Wskaźnik rotacji należności jest jednym z ważniejszych wskaźników badanych w ramach analizy finansowej. Czy umiemy prawidłowo go odczytać? Czy wyciągamy właściwe wnioski? Szybko zmieniające się realia wymuszają na przedsiębiorcach nie tylko znakomitą znajomość rynku, ale również dogłębne monitorowanie i analizowanie działań oraz kondycji firmy.

Stąd też niezbędne jest posiadanie informacji zarówno o wynikach, jak i sytuacji własnego przedsiębiorstwa. Istotna jest nie tylko analiza techniczno-ekonomiczna, ale również – o ile nie ważniejsza z punktu widzenia funkcjonowania długofalowego firmy – analiza finansowa. Jednym z głównych jej zastosowań jest określenie płynności finansowej firmy i zdolności obsługi długu, co w konsekwencji prowadzi do określenia ewentualnych odchyleń między osiągniętymi wynikami finansowymi a planami. Na ich podstawie można wyciągnąć wnioski i wprowadzić odpowiednie korekty w celu poprawy wyników w przyszłości.

Jednym z elementów analizy finansowej jest analiza wskaźników płynności finansowej, z której wynika ocena możliwości spłaty przyszłych zobowiązań firmy. Głównym źródłem pochodzenia gotówki są wpływy wynikające z uregulowania należności z tytułu dostaw i usług. Kluczowym elementem pozwalającym na dokonanie właściwych szacunków i prognoz pozostaje wskaźnik rotacji należności.

Czym jest wskaźnik rotacji należności?

Wskaźnik rotacji należności jest również nazywany wskaźnikiem zdolności do uregulowania należności. Przedstawia on stosunek kwoty przychodów ze sprzedaży kredytowej do przeciętnego stanu należności w danym okresie, np. w miesiącu, kwartale czy też roku.

*WZÓR*

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.