Co jest gorsze? Znaleźć w skrzynce wiadomość związaną z naszym udziałem w przetargu, zaczynającą się od słów: „Z przykrością informujemy’” czy konieczność napisania takiej wiadomości? Niestety, wiele firm i działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu przedsiębiorstwa. Paradoksalnie, komunikacja – jeden z kluczy do sukcesu w łańcuchach dostaw – jest obszarem, który pozostawia wiele do życzenia.

Trudno wskazać firmę, która nigdy nie poniosła porażki, biorąc udział w przetargu. Składane wtedy oferty muszą być nie tylko atrakcyjne cenowo (jednocześnie oferując wartość ponad sam koszt finansowy), ale również spełniać szereg wymagań formalnych – wewnętrznych i narzuconych przez ustawodawcę. Z drugiej strony działy zakupów mierzą się z ograniczonymi budżetami, ramami czasowymi, niepewnością na rynkach i ryzykiem związanym z wyborem nowego dostawcy. Poświęcenie chwili na przygotowanie właściwej informacji zwrotnej do firm biorących udział w postępowaniu, a idąc dalej – opracowanie procedur informacyjnych – niesie za sobą szereg korzyści dla procesu zakupowego, firmy, kupca, a także... całego rynku.

Nie bez powodu Internet pełen jest poradników mających pomóc dostawcy uzyskać feedback związany z wynikiem przetargu, w którym brał udział. Ostatnie zawirowania w światowych łańcuchach dostaw uświadomiły, że czas już wypracować nawyk przekazywania dostawcom informacji zwrotnych.

Czym właściwie jest feedback zakupowy?

Feedback zakupowy to ogół zasobów komunikacyjnych z dostawcą w sprawie danego procesu zakupowego. Przekazanie dostawcy informacji zwrotnej to dowód na zaangażowanie zamawiającego/kupca w projekty, w których bierze udział, a jednocześnie w ciągłe doskonalenie relacji z kontrahentami. Jednocześnie dział zakupów, poza przekazywaniem informacji dostawcom, sam może o taki feedback się starać, by optymalizować swoje działania.

Feedback może być przekazywany dowolnymi środkami komunikacji, jednak zawsze sposób przekazu powinien być uzależniony od sytuacji, kontrahenta i relacji między partnerami. Przy czym warto zauważyć, że jest to informacja, która może i powinna być przekazywana w wielu kierunkach:

  • zamawiający przekazuje dostawcom informacje zwrotne na temat ich ofert po wybraniu dostawcy, w trakcie i po okresie trwania umowy,
  • dostawca dostarcza zamawiającemu informacji zwrotnych na temat procesu zakupowego, w trakcie i po okresie trwania umowy,
  • zamawiający i wybrany dostawca przeprowadzają dwustronne podsumowanie po zawarciu i/lub zakończeniu umowy,
  • wewnętrznie – uczestniczące w procesie departamenty, interesariusze oraz dział zakupów przeprowadzają dwustronne podsumowanie lub przekazują sobie informacje zwrotne odnośnie do przebiegu procesu, współpracy oraz swoich oczekiwań i ich realizacji.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.