Początek roku to okres, w którym służby finansowe spółek muszą szybko obudzić się ze świąteczno--noworocznego marazmu i zacząć przygotowywać sprawozdania finansowe. Jest to czas nie tylko wzmożonej pracy ze strony szeregowych pracowników działu finansowego, głównej księgowej oraz działu controllingu, ale również zarządów, którym zależy na przedstawieniu w jak najlepszym świetle pracy wykonanej na rzecz spółki w minionym roku. Jest też druga strona medalu. Często członkowie zarządu, chcąc wpłynąć na decyzje sprawozdawcze, za które biorą pełną odpowiedzialność, dążą do wypełnienia swoich rocznych benchmarków, od których zależy ich premia. I tu zaczyna się często modelowanie danych finansowych, które na pierwszy rzut oka trudno wyczytać ze sprawozdania finansowego.

Kolorowanie sprawozdań finansowych, czyli jak wyczytać ze sprawozdań to, co zarządy niekoniecznie chcą ujawniać

Nad prawidłowością ujawnień oraz rzetelnym i jasnym obrazem przedstawionego sprawozdania finansowego powinien czuwać biegły rewident. Przedtem jednak warto przypomnieć, kto podlega corocznemu badaniu sprawozdania finansowego. W świetle art. 64 ust. 1 ustawy o rachunkowości corocznemu badaniu podlegają roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe grup kapitałowych oraz roczne sprawozdania finansowe kontynuujących działalność:

  1. banków krajowych, oddziałów instytucji kredytowych, oddziałów banków zagranicznych, zakładów ubezpieczeń, zakładów reasekuracji, głównych oddziałów i oddziałów zakładów ubezpieczeń, głównych oddziałów i oddziałów zakładów reasekuracji oraz oddziałów zagranicznych firm inwestycyjnych,
  2. spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych,
  3. jednostek działających na podstawie przepisów o obrocie papierami wartościowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz jednostek, o których mowa w art. 2 ust. 2b ustawy o rachunkowości,
  4. jednostek działających na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
  5. krajowych instytucji płatniczych i instytucji pieniądza elektronicznego,
  6. spółek akcyjnych, z wyjątkiem spółek będących na dzień bilansowy w organizacji,
  7. pozostałych jednostek (przede wszystkim spółek z o.o., spółek jawnych, partnerskich, komandytowych, cywilnych oraz przedsiębiorstw osób fizycznych), które w poprzedzającym roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdania finansowe (w odniesieniu do sprawozdań za 2020 r. uwzględnia się dane za 2019 r.), spełniły co najmniej dwa warunki zaprezentowane w Tabeli 1.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Ku bezpiecznym łańcuchom dostaw: feedback zakupowy

Co jest gorsze? Znaleźć w skrzynce wiadomość związaną z naszym udziałem w przetargu, zaczynającą się od słów: „Z przykrością informujemy’” czy konieczność napisania takiej wiadomości? Niestety, wiele firm i działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu przedsiębiorstwa. Paradoksalnie, komunikacja – jeden z kluczy do sukcesu w łańcuchach dostaw – jest obszarem, który pozostawia wiele do życzenia.

Czytaj więcej

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Zapobieganie czynom nieuczciwej konkurencji na etapie planowania działań i strategii biznesowych

Planowanie działań związanych z działalnością firmy czy tworzenie strategii biznesowej, chociażby związanej z wprowadzeniem nowego produktu na rynek, wiąże się z wieloma trudnościami. Już sam fakt tworzenia czegoś nowego (przynajmniej dla nas) jest zadaniem trudnym, które powinno być poprzedzone wielowątkowymi analizami i gruntownym przygotowaniem. Czy jednak, kiedy już mamy ustalony kierunek działania, zdefiniowany rynek i grupę docelową, mamy wiedzę, jak z sukcesem wdrożyć nasz plan czy sprzedać nowy produkt lub usługę, możemy uznać, że jesteśmy już w pełni przygotowani? Niestety, nie. Żaden przedsiębiorca nie działa próżni i musi zwracać uwagę, aby zachować uczciwość rywalizacji rynkowej wobec swych konkurentów i samemu uchronić się przed takimi działaniami konkurencji.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama