W strategiach wielu przedsiębiorstw duży nacisk kładzie się na zagadnienia wzrostu i rozwoju. Jednak zwiększanie skali działania, oferowanie szerokiej gamy produktów oraz funkcjonowanie na wielu rynkach sprawia, że tradycyjny system rachunkowości staje się coraz mniej przydatny do podejmowania decyzji managerskich.

Można wyobrazić sobie sytuację, w której znajduje się np. zarządzający przedsiębiorstwem oferującym swoim klientom w trzech ośrodkach wczasowych usługi gastronomiczne, noclegowe i rehabilitacyjne. Dysponując wyłącznie dokładnie sporządzonym, zbadanym przez rewidenta sprawozdaniem finansowym, i tak nie będzie w stanie wskazać, która z lokalizacji przynosi największe zyski, gdzie zarabia się najwięcej na gastronomii, a gdzie na noclegach. W podobnej sytuacji znajdować się będzie zarządzający salonem samochodowym. Ustalenie na podstawie zwykłego sprawozdania finansowego zysków, które przynoszą z osobna: sprzedaż samochodów nowych, sprzedaż samochodów używanych, sprzedaż części zamiennych i akcesoriów oraz usługi serwisowe, jest praktycznie niemożliwe. Dodatkowo uwzględnić należy fakt, że poszczególne usługi są ze sobą powiązane: serwis pobiera części z magazynu, a samochód używany przed sprzedażą zapewne zostanie umyty. Czynności tej raczej nie wykonają pracownicy działu sprzedaży samochodów używanych, ale funkcjonującej, np. w ramach działu serwisu, myjni. Samochód sprzedany zostanie z zyskiem, tylko kto i w jakim stopniu go wypracował?

Wspomniane zagadnienia dobrze ilustrują problem, z którym na co dzień styka się większość zarządzających: tradycyjna rachunkowość finansowa może być wykorzystana przede wszystkim do informowania o kondycji przedsiębiorstwa jako całości, do podejmowania decyzji zarządczych potrzebny jest dodatkowy system sprawozdawczości wewnętrznej, utożsamiany przede wszystkim z controllingiem i rachunkowością zarządczą. To dzięki niemu m.in. oceniać można zasadność podejmowania określonych działań naprawczych, ustalać sposób przyznawania premii, a budżet marketingowy rozdysponowywać do obszarów tworzących największe zyski.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.