Lean Management lub też szczupłe zarządzanie to temat niewątpliwie modny, cieszący się coraz większą popularnością już nie tylko w przemyśle, ale również w sektorach usługowych, służbie zdrowia, bankowości i branży logistycznej. Również uczelnie wyższe wprowadzają do swoich programów nauczania coraz szerszą pod względem merytorycznym tematykę Lean.

Lean Management jako zmiana mentalności w prowadzeniu firmy. Szczupłe zarządzanie w ujęciu ideowym i praktycznym. Od czego i dlaczego zacząć?

Stosując zasady szczupłego zarządzania w firmach, niestety bardzo często popełnia się fundamentalne błędy. Aby ich uniknąć, należy we właściwy sposób pojmować i interpretować pojęcie Lean. Dodatkowo należy zadać sobie pytanie: czy używając gotowych narzędzi z zakresu LM, nie zapominamy o idei, na której oparte jest ich poprawne i efektywne wykorzystywanie? O tym wszystkim powiem w dalszej części tekstu.

Najczęściej popełniane błędy

Jak już wspomniano we wstępie, pojęcie szczupłego zarządzania zagościło na stałe w naszym codziennym życiu. Ciągły wzrost popularności tej tematyki sprawia, że wiele przedsiębiorstw, począwszy od ogromnych zakładów przemysłowych, poprzez średnie firmy, a kończąc na niewielkich podmiotach, chciałoby zacząć wdrażać LM na własnym gruncie. Często jednak, jeśli nie wręcz w większości przypadków, liderzy Lean (o ile tacy w ogóle istnieją – wspominam o tym w dalszej części artykułu) zbyt skupiają się na efektach związanych z wdrożeniem modelu niż na jego prawidłowym zrozumieniu i zinterpretowaniu pod kątem lokalnych potrzeb. Wielu z nich wdraża do użytku narzędzia bez gruntownego poznania idei, na potrzeby której zostały opracowane. Skupianie się na doraźnych działaniach bez gruntownego przygotowania pod kątem merytorycznym jest zachowaniem nieodpowiedzialnym. Z całą pewnością nie poprawi to jakości procesów w naszych firmach, a wprowadzi jedynie zbędny bałagan, co z dużym prawdopodobieństwem poskutkuje frustracją i spadkiem motywacji wśród zaangażowanych w dany projekt pracowników. Jest to zdecydowanie najczęściej spotykany i zarazem najbardziej dotkliwy w skutkach błąd popełniany w początkowych etapach wdrażania Lean. Jak więc zminimalizować bądź też w całości wyeliminować ryzyko wystąpienia takiego rodzaju zagrożeń?

Kaizen – podwaliny kultury Lean

Aby dobrze i w przejrzysty sposób przedstawić oraz opisać podstawy ideologiczne systemu Lean Management, należy cofnąć się do lat 80. ubiegłego wieku, a dokładnie do 1986 r. Wydawnictwo Random House Trade z Nowego Jorku oddało wtedy do rąk czytelników pierwsze wydanie książki dotyczącej tematyki Kaizen. Kaizen. The Key to Japan’s Competitive Success1, autorstwa jednego z największych ekspertów i autorytetów w tej dziedzinie, teoretyka organizacji – Masaaki Imai, zapoczątkowała rewolucję w podejściu do sprawnego i niskokosztowego kierowania firmą. Od tego czasu Kaizen stało się jedną z głównych i podstawowych koncepcji zarządzania, wykorzystywaną przez ciągle rosnącą liczbę menedżerów na całym świecie.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Ku bezpiecznym łańcuchom dostaw: feedback zakupowy

Co jest gorsze? Znaleźć w skrzynce wiadomość związaną z naszym udziałem w przetargu, zaczynającą się od słów: „Z przykrością informujemy’” czy konieczność napisania takiej wiadomości? Niestety, wiele firm i działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu przedsiębiorstwa. Paradoksalnie, komunikacja – jeden z kluczy do sukcesu w łańcuchach dostaw – jest obszarem, który pozostawia wiele do życzenia.

Czytaj więcej

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Planowanie działań związanych z działalnością firmy czy tworzenie strategii biznesowej, chociażby związanej z wprowadzeniem nowego produktu na rynek, wiąże się z wieloma trudnościami. Już sam fakt tworzenia czegoś nowego (przynajmniej dla nas) jest zadaniem trudnym, które powinno być poprzedzone wielowątkowymi analizami i gruntownym przygotowaniem. Czy jednak, kiedy już mamy ustalony kierunek działania, zdefiniowany rynek i grupę docelową, mamy wiedzę, jak z sukcesem wdrożyć nasz plan czy sprzedać nowy produkt lub usługę, możemy uznać, że jesteśmy już w pełni przygotowani? Niestety, nie. Żaden przedsiębiorca nie działa próżni i musi zwracać uwagę, aby zachować uczciwość rywalizacji rynkowej wobec swych konkurentów i samemu uchronić się przed takimi działaniami konkurencji.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama