Jaki wpływ na zadania obecne w przedsiębiorstwie produkcyjnym ma controller? Z jakimi problemami musi się zmierzyć oraz jakie pytania sobie zadać, by swoją pracą efektywnie wpłynąć na firmę oraz wydajność obecnych w niej jednostek?

Rola controllingu w ograniczeniu kompleksowości procesów w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Coraz więcej firm, bez względu na wielkość, branżę czy obrót, docenia dziś wagę controllingu. I nie ma w tym nic dziwnego – każdy przedsiębiorca, mając na celu rozwój firmy, analizuje wykonanie szeregu niezbędnych zadań i ewentualne powstałe rozbieżności pomiędzy planem a jego realizacją w całym obszarze działalności. W przeszłości obowiązki controllingu po części zawierały się w pracy księgowości, obecnie jednak zaobserwować można stopniowe wzmocnienie się autonomii i odrębności tej funkcji.

Zapotrzebowanie na powstanie jednostki controllingu w przedsiębiorstwach wynika z chęci prowadzenia koniecznych analiz i kontroli, które przejmują tym samym na siebie częściowo rolę pozostałych jednostek. Istotą controllera jest więc zarówno wspomaganie zarządzania, przyśpieszenie podejmowanych decyzji, jak również optymalne ograniczenie wielu procesów przebiegających w firmie.

Controlling w przedsiębiorstwie produkcyjnym odgrywa dwie główne role – części wynikowo-rozwojowej oraz części sensu stricto produkcyjnej. Obie części nie funkcjonują bez siebie wzajemnie – każda z nich ma olbrzymie znaczenie z punktu widzenia zarządzania takim podmiotem.

Część wynikowo-rozwojowa obejmuje przede wszystkim monitoring, ewidencję oraz planowanie przychodów i kosztów, przepływów pieniężnych oraz finansowania potrzeb niezbędnych do kontynuowania działalności produkcyjnej. Skupia się na zapewnieniu niezachwianej produkcji i rozwoju działalności oraz analizie jej opłacalności. Jest stosunkowo klasycznym podejściem do controllingu, uniwersalnym, odnajdującym swoje zastosowanie w firmach o różnym charakterze.

W celu zapewnienia ciągłości produkcji niezbędne są narzędzia controllingu, takie jak analiza wskaźnikowa, w szczególności analiza płynności finansowej. Warto również pamiętać o bezpiecznym progu rentowności, czyli odpowiedniej relacji przychodów do kosztów stałych oraz kosztów zmiennych, które ze względu na charakter prowadzonej działalności kształtują się inaczej niż w przedsiębiorstwach handlowo-usługowych. Niezależnie od rozmiaru prowadzonej działalności dbałość o pozytywne wyniki firmy ma swoje bezpośrednie odzwierciedlenie w opinii i ratingu przedsiębiorstwa, co z kolei ułatwia współpracę z instytucjami odpowiedzialnymi za produkty, między innymi takie jak faktoring, leasing czy też kredyt kupiecki. Bieżąca i regularna kontrola efektywności firmy pozwala na natychmiastową reakcję, znalezienie oraz ewentualne wdrożenie systemu naprawczego na dowolnym poziomie istoty przedsiębiorstwa, ograniczając tym samym potencjalne negatywne incydenty.

Im częściej będziemy wykonywać tego typu analizę, tym lepiej i bardziej dynamicznie będziemy mogli sterować wieloma czynnikami w celu maksymalizacji wyników i optymalizacji grupy kosztów. Doświadczony controller od razu dostrzeże, gdy w którejś z tych części zadzieje się coś niedobrego, ograniczając tym samym szereg dalszych konsekwencji i sprowadzając proces sygnalizacyjny do jednostki controllingu. Zatem controlling pełni między innymi funkcję wczesnego ostrzegania, wskazuje i identyfikuje problemy, a także wskazuje możliwe rozwiązania i wyjścia z danej sytuacji, upraszczając tym samym rolę pozostałych podmiotów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.