Słowo doskonałość jest odpowiednikiem łacińskiego słowa perfectio, które oznacza dokonanie czegoś, zrobienie czegoś do końca. Uważa się, że doskonałe jest to, co jest zupełne, zawiera wszystkie należne części, a także to, co osiągnęło swój cel. Można zatem powiedzieć, że doskonałość to proces dążenia do bycia coraz lepszym w wybranych działaniach.

Ku doskonałości w zarządzaniu ryzykiem

W prakseologii nie mówi się o doskonałości zarządzania, ale określa się cechy sprawności działania, nazywane zasadami sprawnego działania, w których podstawowe znaczenie mają1:

  • skuteczność – związana z osiągnięciem zamierzonego skutku, czyli działanie takie jak zarządzanie jest skuteczne, jeśli osiągnęło konkretny cel – wpisuje się zatem w definicję doskonałości, choć nie zakłada ciągłej poprawy;
  • korzystność – działanie jest korzystne, gdy uzyskany wynik użyteczny jest większy od poniesionych nakładów – zakłada poprawność wyników – wspiera doskonalenie;
  • ekonomiczność – działanie jest ekonomiczne, jeśli stosunek wyniku użytecznego do nakładów jest większy od jeden, jeśli stosunek wyniku użytecznego do nakładów jest równy jeden, to działanie jest neutralne ekonomicznie, jeśli stosunek wyniku użytecznego do nakładów jest mniejszy niż jeden – działanie jest nieekonomiczne – wspiera w doskonaleniu osiąganie zysku finansowego.

Do prakseologicznego stwierdzenia sprawności zarządzania nawiązuje zatem model doskonałości EFQM, który został opracowany przez Europejską Fundację Zarządzania Jakością w 1992 r., jako przeciwwaga dla podobnych modeli i rozwiązań opartych na TQM stosowanych już od wielu lat w Japonii (Deming Award) i USA (Malcolm Baldrige National Quality Award). Inspiracją do stworzenia tego modelu był znaczący wzrost konkurencyjności firm stosujących modele japoński i amerykański2. Model doskonałości EFQM jest obecnie stosowany przez dziesiątki tysięcy firm w Europie do doskonalenia swoich systemów zarządzania (nie tylko jak na początku w aspekcie jakości) i poprawy wyników biznesowych. Jest też podstawą wielu systemów informatycznych mających na celu doskonalenie procesu zarządzania.

Model doskonałości EFQM3 to zbiór wymagań oraz wskazówek, jakie organizacja powinna uwzględniać w zarządzaniu. Podkreśla, jakie wyniki należy śledzić, żeby wiedzieć, czy podąża się podczas rozwoju w dobrym kierunku. To również sposób na śledzenie w mierzalny sposób zadowolenia interesariuszy, wpływu na otoczenie, a przede wszystkim działań odpowiedzialnych społecznie. Stanowi on swoisty wzór doskonałości organizacyjnej, nie narzucając gotowych rozwiązań, a jedynie tworząc ramy jej osiągania. Koncepcja modelu ma charakter dynamiczny, tzn. uczenie się i innowacje powodują wzrost potencjału organizacji, co w perspektywie przekłada się na osiągane przez nią wyniki. Model doskonałości EFQM pozwala zmierzyć, w jakiej fazie doskonałości organizacja się znajduje oraz jakie są zasady budowy systemu zarządzania nią. Model jest narzędziem uwypuklającym miękkie (subiektywne) oraz twarde wskaźniki biznesowe4. Model doskonałości EFQM zbudowany jest na fundamentalnej koncepcji ciągłego uczenia się, innowacji i doskonaleniu, preferuje raczej zapobieganie niż kontrolę czy inspekcję. Istotnym elementem modelu jest samoocena polegająca na kompleksowym, systematycznym i regularnym przeglądzie działań podejmowanych przez organizację oraz osiąganych wyników. Proces samooceny pozwala organizacji zidentyfikować mocne strony i obszary, w których konieczna jest poprawa. Niezależnie od przyjętej metody samooceny jej wyniki stanowią wiarygodną informację dla planowania działań doskonalących.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.