Trudno wyobrazić sobie outsourcing najbardziej strategicznych usług dla firmy, a taką bez wątpienia jest controlling. W wielu przypadkach pomysł przekazania wiedzy na temat kluczowych procesów, tajemnic handlowych i unikatowych rozwiązań operacyjnych i finansów na zewnątrz firmy wydaje się szaleństwem. To tak, jakby dokonać outsourcingu prezesa albo całego zarządu. Czy firma nie straci wówczas swojej „osobowości”? A jednak w szczególnych przypadkach właśnie takie rozwiązanie może stać się źródłem wiedzy i wsparcia strategicznego dla zarządu np. firmy średniej wielkości, której na razie nie stać na zatrudnienie we własnej strukturze profesjonalnego controllera finansowego.

Inspiracja idzie z góry, od największych korporacji, które od dłuższego już czasu koncentrują cały controlling w centrum usług wspólnych (CUW), zatrudniając w nim lokalnych specjalistów np. z Polski, którzy gdzieś pod Wrocławiem czy w Krakowie analizują wszystkie procesy, mając do dyspozycji specjalistyczne oprogramowanie. Wielka korporacja nie obawia się, że polscy finansiści i informatycy, bo głównie takich profesjonalistów zatrudniają CUW-y, wykorzystają dane strategiczne, dotyczące któregokolwiek z rynków, na których działa korporacja. CUW-y controllingowe tworzą też polskie duże grupy kapitałowe i firmy. O przewadze takiego rozwiązania nie trzeba nikogo przekonywać, przytoczę tu jedynie jeden z elementów kosztowych. Cena wykorzystania choćby tylko programów zarządczych typu ERP, Big Data Analysis i tym podobnych w CUW jest radykalnie niższa niż w każdej z jednostek organizacyjnych, dla których CUW realizuje controlling.

Segmentacja rynku

Mamy zatem duże korporacje, dla których outsourcing controllingu jest już niemal standardowym rozwiązaniem. Firmy stosunkowo duże, które z powodu specyficznej kultury organizacyjnej nie lubią się dzielić wiedzą operacyjną na zewnątrz, a dodatkowo działają na rynku wysoko konkurencyjnym (np. firmy budowlane, firmy rodzinne), nie będą nigdy korzystały z tych usług. Stać je na zatrudnienie własnych controllerów i nawet na zakup specjalistycznego oprogramowania, choć zwykle są to nieco tańsze i starsze rozwiązania. Dodatkowo właściciel i zarząd mają poczucie bezpieczeństwa, że nic z firmy nie wycieknie, a ewentualne „trupy w szafie” zostaną dobrze ukryte, choćby na jakiś czas. Takie rozwiązanie daje zarządowi największe poczucie bezpieczeństwa, pozwala również prowadzić w niewielkim zakresie spekulację wyceną akcji firmy, o ile jest to spółka publiczna.

Pozostają firmy małe i średniej wielkości, dynamicznie rosnące, nazywane czasem „gazelami biznesu” albo „ukrytymi championami”. Są wśród nich także niektóre szybko rosnące start-upy, których model biznesowy okazał się tak atrakcyjny, że osiągają wysoki wzrost przychodów w krótkim czasie. Dobry pomysł, najczęściej technologiczny, za którym stoją inżynierowie, informatycy i dobry management, nadaje takim gazelom niebywałego impetu. Wkrótce jednak okazuje się, że najbardziej deficytowe są w nich funkcje związane z księgowością zarządczą i controllingiem, jest to bowiem coś, z czym nie poradzi sobie główny księgowy – czy to zatrudniony w firmie, czy również z outsourcingu. I dla tych firm outsourcing controllingu wydaje się dobrym pomysłem.

Dla porządku trzeba dodać, że mamy na rynku jeszcze firmy małe, zatrudniające kilkanaście osób, o obrotach w miarę stabilnych, do 20–30 mln zł rocznie, które działają we własnej niszy rynkowej w sposób ciągły, mało dynamiczny. W ich przypadku outsourcing controllingu jest możliwy tylko wówczas, kiedy nagła okazja rynkowa sprawia, że wchodzą na ścieżkę gazeli biznesu. To dość rzadkie przypadki, więc małe firmy są raczej poza zasięgiem tego typu usług.

Zmienność środowiska wpływa na możliwości dotarcia do nowych potencjalnych klientów. Outsourcing controllingu przeznaczony jest dla firm dynamicznie się rozwijających, w których w ostatnim czasie wzrósł poziom przychodów oraz zatrudnienia. Nie oznacza to jednak, że outsourcing controllingu jest przeznaczony wyłącznie dla dużych firm. Outsourcing jest bardziej opłacalny i będzie przynosił więcej korzyści w mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie ułożenie procesu jest dużo prostsze i bardziej efektywne.

 

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription

Also check

Agile

W znaczeniu formalnym agile to zwinne metody tworzenia oprogramowania1, będące alternatywnym rozwiązaniem dla tradycyjnego podejścia opartego na modelu kaskadowym (waterfall model), który uznaje poszczególne fazy tworzenia oprogramowania za odrębne i rekomenduje wykonywanie ich w porządku jedna po drugiej. Choć termin ten ukuty został na gruncie programowania, agile można rozpatrywać w sposób bardziej uniwersalny, odnosząc go do filozofii i metodyki pracy przebiegającej w zgodzie z wartościami opisanymi w „Manifeście agile”.

Read more

Autonomiczne utrzymanie ruchu, czyli TPM

MC_64_86.jpg

Organizm ludzki jest skomplikowaną maszynerią, w której szereg komórek, tkanek i narządów musi ze sobą współgrać w pełnej harmonii, abyśmy mogli odczuwać witalność i cieszyć się zdrowiem. Dla zachowania tego stanu podejmujemy szereg czynności w postaci właściwej diety, regularnych treningów, regularnych wizyt u lekarzy, doskonalimy nasze umiejętności dotyczące rozwoju fizycznego oraz poszerzamy zakres wiedzy na temat zdrowego trybu życia. W tym kontekście maszyny produkcyjne niczym nie różnią się od ludzkiego organizmu. Podzespoły, części, magistrale i płynące w ich instalacjach płyny przypominają twór, którego żywotność zależy od dbałości o jego stan fizyczny. I podobnie jak dla fanów zdrowego trybu życia opracowywanych jest wciąż wiele nowych programów, tak dla maszyn produkcyjnych istnieje metodologia zapewnienia ich żywotności i maksymalizacji dostępności do pracy.

Read more

Recepta na idealną analizę - przygotowanie procesu

MC_64_69.jpg

Firmy nieustannie próbują nadążyć za zmianą, aby być lepsze niż konkurencja i osiągać coraz lepsze wyniki finansowe. Nie jest to łatwe zadanie, zwłaszcza w perspektywie nowych potrzeb, które rodzą się w procesie zmiany. Świadomość firmy, jej pozycji na rynku i otoczenia, jest jednym z wielu czynników, które mają realny wpływ na to, czy firma odnajdzie się w nowej, zmienionej rzeczywistości. Wiarygodne dane, umiejętne ich wykorzystanie, analiza i prezentacja są niezbędne przy podejmowaniu właściwych decyzji biznesowych. W obliczu ilości gromadzonych informacji, tempa ich przetwarzania oraz różnorodności danych perspektywa dostarczenia rzetelnej analizy nie jest oczywista i wiąże się z wieloma wyzwaniami. Jakie trudności niesie ze sobą proces przygotowania danych do analizy oraz jak sobie z nimi poradzić?

Read more

Current issue

Polecamy

Go to

Partners

Reklama