Każda działalność obarczona jest ryzykiem, gdyż duża część zjawisk, które wpływają na dany podmiot, jest niezależna od jego woli. W konsekwencji możliwe są niepowodzenia czy straty wynikające z pojawienia się czynników, których dany podmiot nie przewidział i nie mógł im zapobiec.

Ryzyko walutowe z różnych perspektyw

W literaturze odnajdujemy różne klasyfikacje ryzyka dotykającego podmioty gospodarcze. Jedną z nich jest podział na: ryzyko finansowe i niefinansowe, przy czym pierwsze wpływa na sytuację finansową podmiotu w sposób bezpośredni, a drugie – pośredni. Jednym z elementów ryzyka finansowego jest ryzyko walutowe.

Ryzyko walutowe

Można zacytować wiele definicji ryzyka walutowego. W każdej z nich podkreślany jest wpływ zmiany kursów walut na możliwość pogorszenia sytuacji finansowej lub poniesienia strat przez podmiot gospodarczy. Innymi słowy ryzyko walutowe polega na tym, że w następstwie niekorzystnych zmian kursów walutowych może nastąpić zmniejszenie należności lub wzrost zobowiązań w transakcjach zagranicznych w przeliczeniu na walutę krajową (dlatego na ryzyko kursowe są narażone przedsiębiorstwa prowadzące wymianę handlową z zagranicą). Jak wspomniano ryzyko walutowe dotyka eksporterów i importerów. Z ich perspektywy wahania kursów walut mogą wywoływać różne skutki. Jeżeli złoty się umacnia (aprecjacja waluty), polski importer na tym korzysta, bo płaci za waluty mniej. W sytuacji odwrotnej, gdy złoty się osłabia (deprecjacja waluty), polski importer traci. W wypadku polskiego eksportera aprecjacja złotego oznacza straty, a deprecjacja zyski, gdyż zapłata otrzymana w walucie obcej wymienia się na więcej złotych.

W praktyce można wyróżnić trzy rodzaje ryzyka walutowego:

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.