Komórki controllingu, wraz z szeregiem specyficznych dla tej dyscypliny narzędzi, kojarzone są przeważnie z większymi (zarówno pod względem obrotu, jak i zatrudnienia) przedsiębiorstwami. Korzyści płynące z możliwości zastosowania kontroli, analiz i informacji zarządczej można jednak dostrzec już w najmniejszych jednostkach. Na czym się skupić, kiedy uświadomimy sobie, że dla rozwoju naszej, niewielkiej z pozoru, firmy nie wystarczy już tylko informacja o zysku i zrealizowanej marży? W którym pójść kierunku?

Organizacja controllingu w małym przedsiębiorstwie

Jednym z podstawowych kroków, jakie należy podjąć podczas wyznaczania kursu rozwoju kierowania nawet niewielkim przedsiębiorstwem, jest ustalenie priorytetów właścicieli. Choć twierdzenie to wydaje się na pozór trywialne, jest naprawdę kluczowe dla podjęcia prawidłowych decyzji, również w tak strategicznych punktach, jak ustalenie katalogu niezbędnych informacji, które musi otrzymać osoba lub osoby kierujące firmą. Nie bez znaczenia pozostaje tu również branża, w której działa przedsiębiorstwo, a także typ działalności, ponieważ inne informacje będą istotne dla firmy handlowo-usługowej, inne zaś dla produkcji i wytwarzania. Pomimo tych różnic, w każdej jednostce odpowiednie narzędzia controllingu znajdą swoje praktyczne zastosowanie.

Prawne aspekty podziału wielkości przedsiębiorstwa

Możliwość pozyskania części kluczowych z punktu widzenia controllingu informacji, jest ściśle związana ze sprawozdawczością mającą swoje źródło w księgowości. W myśl polskiej ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku (dalej uor), obowiązek sprawozdawczości związany jest z wielkością przedsiębiorstwa, ponieważ determinantami regulującymi te obowiązki są, między innymi: wartości sumy bilansowej, obrotów oraz średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty, dokonanych w roku obrotowym, za które sporządzane jest sprawozdanie oraz w roku poprzedzającym. Przepisy określające wielkość przedsiębiorstwa znajdują się w artykule 3 uor. Dodatkowo przepisy regulują obowiązek tworzenia sprawozdań finansowych dla jednostek prowadzących pełne księgi rachunkowe – tu progiem, jaki istnieje obok szeregu innych wytycznych zawartych w uor, jest wartość przychodów o równowartości w walucie polskiej kwoty 2 000 000 euro. Dla przedsiębiorstw, które nie przekroczyły tego pułapu, a co do których zastosowanie ma art. 24a ust. 1 ustawy o PIT, istnieje możliwość ewidencji operacji gospodarczych w formie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), które w stosunku do pełnych ksiąg są uproszczeniem i uszczupleniem. Prowadzenie pełnych ksiąg wiąże się z dokładnymi przygotowaniami, szczegółową ewidencją, zdecydowanie większą liczbą działań, a w konsekwencji znacznie droższą obsługą prowadzenia tego typu księgowości.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.