Jesień to w wielu firmach pora roku, która nierozerwalnie kojarzy się z procesem budżetowania. Bliskość końca roku sprzyja większej przewidywalności ostatecznego wyniku rocznego formułowanego w postaci zaktualizowanych forecastów.

Na podstawie wyników trzeciego kwartału formułowane są również budżety na lata kolejne. Ten cykl powtarza się niezmiennie i niezmiennie powtarzane są te same pytania. Czy nasze prognozy były trafione? Jakie były główne przyczyny odchyleń? Co możemy zmienić, aby zwiększyć efektywność planowania?
Pomijając skomplikowaną aparaturę inżynierii finansowej wykorzystywanej w procesie prognozowania sprawozdań finansowych, budżet można streścić w trzech krokach:

  1. Prognozowanie sprzedaży.
  2. Prognozowanie wykorzystania zasobów.
  3. Przygotowanie sprawozdań wynikowych (finansowych).

Odchyleń pomiędzy wykonaniem rzeczywistym a planem należy upatrywać w tych trzech obszarach. Kluczowa jest tutaj prognoza sprzedaży produktów lub usług oferowanych przez firmę. Pod tym pojęciem rozumiemy też wszelkie plany dotyczące polityki cenowej.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Ku bezpiecznym łańcuchom dostaw: feedback zakupowy

Co jest gorsze? Znaleźć w skrzynce wiadomość związaną z naszym udziałem w przetargu, zaczynającą się od słów: „Z przykrością informujemy’” czy konieczność napisania takiej wiadomości? Niestety, wiele firm i działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu przedsiębiorstwa. Paradoksalnie, komunikacja – jeden z kluczy do sukcesu w łańcuchach dostaw – jest obszarem, który pozostawia wiele do życzenia.

Czytaj więcej

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Planowanie działań związanych z działalnością firmy czy tworzenie strategii biznesowej, chociażby związanej z wprowadzeniem nowego produktu na rynek, wiąże się z wieloma trudnościami. Już sam fakt tworzenia czegoś nowego (przynajmniej dla nas) jest zadaniem trudnym, które powinno być poprzedzone wielowątkowymi analizami i gruntownym przygotowaniem. Czy jednak, kiedy już mamy ustalony kierunek działania, zdefiniowany rynek i grupę docelową, mamy wiedzę, jak z sukcesem wdrożyć nasz plan czy sprzedać nowy produkt lub usługę, możemy uznać, że jesteśmy już w pełni przygotowani? Niestety, nie. Żaden przedsiębiorca nie działa próżni i musi zwracać uwagę, aby zachować uczciwość rywalizacji rynkowej wobec swych konkurentów i samemu uchronić się przed takimi działaniami konkurencji.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama