Firma zajmująca się świadczeniem usług hostingu w związku ze wzrostem liczby nowych klientów chce powiększyć swoje zaplecze techniczne, aby móc świadczyć o 40% więcej usług niż dotychczas. Obecnie dysponuje ona pięcioma serwerami i chce zwiększyć ich liczbę o dwa nowe. W firmie powstał dylemat, czy serwery zakupić, czy może skorzystać z dostępnej na rynku usługi outsourcingowej, tzw. usługi w chmurze. Te dwie możliwości należy porównać na płaszczyźnie strategicznej i pod względem opłacalności ekonomicznej.

Chmura to usługa polegająca na przeniesieniu określonych zasobów (serwerów, baz danych, aplikacji) z firmy do zewnętrznego dostawcy usługi. Główną ideą tego typu rozwiązania jest przeniesienie świadczenia określonej usługi IT do zewnętrznego dostawcy i zapewnienie stałego dostępu do niej za pośrednictwem komputerów klienckich (przez Internet). Głównym przedmiotem takiej usługi jest korzystanie z systemów, danych i urządzeń fizycznie pozostających w posiadaniu dostawcy. Pozwala to wyeliminować wiele kosztów związanych z utrzymaniem takiego rozwiązania w firmie. Klient płaci za możliwość korzystania z danego sprzętu lub oprogramowania, dzięki czemu nie musi ich kupować. Najbardziej znane formuły usług chmurowych to:

  1. kolokacja – polega na wynajęciu przez klienta pomieszczenia serwerowni, dostępu do energii elektrycznej, klimatyzacji czy też Internetu. Sam sprzęt jest własnością klienta. Klient dostarcza system operacyjny, oprogramowanie, zapory i aplikacje, z których korzysta serwer. Jest to zatem opłata za korzystanie z miejsca w serwerowni,
  2. IaaS (Infrastructure as a Service) – polega na tym samym co kolokacja, ale w tej usłudze dostawca zapewnia również sprzęt. Klient natomiast dostarcza system operacyjny, oprogramowanie, zapory i aplikacje. Korzysta z oprogramowania przez komputer kliencki podłączony do Internetu,
  3. PaaS (Platform as a Service) – polega na dostarczeniu przez usługodawcę całej infrastruktury informatycznej, w skład której wchodzi sprzęt, oprogramowanie, serwisowanie i aplikacje. Klient korzysta jedynie z dostępu do aplikacji, której używa na udostępnionym systemie operacyjnym, za pośrednictwem komputera klienckiego mającego połączenie z Internetem,
  4. Saas (Software as a Service) – w tym rozwiązaniu dostawca usługi odpowiada za całość, to znaczy sprzęt, oprogramowanie i aplikację. Klient korzysta z określonej aplikacji na komputerze klienckim.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.