Celem niniejszego artykułu jest podzielenie się przez autora swoimi spostrzeżeniami z obszaru funkcjonowania systemów wsparcia zarządzania w tym z praktyk zarzadzania ryzkiem. Doświadczenia te były gromadzone przez wiele lat praktyki zawodowej autora, wiele inspiracji pochodzi od uczestników Certyfikowanego Kursu Zarządzania Ryzykiem POLRISK.

Praktyki racjonalnych decyzji menedżerskich opartych o wątpliwej jakości dane w kontekście systemów zarządzania ryzykiem

Przewrotna teza jaką chce postawić i obronić autor stanowi, iż pochodzące z systemów wsparcia zarządzania błędne lub wątpliwej jakości wskazania dla menedżerów nie musza prowadzić do złych decyzji menedżerskich, a czasami wręcz są podstawa decyzji właściwych. Artykuł ten w żadnej mierze nie ma być pochwałą ani zachętą do złego funkcjonowania systemów wsparcia zarzadzania a tylko jest próba opisania zjawiska, którego nie da się wytłumaczyć tylko przypadkiem.

Na początku warto podkreślić rolę systemów wsparcia zarządzania w przedsiębiorstwie. Jednym z podstawowych zadań tych systemów jest dostarczanie informacji do menedżerów tak aby mogli oni podejmować lepsze decyzje gospodarcze. Informacje te można podzielić na trzy grupy: surowe dane do analizy, raporty (najczęściej) oraz sugestie decyzji (scenariusze). Definiując menedżerów należy mieć na myśli wszystkich menedżerów którzy podejmują decyzje w oparciu o w/w informacje czyli oczywiście Zarząd ale np. dyrektorzy pionów, kierownicy biur, jednostek czy zakładów oraz projektów. Np. w controllingu przyjmuje się, że informacje budżetowe powinni otrzymywać przynajmniej wszyscy ci menedżerowie którzy są odpowiedzialni za budżety zaś w zarządzaniu ryzykiem, zaś informacje o ryzykach powinni otrzymywać przynajmniej wszyscy ci menedżerowie, którzy są właścicielami ryzyk. W przedsiębiorstwie może funkcjonować wiele systemów wsparcia zarządzania, z racji specjalizacji autora treść artykułu będzie się koncertować na systemie controllingu i budżetowania oraz systemie zarządzania ryzykiem ERM (Enterprise Risk Management).

Podstawowy schemat wsparcia przez system dla menedżera można opisać następująco: system dostarcza menedżerowi we właściwym momencie, prawidłowej, istotnej i rzetelnej informacji – menedżer podejmuje dzięki tej informacji lepszą decyzję gospodarczą – system przetwarza skutki tej decyzji i ponownie dostarcza informację itd. Można zatem logicznie założyć odwrotność, iż jeżeli systemem dostarcza złą lub błędną informację menedżer może podjąć gorszą decyzję gospodarczą. Zapewne tak się w większości przypadków dzieje, ale warto przytoczyć kilka przykład kiedy jednak błędna informacja prowadzi do prawidłowej decyzji oraz spróbować zastanowić się dlaczego tak się dzieje.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.