji kosztów rachunek zysków i strat za 6 miesięcy przedstawiałby się jak w tabeli 1.

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.