Początek roku to okres, w którym służby finansowe spółek muszą szybko obudzić się ze świąteczno--noworocznego marazmu i zacząć przygotowywać sprawozdania finansowe. Jest to czas nie tylko wzmożonej pracy ze strony szeregowych pracowników działu finansowego, głównej księgowej oraz działu controllingu, ale również zarządów, którym zależy na przedstawieniu w jak najlepszym świetle pracy wykonanej na rzecz spółki w minionym roku. Jest też druga strona medalu. Często członkowie zarządu, chcąc wpłynąć na decyzje sprawozdawcze, za które biorą pełną odpowiedzialność, dążą do wypełnienia swoich rocznych benchmarków, od których zależy ich premia. I tu zaczyna się często modelowanie danych finansowych, które na pierwszy rzut oka trudno wyczytać ze sprawozdania finansowego.

Kolorowanie sprawozdań finansowych, czyli jak wyczytać ze sprawozdań to, co zarządy niekoniecznie chcą ujawniać

Nad prawidłowością ujawnień oraz rzetelnym i jasnym obrazem przedstawionego sprawozdania finansowego powinien czuwać biegły rewident. Przedtem jednak warto przypomnieć, kto podlega corocznemu badaniu sprawozdania finansowego. W świetle art. 64 ust. 1 ustawy o rachunkowości corocznemu badaniu podlegają roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe grup kapitałowych oraz roczne sprawozdania finansowe kontynuujących działalność:

  1. banków krajowych, oddziałów instytucji kredytowych, oddziałów banków zagranicznych, zakładów ubezpieczeń, zakładów reasekuracji, głównych oddziałów i oddziałów zakładów ubezpieczeń, głównych oddziałów i oddziałów zakładów reasekuracji oraz oddziałów zagranicznych firm inwestycyjnych,
  2. spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych,
  3. jednostek działających na podstawie przepisów o obrocie papierami wartościowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz jednostek, o których mowa w art. 2 ust. 2b ustawy o rachunkowości,
  4. jednostek działających na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
  5. krajowych instytucji płatniczych i instytucji pieniądza elektronicznego,
  6. spółek akcyjnych, z wyjątkiem spółek będących na dzień bilansowy w organizacji,
  7. pozostałych jednostek (przede wszystkim spółek z o.o., spółek jawnych, partnerskich, komandytowych, cywilnych oraz przedsiębiorstw osób fizycznych), które w poprzedzającym roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdania finansowe (w odniesieniu do sprawozdań za 2020 r. uwzględnia się dane za 2019 r.), spełniły co najmniej dwa warunki zaprezentowane w Tabeli 1.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Pożegnanie z SCM? Nowa normalność w łańcuchach dostaw

Światowa gospodarka zdaje się podnosić z kolan w – określonej przez ekspertów – fazie poprzedzającej nową normalność (pre-new normal)1. Mimo niewątpliwie tragicznego charakteru samej pandemii, jej skutki – szczególnie te biznesowe – można podzielić na negatywne i pozytywne. Adaptacja nowych sposobów komunikacji, pracy czy zarządzania została wymuszona w firmach na całym świecie. Czy wrócimy do klasycznych podejść i metod? Jak wyglądać będą poszukiwania, negocjacje i współpraca z dostawcami? Czy wyciągniemy długofalowe wnioski i zabezpieczymy swoje organizacje, korzystając z doświadczeń, rozwiązań i zmian, jakie przyniosły ostatnie miesiące?

Czytaj więcej

Kontrola wewnętrzna jako element zarządzania

Kontrola wewnętrzna jako element zarządzania

Kontrola wewnętrzna jest niezbędnym elementem, który powinien zostać zaimplementowany w każdym przedsiębiorstwie, bowiem kontrola, identyfikacja, analiza i ocena wszelkiego rodzaju ryzyk stanowi prawidłowo zaprojektowany i wdrożony system, który jest integralną częścią sprawnie funkcjonującej nowoczesnej organizacji. Wspiera nie tylko skuteczne i efektywne działanie procesów biznesowych, ale – co jest niezwykle istotne – nadaje kształt i określa zasady współpracy, przepływu informacji oraz monitorowania działań w ramach całej organizacji.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama