Zbudowanie poprawnego modelu funkcji i procesów biznesowych w organizacji bywa bardzo często niedocenianym albo wręcz odrzucanym elementem zarządczym. Jako menedżerowie obserwujemy spadek sprawności organizacyjnej, symptomy nierentownego działania przedsiębiorstwa, analizując wybrane miary (KPIs). Mimo to nadal akceptujemy brak rzetelnej kontroli i wyceny procesów, a w konsekwencji bieżące decyzje podejmujemy na tzw. wyczucie. Wszyscy wiemy, że intuicja jest ważna, ale jednak niewystarczająca.

Jak zatem podejmować trafne decyzje? W jaki sposób pierwsze oznaki pogarszającej się sytuacji przedsiębiorstwa przekuć na lepsze decyzje menedżerskie? Aby odpowiedzieć sobie na te i podobne pytania, spróbujmy najpierw zastanowić nad użytecznością wskaźnika stopy zwrotu z inwestycji ROI (Return on Investment), który niewątpliwie jest finalnym parametrem ekonomicznym oceny inwestycji przez akcjonariuszy. ROI = Z/A jest ilorazem osiągniętego zysku (Z) i wartości zaangażowanych aktywów (A), które były wykorzystane do osiągnięcia tego zysku. Daje wyobrażenie, ile zarabiamy, inwestując jeden złoty, a najczęściej ROI wyrażany jest procentowo, np. 15% oznacza, że każde zainwestowane 100 zł. przynosi inwestorowi 15 zł. zysku. Jest to miernik syntetyczny, który odzwierciedla w sobie wypadkową trafnych i tych mniej trafnych decyzji menedżerskich oraz wpływu otoczenia przedsiębiorstwa. Tutaj, jak w soczewce, skupiają się elementy sprawnego zarządzania organizacją, ale jednak w dłuższej perspektywie. Problem z ROI polega również na tym, że jego analiza na poziomie przedsiębiorstwa nie daje odpowiedzi na zasadnicze pytanie – w jaki sposób przedsiębiorstwo radziło sobie w analizowanym okresie z generowaniem zysków dla swoich akcjonariuszy. Co więcej, jako inwestorzy, ucząc się na błędach, oczekiwalibyśmy raczej wiedzy, która przybliżyłaby nas do poznania przyczyn powtarzalności generowania zysków przez przedsiębiorstwo w przyszłości.

Rachunek marż w systemie ABC

Aby udzielić sobie odpowiedzi na to pytanie, spróbujmy przeanalizować ROI pod kątem zmiany poziomu rentowności w wymiarze klient (stopa zwrotu ze sprzedaży, ROS – Return on Sales), ale skupiając się jedynie na przyczynach zmiennego poziomu kosztów procesów biznesowych (K) wewnątrz pojedynczego przedsiębiorstwa (lub innej wydzielonej jednostki pracy).

Aby lepiej zrozumieć wpływ poziomu generowanych kosztów działań na osiągane wskaźniki ROS i ROI, przyjrzyjmy się rachunkowi marż w systemie ABC (Activity Based Costing) Spójrzmy na Tabelę1., która zawiera w sobie zarówno układ kalkulacyjny, jak i hierarchię Wymiarów Biznesowych: Produkt, Zamówienie, Klient (oraz Odbiorca, Płatnik ), Kanał Dystrybucji, Przedsiębiorstwo.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.