Lean Management lub też szczupłe zarządzanie to temat niewątpliwie modny, cieszący się coraz większą popularnością już nie tylko w przemyśle, ale również w sektorach usługowych, służbie zdrowia, bankowości i branży logistycznej. Również uczelnie wyższe wprowadzają do swoich programów nauczania coraz szerszą pod względem merytorycznym tematykę Lean.

Lean Management jako zmiana mentalności w prowadzeniu firmy. Szczupłe zarządzanie w ujęciu ideowym i praktycznym. Od czego i dlaczego zacząć?

Stosując zasady szczupłego zarządzania w firmach, niestety bardzo często popełnia się fundamentalne błędy. Aby ich uniknąć, należy we właściwy sposób pojmować i interpretować pojęcie Lean. Dodatkowo należy zadać sobie pytanie: czy używając gotowych narzędzi z zakresu LM, nie zapominamy o idei, na której oparte jest ich poprawne i efektywne wykorzystywanie? O tym wszystkim powiem w dalszej części tekstu.

Najczęściej popełniane błędy

Jak już wspomniano we wstępie, pojęcie szczupłego zarządzania zagościło na stałe w naszym codziennym życiu. Ciągły wzrost popularności tej tematyki sprawia, że wiele przedsiębiorstw, począwszy od ogromnych zakładów przemysłowych, poprzez średnie firmy, a kończąc na niewielkich podmiotach, chciałoby zacząć wdrażać LM na własnym gruncie. Często jednak, jeśli nie wręcz w większości przypadków, liderzy Lean (o ile tacy w ogóle istnieją – wspominam o tym w dalszej części artykułu) zbyt skupiają się na efektach związanych z wdrożeniem modelu niż na jego prawidłowym zrozumieniu i zinterpretowaniu pod kątem lokalnych potrzeb. Wielu z nich wdraża do użytku narzędzia bez gruntownego poznania idei, na potrzeby której zostały opracowane. Skupianie się na doraźnych działaniach bez gruntownego przygotowania pod kątem merytorycznym jest zachowaniem nieodpowiedzialnym. Z całą pewnością nie poprawi to jakości procesów w naszych firmach, a wprowadzi jedynie zbędny bałagan, co z dużym prawdopodobieństwem poskutkuje frustracją i spadkiem motywacji wśród zaangażowanych w dany projekt pracowników. Jest to zdecydowanie najczęściej spotykany i zarazem najbardziej dotkliwy w skutkach błąd popełniany w początkowych etapach wdrażania Lean. Jak więc zminimalizować bądź też w całości wyeliminować ryzyko wystąpienia takiego rodzaju zagrożeń?

Kaizen – podwaliny kultury Lean

Aby dobrze i w przejrzysty sposób przedstawić oraz opisać podstawy ideologiczne systemu Lean Management, należy cofnąć się do lat 80. ubiegłego wieku, a dokładnie do 1986 r. Wydawnictwo Random House Trade z Nowego Jorku oddało wtedy do rąk czytelników pierwsze wydanie książki dotyczącej tematyki Kaizen. Kaizen. The Key to Japan’s Competitive Success1, autorstwa jednego z największych ekspertów i autorytetów w tej dziedzinie, teoretyka organizacji – Masaaki Imai, zapoczątkowała rewolucję w podejściu do sprawnego i niskokosztowego kierowania firmą. Od tego czasu Kaizen stało się jedną z głównych i podstawowych koncepcji zarządzania, wykorzystywaną przez ciągle rosnącą liczbę menedżerów na całym świecie.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Strategie cenowe ‑ rodzaje i ich charakterystyka

Strategie cenowe - rodzaje i ich charakterystyka

W obecnych czasach coraz więcej miejsca w codziennej dyskusji poświęca się kosztom oraz sposobom na ich optymalizację. Jednak nie można również zapomnieć o drugiej stronie medalu, która finalnie wpływa na wielkość zysku, czyli o przychodach. One z kolei są uzależnione od właściwej strategii cenowej, która jest jednym z kluczowych elementów planowania strategicznego. Źle dobrana strategia i poziom cen wpływają na wolumen sprzedaży, a zarazem na wysokość przychodów, dlatego warto zapoznać się z rodzajami strategii cenowych i zastanowić się, która z nich jest najlepsza dla danego przedsiębiorstwa i oferowanego produktu.

Czytaj więcej

ABC planowania w warunkach niepewności

ABC planowania w warunkach niepewności

Każdy rodzaj planowania, we wszystkich rodzajach działalności, obarczony jest mniejszym lub większym ryzykiem. Jest ono także permanentnie wpisane we wszystkie procesy decyzyjne i kontrolno-zarządcze. W czasach, kiedy coraz trudniejsza staje się estymacja podstawowych wskaźników, takich jak poziom inflacji czy bazowych stóp NBP, a także cen zakupu paliw lub energii, nawet w stosunku do następnego miesiąca, planowanie strategiczne w roku 2023 wydaje się być ekstremalnym wyzwaniem. Jak się na to przygotować? Co warto wziąć pod uwagę? Kilka istotnych wskazówek wymieniono w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.