Zatory płatnicze są czynnikiem, który w sposób oczywisty negatywnie wpływa na prowadzenie działalności gospodarczej. W niektórych branżach występują one nie sporadycznie, ale regularnie i realnie oddziałują na dynamikę procesów biznesowych. Jak ograniczyć ten problem?

Każdy podmiot powinien uznać zatory płatnicze za jeden z czynników ograniczających jego rozwój już na etapie planowania działalności. Uświadomienie sobie występowania takiego czynnika i uwzględnienie go już w trakcie organizowania firmy to połowa sukcesu. Dalsze jego 25% to odpowiednio szybkie wdrożenie mechanizmów ograniczających problemy z płatnościami.

Jest ich całkiem sporo. Trzeba uświadomić sobie jednak, że nie wszystkie zawsze wykorzystamy. Dużo zależy od sytuacji firmy, w szczególności zaś od formy prawnej prowadzenia działalności kontrahenta, jego struktury organizacyjnej, posiadanego majątku i wreszcie kondycji finansowej. Dlatego też zabezpieczenie się przed zatorami płatniczymi warto podzielić na dwa etapy – opracowywania gotowych rozwiązań oraz ich wdrażania. Pierwszy można nazwać abstrakcyjnym, drugi będzie już jak najbardziej konkretny. Przykładowo innych instrumentów użyje się w przypadku przedsiębiorcy o dobrej kondycji finansowej niż wówczas, gdy z jakichś względów rozpoczyna się współpracę z podmiotem, który jest już na granicy upadłości. Przed różnymi sytuacjami trzeba się wówczas zabezpieczać.

Obok samego zabezpieczenia ważne jest również umiejętne korzystanie z niego. Umiejętne, to znaczy zarówno zgodne z prawem efektywne (skuteczne), jak i przede wszystkim optymalne. Szczególnie biorąc pod uwagę to, że dążenie do odzyskania należnego wynagrodzenia może stanowić zarzewie często niepożądanego konfliktu. Windykacja nie musi jednak oznaczać sporu rzutującego na cały kontekst wzajemnych relacji między stronami. Tutaj istotna jest refleksja nad przyczynami braku terminowej zapłaty. Czasem będzie to rzeczywiście wyłącznie zła wola dłużnika. Może się jednak zdarzyć, że przyczyna leży częściowo po naszej stronie (np. w dostarczonym produkcie wykryto jakieś wady). Nawet jeżeli w naszym przekonaniu nie uzasadniają one braku płatności, kontrahent może widzieć to inaczej. Wreszcie może się okazać, i są to sytuacje najtrudniejsze, gdy dłużnik nie płaci, bo po prostu nie ma na to środków finansowych. Wówczas rozważyć trzeba, czy korzystniejsze będzie jak najszybsze zabezpieczenie się na jego majątku – jeżeli jeszcze takowy posiada, czy też próba rozwiązania sprawy w ramach porozumienia, przez rozłożenie płatności na raty, a może nawet pomoc dłużnikowi przy odzyskaniu jego wierzytelności od podmiotów trzecich.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.